MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Sommerprosjekt

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Sommerprosjekt
    Sendt: 26 juni 2020 kl. 13:31
Gjennom årene har jeg bygget eller vært med å bygge flere av stasjonene på Arendal-Treungenbanen som FREMOduler. Siden jeg bl.a. har bygget Arendal Stasjon er det nå naturlig å fokusere på den andre enden av linja, nemlig Treungen Stasjon. Wink

Gjennom høsten og vinteren har jeg tegnet og planlagt, og i mai begynte jeg å kutte plater, skru og lime. Planen for stasjonen (slik jeg bygger den) ser slik ut:



Stasjonsmodulen blir snaut 6 meter lang, og bygges så nære forbildet som mulig. Jeg har utelatt et spor som går ut på tvers av stasjonen fra seksjon C til et sagbruk. Det sporet er "nedlagt" Wink.

Kassene er nå ferdige, på bein, og klare for videre bygging av alt det festlige som skal være oppå. 


Det er fint å jobbe med dette ute i hagen i fint vær Embarrassed

Skinnelegging pågår, med Weinert "Main Gleis" spor. Dette er en ny opplevelse siden dette skinnesystemet er litt annerledes enn Peco Code 75 som jeg har brukt på tidligere moduler. Utførelsen er veldig filigran, og krever at man er litt mer forsiktig ved montasjen. Jeg har også valgt å bruke Weinert sine skinnefaster for modulender (74019) noe som bør gi et sikrere feste for skinnene i seksjonsskjøtene, ser mye bedre ut enn skruene vi oftest har brukt, men kreve mye omtanke ved skinnelegging siden skinnene må skyves gjennom festene ved montasje. 

Så langt er skinnene lagt på seksjonene A, B og C...

Håpet er at dette vil bli en funksjonell og interessant stasjon på FREMO-treff, og ikke minst spennende å bygge. Jeg kommer nok til å bruke mer enn sommermånedene på dette, bygningene som skal til kommer nok til å ta litt mer tid. 
Følg med... Wink

Hilsen Halvor
Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 849
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juni 2020 kl. 13:52
Spennende. Det vil bli andre gangen (som jeg vet) Treungen bygges i modell :-)
MVH

DC



Nå har jeg gitt opp sporvekselen på Steinsnes
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juni 2020 kl. 15:59
Ja, den ble brukt på Kongsbergtreffet i 2002.
Bare synd at den ikke lenger er tilgjengelig for FREMO-bruk (den står fast montert i anlegget til Drammensklubben) Shocked.

Hilsen Halvor
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 08 september 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 729
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juni 2020 kl. 21:48
Hvor mye trafikk ville sagbrukssporet generert? Artig at det bygges nye stasjoner.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
Per R Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 10 juni 2020
Status: Utlogget
Points: 5
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per R Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juni 2020 kl. 23:29
Veldig interessant! Jeg har en plan om å bygge lokstallen på Treungen, og skal følge med på prosjektet ditt.
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2020 kl. 13:06
Grønt i det grønne
Når været er bra er det fint å sitte ute og jobbe på moduler Tongue
Modulkassene er mer eller mindre ferdige, og sporleggingen er nesten ferdig. 

Kopling av strøm til de enkelte spordelene er også klart nå, med gjennomgående kabel for DCC-strøm til sporene på 1,5 mm2 , og tynnere ledninger til de enkelte sporene. Siden stasjonsmodulen består av 8 seksjoner er det en del koplinger som skal til mellom seksjonene, og her bruker jeg XLR audiokontakter. De er solide og tåler mye strøm...


For strøm til krysset i vekslene bruker jeg "Frogjuicer" fra Tams Valley. Med det sparer jeg en masse ledningstrekking, og også eventuelle fremtidige problemer med "prell" i kontaktsettet i Tortoise vekselmotorene.
Koplingene til vekselmotorene er enda ikke klar, de kommer med kablingen fra kontrollpanelet...Embarrassed

Som nevnt tidligere bruker jeg Weinert sitt "Mein Gleis" skinnesystem, og har så langt gode erfaringer. Skinnene ser bedre ut, og vekslene er "riktigere" for norske forhold. Jeg bruker veksler 1:6,6 veksler med 8,6° avvik. De er 355 mm lange med 2180 mm radius for det avvikende sporet. Viktig for dette valget var også at det finnes en tilsvarende dobbel kryssveksel ("engelskmann") som passer til.


For skinneovergangene mellom seksjonene bruker jeg Weinert sine "lasker" med skruefeste. På godt og vondt...Wink
Det er en langsommelig prosess å få disse montert, og man må være svært nøyaktig med plassering og boringen av hullet for festeskruen. Jeg bruker en skinnebit for å få tegnet en strek på begge sidene av hver skinne, og borer et 1,6 mm hull midt imellom strekene, ca. 8-9 mm fra seksjonsskjøten. Deretter skrus festelasken ned i hullet til den når passelig høyde (NB: såre fingertupper!), og skinnene tres igjennom lasken. Det er viktig å file til endene på skinnene slik at de glir lett inn i laskene, de er svært trange!
Man må tenke nøye igjennom de neste trinnene i prosessen for hver skinnebit som festes med disse laskene, man kan lett skape problemer for seg selv med tanke på hvordan andre enden av skinnen skal festes, og hvordan skinnen skal skyves på plass i andre lasker.
Det er liten mulighet for å justere skinnene sideveis etter lasken er montert, så det er viktig å treffe riktig med en gang. Litt sideveis bøying er mulig, med forsiktighet... Når hullet til skruen først er boret er det liten mulighet til å lage et nytt på (nesten) samme sted uten mye merarbeid...Confused

Hilsen Halvor



Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2020 kl. 13:25
Sitat: MY1201 MY1201 skrev:

Hvor mye trafikk ville sagbrukssporet generert?

Treungen Bruk var en stor produsent av trevarer, fra telegrafstolper til kassebord, for salg i Norge og utlandet. Derfor vil jeg tro at det var en del vognlaster fra dette sidesporet gjennom uka.
Inntil videre må nok dette godset ekspederes over rampesporet (spor 5) eventuelt sløyfesporet ut til kjerraten/tømmerkrana. Dette siste gikk like ved siden av sagbrukets området.

Jeg har så langt utelatt sagbrukssporet siden det ville stikke ut omtrent vinkelrett på ene siden av stasjonsmodulen, og det ville også kreve bygging av en treveisveksel...Embarrassed

Hilsen Halvor
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1087
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2020 kl. 14:59
Sitat: halvors halvors skrev:

For skinneovergangene mellom seksjonene bruker jeg Weinert sine "lasker" med skruefeste. På godt og vondt...Wink
Det er en langsommelig prosess å få disse montert, og man må være svært nøyaktig med plassering og boringen av hullet for festeskruen. [...]
Til det formålet kunne det vært hensiktsmessig å lage en boremal. Nesten litt rart at Weinert ikke tilbyr en boremal for dette formålet; såvidt jeg kan se har de kun en boremal for vekselmotorer.
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2020 kl. 21:05
Jeg har laget en boremal selv av et stykke 40x40 mm vinkelprofil i aluminium. Den var enkel å lage, og i tillegg til de to borehullene laget jeg et hull og markering for senterlinjen i knekken på boremalen slik at jeg kan merke av sporsenter  på modulkanten og plassere boremalen på riktig sted.

Teoretisk er dette nyttig, men jeg oppdaget fort at de fleste stedene jeg skulle bore huller til laskene var det viktigere å rette opp mot allerede monterte skinner på naboseksjonen, eller sporet lå ikke i rett vinkel med seksjonsskjøten og måtte derfor tilpasses spesielt.

Men for standard moduler med FREMO grensesnitt kan en slik mal være svært nyttig! Tongue

Hilsen Halvor
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 719
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 juli 2020 kl. 14:43
Skrur du laskene bare rett ned eller limer du de fast i hullet også?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 juli 2020 kl. 19:05
Sitat: kokken kokken skrev:

Skrur du laskene bare rett ned eller limer du de fast i hullet også?

Jeg har bare skrudd laskene rett ned i hullet, de sitter rimelig fast (jeg bruker finerplater), dvs. at det er tungt å skru den siste biten. Derav de såre fingertuppene Wink,
Det kan hende at man må justere en omdreining (eller halv) opp eller ned under prøvemontasjen.

Vær forsiktig med å bruke tang, selv om det fungerer. Det er fort gjort å bøye laskefestene.Confused

Vær også obs på at laskene egentlig har en innerside, som er flat, og en ytterside, som har en "bolt". Denne siste kan komme i konflikt med høye hjulflenser, så om det blir et problem må man fram med fila...

Hilsen Halvor
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 juli 2020 kl. 17:29
For en ukes tid siden var været slik at jeg trygt kunne sette opp hele Treungen stasjonsmodul i hagen for prøvekjøring av de fleste sporene. Et par glemte loddinger ble avdekket (og fikset), men ellers fungerte alt etter planen.



Som bildet viser er det et par spor som mangler, av forskjellige grunner. Men størstedelen av stasjonen er nå godt kjørbar, med strøm på alle spor.



Så, over til kontrollpanel og kopling av vekselmotorer Tongue.

Hilsen Halvor


Endret av halvors - 19 juli 2020 kl. 17:35
Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 849
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 juli 2020 kl. 18:14
Jeg gleder med til å de den på treff :-)
MVH

DC



Nå har jeg gitt opp sporvekselen på Steinsnes
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 719
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 juli 2020 kl. 22:24
Imponerende fremdrift Halvor, gleder meg til fortsettelsen 👍
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 juli 2020 kl. 09:18
Interessant prosjekt Halvor! Holder selv på med Treungenbanen i kjelleren min, og sitter for tiden å tegner litt på bygninger til Treungen stasjon. 

Får du plass til stasjonsbygning mellom spor og modulkant? Det ser litt smalt ut, men du skal kanskje ikke ha med godshus, telegrafistbolig og stasjonsbygningen, da de bare blir i veien for betjening av stasjonen?
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 juli 2020 kl. 12:23
Planen er å ha alle bygningene langs kanten, men som løse deler. Stasjonsbygningen vil stikke litt utenfor kanten av modulen, jeg må finne en brukbar løsning på det etter hvert. Wink De andre skal akkurat få plass (mener jeg), men må kanskje tilpasses noe.
Tegningene dine høre interessante ut Embarrassed. Jeg har sett litt på bildene dine fra byggingen av Treungenbanen i din kjeller, men har ikke helt fått oversikten over hvordan den kommer til å se ut når den blir ferdig...

Hilsen Halvor


Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 juli 2020 kl. 14:40
Som du sikkkert vet, så ligger det en god del målsatte tegninger på treungenbanen.no.

Men ikke av telegrafistboligen, så den har jeg tegnet etter å ha tatt noen strategiske mål sist jeg var i Treungen. Kan ikke garantere at den den er 100% i H0, men den vil nok fremstå som ganske korrekt. 🙂

(prøvde å laste opp bilde her, men det fungerer ikke)


Endret av jevistad - 21 juli 2020 kl. 17:16
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 juli 2020 kl. 23:45
Da er kontrollpanelet klart og alle veksler er koplet.
Panelet er ganske så enkelt med vendere for vekselstilling koplet direkte til Tortoise-motorene via en gammel 25-leder printerkabel. Det er koplet til seksjon D hvor det er flest veksler, og derfra spres forbindelsene videre ved hjelp av 8-leder Cat6-kabler til de andre relevante seksjonene.

Bildet nedenfor viser panelet koplet bare til seksjon D, derfor lyser kun LED'ene for vekslene på denne seksjonen.

Seksjon D av stasjonen inneholder tilkoplinger for de andre seksjonene med Cat6-kabler, 25-pins D-sub kontakt for kontrollpanelet, XLR-kontakt for pluss/minus 12V strømforsyning, og banankontakter for tilkopling av DCC kjørestrøm og fordeling av denne videre til de andre seksjonene.



Således er denne seksjonen nøkkelen til alle elektriske koplinger, og det gjør eventuell feilsøking enklere.

Det eneste elektriske som ikke er koplet opp enda er styringen til innkjør-signalet med tilhørende rivingsdetektor...Smile

Hilsen Halvor


Endret av halvors - 25 juli 2020 kl. 23:47
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 719
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juli 2020 kl. 13:28
Du holder god fremdrift i disse ferietider. Siden du har valgt å bruke hjertestykke styrer, er det det kun tilførsel for motorstrømmen og bryter som blir loddet til selve tortoisen. Det kretskortet som er på det nederste bildet, er det for styring av svingskiva?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juli 2020 kl. 21:50
Kretskortet nederst på siste bildet ovenfor er en Hex Frog Juicer som styrer opp til 6 vekselkryss. Jeg bruker 5 på denne. Den får kun tilførsel av kjørestrøm inn, og koples direkte til de 5 (6) kryssene.
På andre seksjoner er det enkle og doble Frog Juicer etter behov.
Det er utentvil billigere å bruke tradisjonelle lamper koplet til bryterne i vekselmotorene, men det er mer kabling, og ikke like driftsikkert. Jeg har opplevd mye problemer med bryterne i Tortoisene når de blir slitt...

Hver Tortoise koples til en felles 0V (null Volt) fra strømforsyningen, og en ledning fra den respektive bryteren å kontrollpanelet. Dermed er de minimalt med kabling fram til veksler og vekselkryss. Smile

Hilsen Halvor
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juli 2020 kl. 22:09
Signalstyring på seksjon A

Tiden er kommet for å få koplet opp signalstyringen for innkjørsignalet. Hva er bedre enn en regnværssøndag for slikt Wink.

Jeg har valgt å ta det litt lenger enn vanlig, og sørge for automatisk riving av innkjørsignal, samt indikasjon av "tog på linja" fram mot signalet.
Bildene nedenfor viser hvordan det fungerer i praksis ...


  1. Toget kjører fram mot rødt signal. Det blir indikert med blått varsellys på panelet.
  2. Txp gir grønt signal for innkjør. Fortsatt blått varsellys.
  3. Når signalet er passert går det tilbake til rødt, og varsellyset slukker
Dette oppnås med to sporfeltdetektorer og en enkel holdekrets for signalet med et rele. Disse sitter på printkortet under seksjon A, og styres gjennom Cat6-kabelen fra panelet via seksjon D:



Det er også mulig å kople til flere moduler på strekningen foran stasjonen slik at de blir en del av "varslings-sporfeltet" ved å bruke den alternative kontakten øverst til venstre.

Da er det snart tid for å legge den store sporbuen utenom stasjonsområdet, og spor fram til svingskiva.

Hilsen Halvor
Til toppen
esg Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 19 mai 2014
Status: Utlogget
Points: 54
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér esg Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 august 2020 kl. 08:37
Veldig interessant prosjekt, morsomt å følge med Smile
Jeg lurer på et par ting angående modulkassene; hvilke tykkelser bruker du på finerplatene på sidene, endene og underlag?


Endret av esg - 04 august 2020 kl. 09:55
Mvh. Espen
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 august 2020 kl. 23:34
Når det gjelder modulkassene har jeg valgt en litt annerledes fremgangsmåte enn vanlig:
Langsidene og topplata er laminert av 6mm finer innvendig og 4mm finer utvendig/topp. På langsidene har jeg saget hull i de innvendige platene for å redusere vekten noe (alle monner drarWink). 
Den øverste 4mm plata er sporunderlaget, og er skåret bort på de delene av stasjonen hvor det ikke er spor.
På langsidene er platene tilpasset slik at topplata hviler på den innerste (6mm) sideplata, og skjules av den ytterste (4mm) plata,
Endeplatene på hver seksjon er 12mm finer. Det er også tverrspantene som jeg bruker for å stabilisere kassene. Det er 3 tverrspant i hver kasse. Disse har også huller for å redusere vekta, og er limt/skrudd inn i 2mm dype slisser som er frest inn i sideplatene. Noe av dette fremgår av bildene ovenfor.


Jeg har brukt 2 styretapper fra DCC Concepts mellom hver av de store seksjonene. Disse gir en svært stabil sammenføyning, noe som er nødvendig med så mange spor som skal krysse hver seksjonsskjøt, og de låser ikke pga. trange tapper som noen metalltapper kan gjøre.

Mellom andre seksjoner har jeg brukt trepropper og delvis små finerplater som styrer sammenføyningen.

Alt i alt er modulen med sine 8 seksjoner ganske så stabil, men krever at den settes helt vannrett for at alle sporoverganger skal være ok, siden det er både langsgående og tverrgående seksjonsskjøter.

Hilsen Halvor


Endret av halvors - 04 august 2020 kl. 23:36
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 685
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 august 2020 kl. 09:08
Noen steder på stasjonsmodulen må sporene krysse seksjonsskjøtene i en vinkel, noe som kan være utfordrende...Confused

Spesielt den store kurven utenom lokstallen krever flere skråstilte skjøter underveis. Mellom seksjonene E og F (se planen på begynnelsen av tråden) er det en skjøt med 60° vinkel til sporet. Dette lar seg gjøre ved å forskyve Weinertfestene ca. 1 cm i forhold til hverandre. Med god styring på forbindelsen mellom seksjonene med styretapper fungerer dette greit, selv om man bør se over disse sporforbindelsene etter at stasjonen er satt sammen.

Sporforbindelsene mellom seksjonene C og H, og E og G, er en annen sakWink. Her krysser sporet skjøtene med vinkler på henholdsvis 17° og 30°, slik at det blir en veldig lang del av sporet som er over skjøten. Her har jeg valgt å bruke den mer tradisjonelle festemetoden med messingskruer som sporet loddes fast til. Det betyr at man enkelt kan justere posisjonen for hver enkelt skinne i skjøten ved å varme opp loddingen. Dessuten er det lagt inn en løs skinnebit på 6-8 cm, med forskyvbar laske i ene enden og en fastloddet laske i andre enden. Disse bitene kan legges på plass etter at seksjonene er montert sammen. Jeg har da også limt fast sviller hvor festene for sporet er fjernet, for i gi et rimelig visuelt uttrykk.



Med sporbitene montert ser det slik ut:



Med maling og ballast vil dette se (enda) bedre ut Embarrassed.

Hilsen Halvor
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.