MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Snø
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Snø

 Post Reply Post Reply
Author
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Snø
    Posted: 03 mars 2018 at 17:45
Jeg har et prosjekt der jeg skal bygge et vinter-høyfjellslandskap. Har noen tips til hvordan jeg best kan modellere snøen?

Jeg forsøker å få til et ganske forbildetro vind-drevet snølandskap med fonner, dels nysnø, dels skare. Se bilde under fra Kongsnut øst for Finse for å få en idé av hva jeg prøver på.



Jeg synes pulverløsningene fra Nock og Woodland gir for klumpete snø, som kanskje fungerer bra til å etterligne et vått snøfall som smelter like etter. Jeg vurderer å teste Precision Ice and Snow, som har et pulver som skal være finere enn andre produkter. Har også sett tips om marmorstøv, som ville vært en veldig rimelig løsning om det funker (79,- per kilogram!).

Noen tips? Både til snøprodukter og hvordan jeg kan moddelere snødriver og slikt på en god måte?

Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2018 at 21:43
Hva med å lage overflaten hard og male. Har en vinterdel hvor jeg har laget et gipsskall som er malt. Overveier å teste snøpulver men tviler som deg.

mvh

Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2018 at 03:35
Ta en prat med Knut Andersen fra Kolbotn som sammen med sin bror - Øyvind døde dessverre for noen år siden - har lagd Norges beste vinter MJ anlegg av nettopp Bergensbanen.
Kjenner jeg Knut rett har han gode tips og råd fra deres bygging, og anlegget finnes så vidt jeg vet fortsatt i Oslo.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2018 at 09:19
Tror jeg ville gått for å modellere lanskapet først å spraye med sånn snøspray man får kjøpt i butikkene rundt juletider. Spørs jo hvor lett det er å få tak i slik spray nå da, men de er jo på lager et sted...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2018 at 11:06
Min erfaring med forskjelige typer dekorasjonssnøspray er at den ikke er egnet for MJ i det hele tatt. Den blir alt for grov i strukturen og etterhvert har den lett for å gulne. Til slutt flasser den av. Den er laget for bruk i noen uker ved juletider, og så skal den fjernes igjen.
 
Vanlig gips som eventuelt files/pusses til ønsket form og deretter males med alminnelig matt hvit interiørmaling synes jeg ga best resultat. Om man er heldig med blandingsforholdet vil gipsen faktisk kunne bli akkurat så "halvflytende" at den danner snødriver helt av seg selv.
 
For å gi inntrykk av frost har jeg brukt glitter-hårspray med sølvglitter (fås kjøpt i kostyme-/karnevalsforretninger). Bruk den med aller minst glitterkorn, og bare en veldig, veldig lett dusj (less is more). Hvis man har på for mye blir det bare grått og trist. Sammen med blått lys gir det en veldig fin effekt av måneskinn i en skikkelig frostnatt. Blått månelys får også belysning i hus, gatelamper m.v. til å stå tydelig frem som små øyer av gulaktig lys.
 


Edited by H. Lindholm - 04 mars 2018 at 11:06
Back to Top
Johnnyboy1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 oktober 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johnnyboy1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2019 at 13:19
Hvordan gikk det med snøen? Jeg vil også bygge landskap med snø
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2019 at 15:14
Originally posted by Johnnyboy1 Johnnyboy1 wrote:

Hvordan gikk det med snøen? Jeg vil også bygge landskap med snø


Her er jeg sen med å svare, men bedre sent enn aldri. Noe endelig svar har jeg heller ikke - snøen har ikke helt lagt seg som jeg vil. "Resulatet", eller så langt jeg har kommet med et resultat, er vist i siste MJ-bladet (#4 2018), men jeg gjengir noen bilder og kort om fremgangsmåten her.











Den fremgangsmåten jeg jobber mot er å legge et basislag i gips, der jeg bygger opp snødriver og konturer slik som jeg ellers ville formet ethvert landskap. Gipsen kan deretter pusses ned litt for å få vekk uønskede ujevnheter.

Over gipsen har jeg brukt Woodland Scenics "Flex paste". Den er en hvit guffe med konsistens som tannpasta, som lar seg forme ganske greit. Jeg har klint på et dugelig lag med pensel, og deretter brukt en slikkepott og malekniver til å jevne den utover. Med den kan finere strukturer som mindre driver, opphopninger bak steiner og slikt formes til. Jeg har også brukt en finger dyppet i vann for å jevne ut overflater. Vær obs på at Flex paste fester ikke på gips og sparkel, så før jeg la den på malte jeg gipsen med en generisk hvit akrylmaling.
En ulempe med Flex paste er at den kryper noe når den tørker. Jeg prøvde å legge den i sporet, mellom svillene, men endte med at det måtte mange lag til før den la seg jevnt i overkant av svillene. Neste gang legger jeg en tynn gips mellom svillene før Flex paste kommer på toppen.
En fordel er at den lett lar seg fjerne med kniv eller lignende. Flex paste tørker til en slags hard plastikk og den kan også pusses ned med fint sandpapir.
En ulempe er også prisen - til 259,- per 473ml blir et større landskap fort ganske dyrt.


Flex paste har en svakt gulskjær i seg ("eggeskall" heter vel fargen på oppussings-språket), og overflaten må males. I mangel av noe bedre har jeg brukt sprayboks med helt hvit maling, men jeg skal airbrushe overflaten når jeg får kjøpt en airbrush. Jeg vil prøve ut kombinasjoner av matt og glanset maling for å illudere nyssnø mot isete skare. Mange har spurt om jeg vil bruke litt blått i malingen, og her er jeg litt usikker på om det vil gi en god effekt. Snø er frosset vann, og har vel i utgangspunktet ikke farge. Det er den blå himmelen som gir en illusjon av blåskjær. Kanskje en svak blåtone i malingen gir en god effekt når man viser moduler i dårlig belyste gymsaler...?

Jeg har også kjøpt et par pakker Precision ice and snow snøpulver, som jeg har drysset på, blåst utover og fiksert det. Dette pulveret er meget finkornet og har en fin refleksjonseffekt som gjør at flaten glinser litt som snø gjør. Ulempen er at jeg ikke har klart å fiksere det godt nok, og jeg sliter med å få lagt det på en måte som reflekterer snø som har blåst utover. Produsenten har mange gode video-tutorials, men alle viser lett snøfall, i hovedsak på kontinentale dioramaer, ikke høyfjellsnø.
De har kommet med en ny fikser ("adhesive") som skal la seg spraye på med airbrush og som ikke hindrer glinsingen, så mulig jeg må teste den.



Det er egentlig der jeg står nå - håper det var nyttig!

Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2019 at 06:41
Snö är inte enkelt att få realistiskt.

Att få en rätt snö upplevelse är en vetenskap, tittar man tex i skyltfönster så har dom någon typ av glaskross i sitt snövadd, som skapar glitter.
Detta ger en autentisk snöupplevelse.

Ett annat försök att få en snöupplevelse.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2019 at 11:37
Hvis det er snø for kortere periode, for fotos o.l., går det an å bruke potetmel og sikte over dioramaet. Potetmel er veldig finkornet og har en viss glans i seg. Ulempen er at det er noe søl og få bort igjen, og er absolutt ikke kompatibelt med strømopptak på hjul og skinner.

Nedenfor et par bilder av slike diaorama og potetmelsnø jeg gjorde for mangfoldige år siden. Sort-hvitt bilde er fra 1967, fargebildet fra 1982.

(Ellers virker fortsatt ikke bildeopplastingen på forumet, så jeg måtte benytte meg av en annen server.)



Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.