MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Snø

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
cfsalicath Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 13 mai 2015
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér cfsalicath Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Snø
    Sendt: 03 mars 2018 kl. 17:45
Jeg har et prosjekt der jeg skal bygge et vinter-høyfjellslandskap. Har noen tips til hvordan jeg best kan modellere snøen?

Jeg forsøker å få til et ganske forbildetro vind-drevet snølandskap med fonner, dels nysnø, dels skare. Se bilde under fra Kongsnut øst for Finse for å få en idé av hva jeg prøver på.

Jeg synes pulverløsningene fra Nock og Woodland gir for klumpete snø, som kanskje fungerer bra til å etterligne et vått snøfall som smelter like etter. Jeg vurderer å teste Precision Ice and Snow, som har et pulver som skal være finere enn andre produkter. Har også sett tips om marmorstøv, som ville vært en veldig rimelig løsning om det funker (79,- per kilogram!).

Noen tips? Både til snøprodukter og hvordan jeg kan moddelere snødriver og slikt på en god måte?

Med vennlig hilsen

CF Salicath
Til toppen
Arne Lie Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 09 september 2006
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Arne Lie Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 mars 2018 kl. 21:43
Hva med å lage overflaten hard og male. Har en vinterdel hvor jeg har laget et gipsskall som er malt. Overveier å teste snøpulver men tviler som deg.

mvh

Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 58år
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 12 april 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mars 2018 kl. 03:35
Ta en prat med Knut Andersen fra Kolbotn som sammen med sin bror - Øyvind døde dessverre for noen år siden - har lagd Norges beste vinter MJ anlegg av nettopp Bergensbanen.
Kjenner jeg Knut rett har han gode tips og råd fra deres bygging, og anlegget finnes så vidt jeg vet fortsatt i Oslo.
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen

Medlem siden: 08 april 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mars 2018 kl. 09:19
Tror jeg ville gått for å modellere lanskapet først å spraye med sånn snøspray man får kjøpt i butikkene rundt juletider. Spørs jo hvor lett det er å få tak i slik spray nå da, men de er jo på lager et sted...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mars 2018 kl. 11:06
Min erfaring med forskjelige typer dekorasjonssnøspray er at den ikke er egnet for MJ i det hele tatt. Den blir alt for grov i strukturen og etterhvert har den lett for å gulne. Til slutt flasser den av. Den er laget for bruk i noen uker ved juletider, og så skal den fjernes igjen.

Vanlig gips som eventuelt files/pusses til ønsket form og deretter males med alminnelig matt hvit interiørmaling synes jeg ga best resultat. Om man er heldig med blandingsforholdet vil gipsen faktisk kunne bli akkurat så "halvflytende" at den danner snødriver helt av seg selv.

For å gi inntrykk av frost har jeg brukt glitter-hårspray med sølvglitter (fås kjøpt i kostyme-/karnevalsforretninger). Bruk den med aller minst glitterkorn, og bare en veldig, veldig lett dusj (less is more). Hvis man har på for mye blir det bare grått og trist. Sammen med blått lys gir det en veldig fin effekt av måneskinn i en skikkelig frostnatt. Blått månelys får også belysning i hus, gatelamper m.v. til å stå tydelig frem som små øyer av gulaktig lys.

Endret av H. Lindholm - 04 mars 2018 kl. 11:06
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,121 sekunder.