MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Smøring / Åpning av lokomotiv
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smøring / Åpning av lokomotiv

 Post Reply Post Reply
Author
Classic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Classic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smøring / Åpning av lokomotiv
    Posted: 25 november 2009 at 01:39
Har et lok som hikster å går, trenger smørning.

Men neimen om jeg er kar om å få fra hverandre lokomotivet, hehe.

Er et 89 006 hvis det sier dere noe.
Har hatt det fra hverandre for mange år siden. (mener jeg)
Men har blitt litt redd for å knekke plasten.



Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 08:30
Jeg tror kanskje du bør fortelle hvilket fabrikat dette lok"et har ....?
(.. eller er Embarrassed)


Edited by b e pedersen - 25 november 2009 at 08:31
Bjørn Egil
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 11:30
er ikke 89 det klassiske mærklin damploket?Embarrassed
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 11:39

Originally posted by Stian Stian wrote:

er ikke 89 det klassiske mærklin damploket?Embarrassed

I så tilfelle sitter det en skrue i toppen av den ene domen.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Classic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Classic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 12:19
det stemte på en prikk.
er märklin ja.

mente selv det satt festet på sidene nede og at man "vippet" bunndelen løs.
godt jeg ikke tok i for hanrd da med andre ord.


da er lokket separert og får en liten knert sykkelkjedeolje
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 13:56
Nå er det kanskje for sent, men sykkelkjedeolje er ikke tingen å benytte i lok... Det finnes egen olje for dette fra Märklin.

Mvh Heine
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 14:53
Er Märklin-lok så sarte at de må ha sin egne olje også? LOL (Kunne ikke dy meg.)

Jeg er fortsatt innehaver av en flaske med original Märklin-olje, men tror ikke noe på at de ikke fungerer på olje fra andre produsenter også. Så vidt jeg husker stod det noe om i bruksanvisningen til Märklin-lok at det ble advart mot å bruke matolje.

Edited by ses - 25 november 2009 at 14:55
Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 14:57
Hehe, nei da. Poenget er at sykkelkjedeolje blir for tykk. . Smile Og Märklin-oljen er kanskje enklest å få tak i. Jeg for min del har funnet noe fint teflon-basert i Tyskland. Wink
Back to Top
Classic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Classic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 16:13
ja det er nok hakket for sent.
får tynne ut med litt elektrorens spray,
og følge med litt!


Back to Top
Classic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Classic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 16:21
hmm nei,
elektrospray tok den bare tilbake til utgangspunktet.

får ta en kikk i boden etter noe annet passelig

Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 17:36
Jeg har brukt symaskinolje og har ikke sett at den har gjort noen skade.
Oljen er tynn og flasken har lang tut som gjør det greit å komme til på trange steder.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 18:40
Jeg bruker også alminnelig symaskinolje og det funker helt greit. I tillegg har jeg vært på apoteket og kjøpt en "engangssprøyte" som jeg har trukket oljen opp i og med sprøytespiss på, får man virkelig presisjon i oljingen!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 21:54
Jeg har brukt LOK-fett B 52 i mer enn 10 år, akkurat som mange tyskere gjør.
 
 
Datablad for B 52:
 


Edited by TomB - 25 november 2009 at 22:03
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.