MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Skjære i balsa

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Skjære i balsa
    Sendt: 04 januar 2018 kl. 09:21
Hei

Jeg har en "planke" i balsa, (muligens 0,5-1 cm tykk).
Jeg må kutte denne på langs slik at jeg får et stykke på 5 cm x 30 cm.
Jeg må ha kanten så rett og jevn som mulig - helst helt rett og jevn.
Jeg klarer å skjære med en slik Ironside Cutter (https://www.jernia.no/produktkatalog/oppussing-og-vedlikehold/verktøy/håndverktøy/kniv/ironside-kniv-cutter-9mm/p/31801900),
men resultatet blir ikke så bra.
Har dere noen tips?
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3816
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2018 kl. 12:55
Bruker du også stållinjal?
Svein S
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2018 kl. 13:04
Sitat: ses ses skrev:

Bruker du også stållinjal?

Jeg gjorde nok ikke det, men en sånn har jeg liggende et sted. Den er i hvert fall 30 cm lang. Skal prøve den neste gang.

Jeg synes også at det tynne bladet på en sånn kniv jeg brukte har en tendens til å bøye seg litt. Dvs at kanten ikke blir helt loddrett.
Jeg må vel bare prøve å være mer nøyaktig.

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
_marius Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 20 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 263
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér _marius Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2018 kl. 14:02
"balsa stripper" er et verktøy som fungerer fint til dette. Jeg vet ikke hvilke norske butikker som fører denne, men det er enkelt å lage en slik selv.
Marius
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2018 kl. 14:21
Sitat: _marius _marius skrev:


"balsa stripper" er et verktøy som fungerer fint til dette. Jeg vet ikke hvilke norske butikker som fører denne, men det er enkelt å lage en slik selv.


Flott. Men jeg tror jeg kjøper en freemfor å lage en selv.
https://www.ebay.com/sch/items/?_nkw=balsa+stripper&_sacat=&_ex_kw=&_mPrRngCbx=1&_udlo=&_udhi=&_sop=12&_fpos=&_fspt=1&_sadis=&LH_CAds=&rmvSB=true

Endret av bkv1 - 04 januar 2018 kl. 14:21
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 576
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2018 kl. 14:48
Jeg kjøpte en slik "Balsa stripper" i en butikk i Danmark for noen år siden, og har brukt den en god del. Fungerer utmerket, også for balsaflak opp til 10 mm tykkelse. Den kan dog kun kutte i lengderetningen av veden

Hilsen Halvor
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2018 kl. 14:56
Sitat: halvors halvors skrev:

Jeg kjøpte en slik "Balsa stripper" i en butikk i Danmark for noen år siden, og har brukt den en god del. Fungerer utmerket, også for balsaflak opp til 10 mm tykkelse. Den kan dog kun kutte i lengderetningen av veden

Hilsen Halvor

Jeg har lagt merke til at det er mye tyngre å skjære på tvers.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
martin t Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 17 februar 2016
Land: Sweden
Status: Utlogget
Points: 67
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér martin t Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 11:10
Hei!

Man kan enkelt bygga en Balsastripper så här..

Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.