Skilt langs jernbanen |
Svar ![]() |
Forfatter | |
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norge Status: Utlogget Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 29 februar 2008 kl. 20:24 |
Her er en pdf fil av de mest brukte norske signalskilt langs linjen. Skrives ut på litt tykt gult papir/kartong uten sidetilpasning.
Skiltene settes opp på en 34mm høy stolpe (i H0) eller KL-mast på høyre side av sporet.
Males grå på baksiden.
|
|
![]() |
|
Jolsen ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 19 januar 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 103 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjempe flott! John
|
|
![]() |
|
asai ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 27 september 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 254 |
Veldig flott... Hadde jeg bare visst hva alt betydde...
![]() |
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norge Status: Utlogget Points: 1286 |
Det glemte jeg, det står her:
|
|
![]() |
|
Fabian ![]() Viderekommen ![]() ![]() Medlem siden: 17 juni 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 52 |
Kjempefint, fint å få autentiske skilt langs jernbanen. Er det noen her som også har trafikkskilter for biler i H0 skala, så kunne det vært fint å fått dem lagt ut her også.
|
|
![]() |
|
Jolsen ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 19 januar 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 103 |
Om ikke i HO, så kan i hvertfall alle skiltene lastes ned i ulike format og deretter skaleres her: http://www.vegvesen.no/vegskilt/filnedlasting.stm
John
|
|
![]() |
|
Fabian ![]() Viderekommen ![]() ![]() Medlem siden: 17 juni 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 52 |
Takker så mye for linken |
|
![]() |
|
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Medlem siden: 07 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 500 |
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 05 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1185 |
Noen som vet hvilke skilter som var i bruk på 60-tallet? |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1616 |
Hei!
På bildene under ble det benyttet signalskiver/-merker, som ble printet ut fra denne link.
![]() ![]() ![]() Når det gjelder veiskilt kan man finne noen man kan nedskalere og skrive ut på følgende linker:
Når det gjelder skilter fra 60-tallet, vil jeg anbefale deg å få tak i en "Hvem, Hva, Hvor" fra den perioden du søker. Den inneholder ofte trafikkskiltene for det aktuelle året. I den perioden du etterspør, var det vel vanlig at skiltstolpene var røde/hvite tror jeg? |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Medlem siden: 01 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1603 |
De som ønsker å kjøpe ferdige signalark kan henvende seg til Hobbytrain i Drammen. De har flere forskjellige skiltark såvidt jeg husker. mener de har et ark med stople og orienteringssignaler, samt ett stort ark med hastighetssignaler og fall/stigningsvisere
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
vetle1 ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 20 februar 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 169 |
NMJ har også skilt-ark. De koster 19 kr.
|
|
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen mvh Vetle Forumet smalspor avd. Arendal |
|
![]() |
|
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Medlem siden: 16 november 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 416 |
Noen som har en form for "oversikt" over tyske signaler og skilt?
og hvor disse skal stå hen? har et par 3 stk og skal laga meg flere... |
|
![]() |
|
Jeg tror de fleste på mitt ark var i bruk på "60-tallet bortsett fra ATC-merkene
![]() Og muligens "avvikende hastighet"
Det kom nye skilt rundt 1950 tror jeg, men utskiftingen gikk vel sikkert litt langsomt på sidebanene. (Går ut i fra at du har Grimstadbanen i tankene
![]() Pilskiltene nederst til høyre på min tegning er gamle hastighetsskilt (tror jeg) Disse står fortsatt på Ålgårdbanen i tillegg til disse: Ålgårdbanen ved Vagle.
Betydningen er vel holdeplass med planovergang, skiltet til venstre er km merke i støpejern som viser at vi er 21km fra Stavanger. |
|
![]() |
|
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 27 januar 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 692 |
Litt off, men har noen en oversikt over korrekte signaltegn, altså ulike kombinasjoner i lysignaler samt betydningen av håndsignaler?
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
![]() |
|
Hos statens jernbanetilsyn finnes nok det du er ute etter:
|
|
![]() |
|
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 27 januar 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 692 |
Mange takk, den printes ut nå! |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |