MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Søker forsøkskaniner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Søker forsøkskaniner

Post Reply Post Reply
Author
Railmagic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Railmagic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Søker forsøkskaniner
    Posted: 10 januar 2026 at 11:06
Her kommer en liten verdensnyhet – og du kan bli en av de aller første som får prøve den!

Jeg har laget et helt nytt konsept for automasjon av modelljernbane, og nå leter jeg etter noen som har lyst til å teste det ut. Jeg håper å finne et par nysgjerrige forsøkskaniner som jeg kan følge mens de prøver systemet for aller første gang. 

Hvis du har mulighet til å ta turen til Moss, har jeg et eget testanlegg klart til bruk. 

Bor du langt unna, går det helt fint – du kan teste softwaren hjemmefra og gratis på railmagic.com. Du trenger ikke et fysisk anlegg for å utforske funksjonene og idéen bak systemet. Men hvis du vil prøve det på et ekte anlegg, finner du på nettsiden en liste over godkjente command stations. Sporvekslene må selvfølgelig være digitalstyrte. 

Så – hva er det egentlig konseptet? 

Kort fortalt kan du være stasjonsforstander og styre sporveksler og signaler fra et kontrollpanel som fungerer som et autentisk sikringsanlegg. Lokomotivene kan føres enten manuelt eller automatisk av systemet. Dette gjør at du kan ha flere tog i drift samtidig – og likevel ha tid til rangering. 

Det som skiller dette fra vanlig computerstyring er, at togveiene ikke er forhåndsprogrammerte og togene kjører derfor ikke bare av seg selv. 

Foreløpig støttes ikke helautomatisk kjøring av lokomotivene, men du kan designe og bruke et operativt kontrollpanel i softwaren med autentisk sikringsanlegg og inngang/utgang-trykk for oppsett av togveier. 

Softwaren er en emulator, så du får se nøyaktig hvordan et fysisk kontrollpanel vil se ut og oppføre seg. Og tanken er at det en dag skal være mulig å bestille det ferdige panelet med et par museklikk. 

Du trenger ikke lese noen manual. Tre korte videoer på til sammen 14 minutter er nok, og på under en time kan du designe din egen stasjon. 

Jeg håper du har lyst til å prøve – og aller helst, at du har mulighet til å stikke innom Moss, så jeg får observere deg teste det «live». 

Vennlig hilsen 

Ulrik fra Railmagic 

Gründer av Railmagic.com
Back to Top
von Weisse View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote von Weisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2026 at 10:29
Hei, jeg kikket på det og ble imponert. Hvordan plasserer dette seg i forhold til f.eks. Traincontroller med tanke på funksjonalitet og pris?
Spor 0 - 1:45
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.070 seconds.