MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 224 - modifisering.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 224 - modifisering.

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skd 224 - modifisering.
    Posted: 25 juli 2021 at 11:21
Jeg fikk endelig tid å modifisere Skd 224 med nye printplater og all slags "stash".

Det er 2 utgaver av de nye printplatene, en med original dekoder fra Train-o-Matic (ToM) og en med NEXT18. De er vidt forskjellige! Jeg tror at NMJ ikke har vært klar over den forskjellen?
Hvis du følger Lokcommander II på ToMs side så går det greit.

De "gamle" printplatene følger det med en detaljert beskrivelse, men de nye har den gamle beskrivelsen og ikke den nye.
Dette skaper problemer hvis det er mulighet å fullt ut å montere markeringslys på buffertplaten - ellers er det ikke problemer. Jeg tok 4 subminiatur LEDs med ledninger på. De er i størrelse 0201 (altså 2 x 1 mm.).
Det er formotstander på printene. Disse er 4,7kohm på alle formotstander - selv ikke de med øvre lyskaster har gått fri fra disse motstandene. Alle har lik lys, etter som det er motstanden som bestemmer lyset. På hovedlyskasterene som har lysledere, er det dårlig lys.
På de 2 "ekstra" markeringslysene , er det en seriemotstand som fordeler lysene. Det samme for de røde lysene. Jeg synes det ser pussig ut med hovedlyskastere som lyser svakere enn markeringslysene?
Derfor har jeg valgt å bytte ut motstandene til  det doble på 10 kohm på markeringslyset og halvering på hovedlyskasteren. DETTE MÅ MAN IKKE GJØRE OM DU IKKE HAR SPESIALUTSTYR OG KUNNSKAPER TIL SMD-LODDING! - La det være originalt.
Jeg har ikke montert de røde lysene da som oftest var det ikke røde lys på buffertbjelken. Det forenkler operasjonen!

På NEXT18-dekoderen, er det kun 4 utganger og 2 av de er retningsbestemt. Det er 2 power-utganger som er for automatisk kobling og lys i førerhytte. Alle er besatt med funksjoner. Derfor er det de 2 utgangene som styrer lyset forover og bak. De røde lysene tennes samtidig.
Det samme er for de "første" generasjonen. Alle formotstander er identiske.

Jeg har boret opp 2/3 av dybden på lyskasterene på buffertbjelken, slik at den passer inn i på de 0201-lysdiodene og  slik jeg får limt det flush.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2021 at 11:41
Forstår jeg deg rett at om "alt" er integrert i printkortet i loket så er det en tOm-dekoder, mens om printkortet har et next-18 grensesnitt med dekoder plugget inn er det en annen modell?



Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2021 at 19:56
Det er rett.
På begge 2 utgaver, er det ToM -dekodere . Den eldste er det en " vanlig" dekoder men i nyutgaven, sitter det en NEXT18 - dekoder. De stemmer ikke overens. På begge dekodere, stemmer kun 4 fullforsterkede utganger.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2021 at 11:46
Dårlig forklart!
Det at hovedlyktene skinner dårlig, tror jeg at skyldes lyslederene?
De er oppdelt i flere segmenter og hver demper lyset. Da er det anderledes med markeringslysene. De skinner rett fra LEDen - og uten demping.
De motstandene som er 4,7kohm (standard) halverer strømgjennomgangen, da det er 2 LEDer for markeringslysene på hver side. Jeg synes at det er for krafitig lys - og har øket den til det doble.
4 eller 8 LEDer med "rett farge" hadde ikke økt prisen noe vesenlig, så slipper man å lete etter 0201-LED-dioder.
Jeg har boret 2,4 hull 2/3 gjennom markeringslyktene. Etter dette, har jeg boret 0,5 mm. så de 2 ledningene passer i 1 hull (tynne greier) og farget hullene til 2,4 mm. sølvfarget. Til lim har jeg brukt steinlim som dekker hullene etter som det er montert en LED (fyller bra og lar det bli en bue på lykteglasset).

Edited by Kjell H. - 04 august 2021 at 11:52
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2022 at 08:54

Hei!

Har selv satt inn ny print i skd, dårlig lys på de øvre hovedlys ja.

Kan man øke spenningen på aux utgangen for og gi bedre lys, eller er det ikke mulig.

Geir Inge
Geir Inge
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2022 at 11:41
Lyset i topplyktene er dårlig, ja.

Under full spenning på lyskretsene ,er det ikke mulig å heve spenningen. Det er fortsatt 4,7 kohm seriemotstand på alle kretsene.
Jeg har brukt å halvere motstanden i kretsen, slik at blir 2,2 kohm. Samtidig har jeg økt motstanden i markeringslyktene til 10 kohm. Det er 2 lysdioder i markeringslysene, så hvert av de får 1/4 strøm.
Dette er i motstander i SMD-utførelse, så det gjelder å være forsiktig og bruke "rett" SMD-utstyr på.
Det er ikke anbefalt uten du har "rett" utstyr og er fortrolig med SMD lodding.

Jeg tror at ved å senke motstanden til det halve, så ligger du innenfor lysdiodenes "arbeidsområde"

Forresten, er de LED-diodene mindre enn de "originale" som stod under levering. De er ikke endret motstand, så jeg tror det går med å halvere motstanden til topplysene? Jeg har ikke datablad hvor stor strøm de tåler.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2022 at 20:51
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...]
Jeg har brukt å halvere motstanden i kretsen, slik at blir 2,2 kohm. [...]

Forresten, er de LED-diodene mindre enn de "originale" som stod under levering. De er ikke endret motstand, så jeg tror det går med å halvere motstanden til topplysene? Jeg har ikke datablad hvor stor strøm de tåler.

Min erfaring er at de aller fleste lysdioder er spesifisert til å tåle minst 20 mA kontinuerlig. Det gjelder til og med hvite LEDs i 0402-størrelse. Selv med Rocos strømforsyninger, som kan gi noe over 20 V DCC-spenning, burde man med 2,2 kohm seriemotstand være godt innenfor.

Blant et utvalg hvite LEDs i 0402-størrelse i distributøren Mousers sortiment, hadde de fleste en maksimal strøm på 20 mA (under "absolute maximum ratings"). Noen oppga 25 mA, mens én (fra Rohm) kun klarer 10 mA.  Slike lysdioder er gjerne spesifisert ved 5 mA (dvs. at bl.a. oppgitt lysstyrke og spenning gjelder ved 5 mA), så man må lese databladet for å finne ut hva de faktisk tåler.

Apropos NMJs Skd.224:
Da NMJ kom med denne modellen, forstod jog det slik at den kun hadde hovedlys, og ikke markeringslys. Har nyere utgaver fått markeringlys, eller følger det med på de nye printplatene? Jfr.


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2022 at 00:41
Jeg tror ikke det de har fjernet de "dummy" lyktene og installert  lys i steden? - Alt er som det er. 
LED-lyktene størrelse 0201 har jeg selv installert.

Alle de som har skiftet PCB og har "power-pack", har muligheten å få tent markeringlyktene.
Det er ingen forskjell på gammel og ny utgave av PCB.
Dessverre er det for lite utganger på dekoderen (NEXT18S-grensesnittet begrenser det).
Dekoderen har 4 utganger +2 utganger som er logikk og ikke effekt-utgang.
De er: F0f    - fjernlys (+ markeringslys foran).
          F0r    - fjernlys (+ markeringslys akter).
          Aux.1 - Førerstandbelysnung
          Aux.2 - Fjernstyrt kobling uten motstand (kun de som har skiftet PCB)
          Aux.3 - Ledig (Kun logikkutgang)(kun de som har skiftet PCB)
          Aux.4 - Power-pack kontroll (Kun logikkutgang) (Kun de som har skiftet PCB).
Alle tenner (hvis det er montert) røde sluttlys i motsatt ende. - Det har jeg utelatt - (dobbelt så mye arbeid) og det røde lyset er KUN er utgang - ikke kontrollert.

Du kan tenne Aux.2 hvis det er ikke belagt og sette markeringslysene der. - Fritt frem - men husk seriemotstand.


Edited by Kjell H. - 09 januar 2022 at 10:07
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2022 at 07:26
Hei.

Takker for utfyllende svar, velger og ha det som det er. Ikke enkelt med lodding ser jeg. Uansett ble kjøreegenskapene på SKD mye bedre med powerpack m.m

Geir Inge
Geir Inge
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.