MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Skandinaviske Z-modeller fra Freudenreich

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 503
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Skandinaviske Z-modeller fra Freudenreich
    Sendt: 23 juni 2012 kl. 08:56
Her er de skandinaviske modellene fra Freudenreich.

F.eks disse:







De lager også kåper til Di5, men de fant jeg ikke på nettsiden...

Freudenreich Feinwerktechnik

Mvh Heine
Til toppen
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 503
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 september 2012 kl. 13:16
Annonse i nyeste Modell & Elektronikk:



Det er også en to siders reportasje om disse modellene. Så løp og kjøp bladet og bestill modeller fra Freudenreich. Smile
Til toppen
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 503
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 oktober 2012 kl. 12:31
Måtte bare kjøpe dette settet. Smile






Til toppen
EirikS Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 23 februar 2010
Status: Utlogget
Points: 449
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér EirikS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 oktober 2012 kl. 13:57
Nice...
Ser du har Rokuhan-skinner. Er de noe å satse på for å kunne legge ut en liten oval for moro skyld?
Til toppen
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 503
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 oktober 2012 kl. 14:12
Javist. De jeg har er MicroTrains, men Rokuhan blir i prinsipp det samme. Jeg har kjøpt en hel haug som jeg bruker til testkjøring på spisebordet og andre steder. Smile

Endret av Heine Pedersen - 10 oktober 2012 kl. 14:13
Til toppen
SteinP Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 09 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 5
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SteinP Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 oktober 2012 kl. 09:38
De modellene fra Freudenreich er veldig fine, han er tydeligvis interessert i norsk jernbane når man ser på sortimentet! Inspirerende, tror jeg må finne frem lupen og fortsette på min Di3 og damplok type 32.

EirikS (eller andre): Jeg har forøvrig en del slike MicroTrains skinner liggende som jeg ikke får benyttet, bla 4 manuelle veksler. Bare ta kontakt på mail: stein(alfakrøll)punther(punktum)no.
Til toppen
EirikS Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 23 februar 2010
Status: Utlogget
Points: 449
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér EirikS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 oktober 2012 kl. 15:28
Takk for skinnetips og tilbud!
Jeg manglet en stund et sted å testkjøre lok og tenkte på slike skinner den gang.
Istedet fant jeg ut at jeg trengte en fast plass som lett kunne ryddes vekk, og lagde derfor et lodde/reparasjonsbord som jeg freste ut spor for skinner i så de ikke er i veien.
Men jeg skal ha i bakhodet at SteinP har skinner liggende, alltid like fristende å ha en liten oval på spisebordet :)
Og jeg ser gjerne noen bilder av lokene dine når de er på gang. Artig med de som bygger norsk i den skalaen!



Til toppen
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 503
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 oktober 2012 kl. 23:25
Fin arbeidsplass, Eirik! Thumbs Up
Til toppen
miniclub89drg Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 28 august 2008
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 25
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér miniclub89drg Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2012 kl. 13:37
Eirik; hva er det hvite panelet du har som står til venstre for den gamle brune MiniClub kjørekontrollen?
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Til toppen
EirikS Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 23 februar 2010
Status: Utlogget
Points: 449
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér EirikS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2012 kl. 14:39
Hei Knut,
Det er volt og amperemeter som jeg bruker for å lett se om ting er optimalt etter en "revisjon", og før for å få en indikasjon på om noe bør gjøres.
I tillegg er det et uttak der for å gi strøm til hjulbørste, rullebukk og ledningsklyper for å koble rett på motor.
Og den gamle brune trafoen... Finnes ikke bedre strømforsyning om man kjører analogt.
Man kvitter seg fort med den hvite om man har prøvd en brun :)
Til toppen
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 503
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2012 kl. 16:02
Artig synspunkt på dette med trafoer. :) Hva er forskjellen?
Til toppen
EirikS Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 23 februar 2010
Status: Utlogget
Points: 449
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér EirikS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2012 kl. 16:22
Forskjellen er stor når det kommer til kjøreegenskaper.
Regulering av fart er mye nærmere trinnløs på de brune.
Størst forskjell ser man på 3-pol motorene, igangsetting skjer på et tidligere trinn og hastighetsjusteringen er mye mykere og har et videre spekter.
En gammel slitt 3-pol som enten har rakettfart eller stillstand med hvit trafo, kan faktisk reguleres med en brun.
Det samme med 5-pol, det blir et par ekstra trinn i reguleringen som er merkbar.

Nå har det kommet en ny generasjon av de hvite trafoene, med en ekstern switchet strømforsyning. Jeg har enda ikke fått fingerne i en slik for å prøve, men kanskje de er greie også?
Til toppen
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 503
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2012 kl. 16:47
Ser der ja... Og jeg som har en haug med hvite trafoer. Har en brun også, men har aldri tenkt på å sammenligne de. Men til hylleanlegget blir det uansett digitalt. Og til småanleggene bruker jeg Jörger eller Zthek. Har også en fra Passmann som virker veldig bra. Og tenker etterhvert at jeg skal bytte ut den hvite i salongbordet med en av disse.

Hvor mye amp drar et nyrevidert lok? Har alltid tatt revisjon på mine når de har gått merkbart dårligere. Og nå bruker jeg teflonbasert olje fra z-hightech.de som blir "tørr" og ikke tiltrekker seg så mye støv og skit. Ser flere tyskere som renser helt nye lok og smører med denne i stedet.
Til toppen
EirikS Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 23 februar 2010
Status: Utlogget
Points: 449
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér EirikS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2012 kl. 23:27
Med 2 volt:
Lite lok, stående motor ca 80mA + 30%
Større lok, liggende motor ca 100mA + 20%, uten lys
Med 9 volt:
Lite lok, stående motor ca 130mA + 15%
Større lok, liggende motor ca 130mA + 20%, uten lys

Litt høyere verdier kan tyde på dårlig smøring/skittent drivverk, og enda høyere kan bety dårlig kollektorvikling.
Men ting behøver ikke vært totalt krise, jeg har hatt flere lok på servicebenken som har trekt nesten 0,5A og det var bare skittent og hadde nedslitte børster.

Jeg har også eksprimentert med olje, tyskerne har mange preferanser der.
Men jeg har enda ikke prøvd teflonolje på annet enn sykkelkjede.
Der har den merkbar effekt når det gjelder å ikke samle skitt, så jeg skal en vakker dag prøve på et par lok også.

Kult at hyllebanen blir digitalisert.
Jeg vet at de som er dedikert nok monterer dekoder i de minste lokene, men for egen del så var det hverken et alternativ å prøve tålmodigheten og heller ikke å droppe de små :)
Til toppen
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 503
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 mars 2013 kl. 21:40
Her er en del av modellene fra Freudenreich i aksjon på messa i Neumünster:


Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1081
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 mars 2013 kl. 22:43
Det er jo rent sprøtt at det er Z ... Smile
Bjørn Egil
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.