MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Skalabordet

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
GeirM Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Medlem siden: 19 oktober 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 50
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér GeirM Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Skalabordet
    Sendt: 06 desember 2017 kl. 10:41

Ivar Knudsen fra Kløfta Modelljernbaneklubb har en unik bred interesse for skalaer og skalabordet hans viser noen av de mest kjente skalaene som benyttes i Norg...e.

De skalaene som vises er: Z, N, HOe smalspor, HOn3 smalspor, H0 Märklin vekselstrøm, H0 likestrøm, On30 smalspor og 0

Klide for tekstplakater: https://en.wikipedia.org/wi…/Rail_transport_modelling_scales

Reporter og postproduksjon: Geir Melgårdsbakken
Kamera: Raymond Willy Pedersen

 
Med vennlig hilsen
Geir Melgårdsbakken, CCO
Tøff-tøff MEDIA
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3739
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 desember 2017 kl. 12:53
Som jeg skrev på Facebook, må man skjelne mellom skala og sporvidde. Skalene som nevnes her er Z, N, H0 og 0. H0e (eng (ty.)=smal), H0n3 (narrow 3'), H0 er tre ulike sporvidde i samme skala H0 1:87. Det samme gjelder forskjellen på 0n3 (smalspor 3') og 0. Og så er selvsagt H0 Märklin og H0 likestrøm både samme skala og sporvidde (16,5 mm).

For øvrig er betegnelsene H0 vekselstrømog H0 likestrøm i ferd med å bli villedende de også, siden de fleste etterhvert bruker digitalstyring som på en måte verken er vekselstrøm (AC) eller likestrøm (DC). Forskjellen ligger nå IKKE i strømsystemet, men i SKINNENE, nemlig med eller uten midtskinne/punkter. Derfor er det mer sakssvarende å snakke om 2-skinne eller 3-skinne, kortform 2R og 3R.
Svein S
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 940
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 desember 2017 kl. 10:19
Sitat: GeirM GeirM skrev:

... og skalabordet hans viser noen av de mest kjente skalaene som benyttes i Norge.
Kanskje også de mest vanlige utendørsskalaene bør nevnes. Skalaene nedenfor har de siste årene hatt en stor økning i antall anlegg og brukere.
G-skala - 1:29 - Amerikansk G-scale - gjerne smalspor på 45mm sporvidde
G-skala - 1:22,5 - Tysk/Sveitsisk G-skala - både smalspor og normalspor på 45mm sporvidde
16mm : 1 eng fot - 1:19 - Engelsk skala brukt mye med livesteam - smalspor på både 32 og 45mm sporvidde
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3739
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 desember 2017 kl. 12:57
Sitat: KjellAn KjellAn skrev:


G-skala - 1:22,5 - Tysk/Sveitsisk G-skala - både smalspor og normalspor på 45mm sporvidde
sporvidde

Hvordan er det mulig? Samme skala og samme sporvidde kan da ikke gi både normalspor og smalspor! 45 mm sporvidde i 1:22,5 gir en 1:1-sporvidde på 1012 mm. Smalspor, altså.
Svein S
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2073
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 desember 2017 kl. 14:06
G-skala er "Gummiskala".
Både Piko og LGB har modeller som egentlig er nærmere skala 1 enn 1:22,5.
 
For øvrig brukes samme sporvidde (45 mm.) for 3 amerikanske fot 1:20,3 - og for rundt 600 mm. (eller 2 fot) sporvidde  i skala 1:13,3.
Det ser unektelig svært pussig ut når man blander dette sammen på samme sporvidde.
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 940
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 desember 2017 kl. 18:39
Sitat: ses ses skrev:

Hvordan er det mulig? Samme skala og samme sporvidde kan da ikke gi både normalspor og smalspor!
Når det gjelder G-skala er det meste mulig. Som Kjell H skriver blir ofte G-skala betegnet som "gummiskala" siden produsentene ikke er så nøye med koblingene mellom skala og sporvidde. 45mm sporvidde er meget utbredt nedover på kontinentet og i USA. Og da blir det gjort en del fantasifulle produktutviklinger - men de selger jo som bare det.

Her er noen eksempler ...




hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3739
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2017 kl. 11:06
Vil det si at man bruker samme sporvidde om det er smalspor eller normalspor man illuderer å etterligne? Og også forsatt at skalaen er omtrent den samme?


Endret av ses - 09 desember 2017 kl. 11:06
Svein S
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 940
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2017 kl. 12:33
Ja, når det gjelder G-skala er man ikke så nøye på akkurat det.
Men det selger jo ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3739
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2017 kl. 18:24
Da snakker vi kanskje ikke om modelljernbane lenger?
Svein S
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 510
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2017 kl. 21:04
Jo, det vil jeg si man gjør. Når man lager modeller gjør man veldig mange kompromisser, noen er mer synlig en andre. Å "jukse" med skalaer og sporvidde blir veldig synlig på et anlegg med naturtro landskap. Men G-skala kjøres gjerne ut i hagen langs busker og blomstrer. Da blir slike ting langt mindre synlig. 
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 940
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2017 kl. 22:50
Sitat: ses ses skrev:

Da snakker vi kanskje ikke om modelljernbane lenger?
Modellene av G-skala-materiell fra Rhätische Bahn m.fl. fra LGB er vel meget nær det man kan kalle modelljernbane - med hensyn til koblingen mellom skala og sporvidde.

At det finnes annet materiell med normalsporvidde i samme skala, men at det kjører på 45mm sporvidde, er vel da opp til den enkelte mj-er å akseptere. Uten at man dermed skal utelukkes fra modelljernbanehobbyen.

Endret av KjellAn - 09 desember 2017 kl. 22:51
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3739
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2017 kl. 23:42
Sitat: Laurenz Laurenz skrev:

Jo, det vil jeg si man gjør. Når man lager modeller gjør man veldig mange kompromisser, noen er mer synlig en andre. Å "jukse" med skalaer og sporvidde blir veldig synlig på et anlegg med naturtro landskap. Men G-skala kjøres gjerne ut i hagen langs busker og blomstrer. Da blir slike ting langt mindre synlig. 


Der berører du det som gjør at jeg aldri helt har skjønt det med hagejernbaner. Hvis man ikke har muligheten til en gang å bygge et naturtro landskap rundt banen, så har man vel avskåret seg fra en vesentlig del av hva MJ dreier seg om? Er det ikke de anleggene der landskapet virkelig er naturtro, hvilket fanktisk er noe av det vanskelig å få til også, som vekker størst beundring?

Svein S
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3739
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2017 kl. 23:55
Sitat: KjellAn KjellAn skrev:


At det finnes annet materiell med normalsporvidde i samme skala, men at det kjører på 45mm sporvidde, er vel da opp til den enkelte mj-er å akseptere. 


Jeg skjønner at jeg provoserer når jeg stiller kritiske spørsmål til slik miks av skala og sporvidde. Og selvsagt er det opplagt opp til den enkelte. Som Laurenz også sa, så handler det om kompromisser som vi alle gjør.
Men her dreier det seg om helt unødvendige kompromisser å velge feil sporvidde i forhold til skala, og da ikke bare feil på relativt få prosent slik som når britene av historiske grunner kjører sin 00-skala (1:76,5) på 16,5 mm sporvidde (H0) i stedet for 18,75 mm, men avvik på rundt 40 %. Det kan da ikke være noe problem å lage et spor for G-skala som er korrekt for normalspor, men når man ikke gjør det så må det være fordi man egentlig har gitt opp hele tanken om skalamodeller, siden skala da er blitt en uvesentlig sak for det som ellers i jernbaneverdenen er betraktet som noe av det mest vesentlig man må forholde seg til: sporvidden.

Svein S
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 297
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 desember 2017 kl. 06:43
Hei dere. Jeg har fulgt med i denne skaladiskusjon, og ventet på argumentet om at havejernbaner ikke er skalenlige...Jeg må innrømme at jeg har store problemer med småskalaene som eksisterer i kjellere og bokhyller. Plastikktrer, statisk plastikk gress, kunstig lys og en kunstig årstid. For ikke og nevne strømførende skinner... Men enhver sin smak.
På bildet nedenfor kjører jeg to skalaer og to sporvidder i et møte (livesteam)


Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2073
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 desember 2017 kl. 10:48
Jeg vil tro at de fleste velger ut modeller som passer sammen i målestokk - selv om sporvidden er den samme? . Det blir jo unektelig noe "feil" når man ser en liten Deutz-traktor som er beregnet for 600mm. spor trekke en normalsporvogn. Dette går utmerket teknisk - og fra en av de store produsentene.
Derimot ser det ikke så rart ut dersom samme lok trekker tippvagger. Da har man endret målestokk for hele toget. Med hagejernbane og uten særlige bygninger/"infrastruktur", kan man kombinere forskjellige skalaer. Da ser det ikke rart ut om man kjører "feldbahn"  og nærmest 1-skala i neste omgang på samme skinner.
 
Jeg har en slik hagejernbane (på 5 x 15 m. i 45 mm.)  men jeg kjører vesentlig norskliknende smalspormateriell - men har et ombygd Thomastog (normalsporet) på lur - i tilfelle det dukker opp små barn. - Ingen - hverken barn eller voksne, ser ut til å bry seg om sammenblanding av skalaer!
 
Kjører man livesteam, er det kanskje viktigst å få velfungerende lok! Da lar ikke forbilde seg skalere ned i eksakte proporsjoner. Det har jeg flere eksempler på i lokparken min. Da er det filosofien til fabrikken som er utslagsgivende. - Noen produsenter holder skalaen - og får problemer - mens andre setter funksjonalitet høyere og avviker skala der det er nødvendig. Resultatet er et velfungerende lok.
Dette ser man også på de mindre skalaene.
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 297
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 desember 2017 kl. 12:38
Vi havejernbanere sier ofte at vi kjør ekte jernbane, men en ganske liten en.
Neste sporvidde i ferdige skinner er 64mm (eller var det 62mm?)
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 510
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 desember 2017 kl. 16:14
Sitat: ses ses skrev:

Sitat: Laurenz Laurenz skrev:

Jo, det vil jeg si man gjør. Når man lager modeller gjør man veldig mange kompromisser, noen er mer synlig en andre. Å "jukse" med skalaer og sporvidde blir veldig synlig på et anlegg med naturtro landskap. Men G-skala kjøres gjerne ut i hagen langs busker og blomstrer. Da blir slike ting langt mindre synlig. 


Der berører du det som gjør at jeg aldri helt har skjønt det med hagejernbaner. Hvis man ikke har muligheten til en gang å bygge et naturtro landskap rundt banen, så har man vel avskåret seg fra en vesentlig del av hva MJ dreier seg om? Er det ikke de anleggene der landskapet virkelig er naturtro, hvilket fanktisk er noe av det vanskelig å få til også, som vekker størst beundring?



Jo, men er det å få mest mulig beundring selve målet? Wink
Du har skrevet om å finne seg selv som MJ'er og det er vel kanskje det det handler om. Alle har forskjellige mål når det gjelder MJ. Jeg bygger primært H0 og der er målet å bygge naturtro landskap osv. Jeg vil også legge ut en bane i hagen og da er ikke landskapet prioritert, selv om jeg nok vil plante noen små gran og bruke timian og lignende for å bygge litt landskap. Målet her blir å kunne sette seg på terrassen og nytte synet av tog som kjører.  
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 940
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 desember 2017 kl. 13:46
Hagejernbane er noe mye mer enn å kjøre modellkorrekte tog i et nøyaktig skalariktig miniatyrlandskap.

På vår hagejernbane (for den er like mye til glede for fruen i huset som meg) - går sporet gjennom et fiktivt landskap av små busker og trær. Plantene har helst små blader slik at de til en forveksling kan ligne store trær i en mindre målestokk. Bunndekke bestående av timian og mose gir et flott inntrykk av gress og småbusker.
Sporet på vår hagejernbane har sporvidde 32mm. Det vesentlige med hensyn til sporvidden er at det er smalspor - ikke om dette illustrerer 600mm eller 750mm.
Skalaen på hagejernbanen er 1:19 (16mm : 1 engelsk fot). Ut fra denne skalaen har jeg valgt rullende materiell, figurer og detaljer, og bygget bygninger som passer til.

Det essensielle ved vår hagejernbane er at den skal glede både familie og venner - og ikke bare nagletellerne.
Jeg synes man skal ha dette på minnet når man skal diskutere hvordan skala og sporvidde henger sammen - i hvert fall når det gjelder hagejernbaner.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3739
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 desember 2017 kl. 11:11
Sitat: KjellAn KjellAn skrev:


Det essensielle ved vår hagejernbane er at den skal glede både familie og venner - og ikke bare nagletellerne.

Interessant. Du beskriver her enda et aspekt ved MJ som jeg ennå ikke har inkludert i lista over de mange MJ-typene, nemlig MJ som et sosialt samlingspunkt. Dette er åpenbart når det gjelder MJ-klubbene, at de også er sosiale treffpunkter for ulike MJ-ere. For privatanlegg kan det også fungere sosialt i og med alle besøkende, i den grad man altså slipper slike inn og til. Mangel på fysisk plass rundt/ved et anlegg kan ofte være et hinder for det sosiale, men der ser jeg at hagejernbanene er godt egnet.
Svein S
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.