MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sjalteskinne Marklin analog (M)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sjalteskinne Marklin analog (M)

 Post Reply Post Reply
Author
ingehn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingehn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sjalteskinne Marklin analog (M)
    Posted: 18 desember 2020 at 22:01
Bilde av Marklin sjalteskinne 5146 HO (M) pakningLite Marklinanlegg HO (M)Har et eldre analogt Marklin-anlegg HO med M-skinner. Det har ligget nedpakket i 15 år og ble før det gradvis bygd opp over en periode på rundt 40 år, men i relativt liten målestokk i forhold til mange av de store anleggene rundt om. Har nå omsider tatt det fram og bygd opp på et større bord (i alt 4 lokomotiver og 4 integrerte spor). Det meste fungerer fortsatt, men jeg sliter med flere av de små elektrisk-mekaniske sjalteskinnene jeg bruker til automatisk styring av penser og signallys (se bilder). Problemet er at vippetasten som stikker opp av banelegemet som slepeskoen til lokomotivene skal bevege når det passerer, har en tendens til å bli stående uten å vippe tilbake i nøytralstilling og derved går relemotorene til aktuelle lyssignal(er) og pens(er) hele tiden inntil jeg manuelt må dytte vippetasten tilbake.
Jeg har prøvd å rense delene på undersiden (2 metallkontaktplater og en plastbjelke som ruller med vippetasten) med elektronikkrens med bare kortvarig effekt. En av dem demonterte jeg også denne plastbjelken fra for bedre rensing og ikke minst for å stramme de to fjærlignende platene, men det førte bare til at vippetasten kom litt for lavt i forhold til senterlederen slik at slepeskoen ikke påvirker dens posisjon. Er det noen i den litt eldre garde som har erfaring med dette og kan komme med noen råd før jul, er jeg svært takknemlig. Alternativet er bare manuell styring av signalene med stilpult som eneste alternativ.

Bilde av Marklin sjalteskinne 5146 HO (M)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2020 at 10:53
Hvilken elektronikkrens har du brukt?  - Ikke den med olje vel?
 
Elektronikkrens i en boks er et "narkotikum for elektronikk". Det forutsetter hyppigere og hyppigere bruk. Hvis det ikke er mulig å skylle all olje og dritt vekk fra kontakten, så blir det mekanisk tregt når det tørker og vakkelkontaktene blir mer utsatte også. Derfor har Kontakt Chemie 2-delt løsemidlet i 2 bokser - en for Kontakt 60 og en for WL (som er skyllemiddel). Se informasjon http://www.kontaktchemie.com/KOC/KOCproducts.csp?CSPToken=lmVEJNCEuCrMZcmaMygpFGJe0xku0_cLBtrVdTyIwaM-
 
Se til at fjærene ikke er svekket over tid. De brukes å svekkes etter noen år. Også plastdelene kan bli slitt / deformert, så det er mange muligheter til feilfunksjon.
 
 


Edited by Kjell H. - 20 desember 2020 at 13:43
Back to Top
ingehn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingehn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2020 at 11:06
Jeg har brukt en elektronikkrens uten olje. Men problemet er nå løst etter at jeg demonterte vippedelen i plast og strammet/spente opp metallfjærene litt og justerte gapet mellom kontaktpunktene. Jeg ble tipset om en video i gruppen Märklin HO/00 analog AC..... som var instruktiv. Takk for innspill👍
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2020 at 13:40
Det var greit at du fikk fikset det. Fjærene er ofte et problem.

Edited by Kjell H. - 20 desember 2020 at 13:42
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.