siste reis for Di3 på Rørosbanen |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 november 2006 at 13:17 |
Jeg fant frem den gamle t-skjorta mi fra siste reis med Di3 på Rørosbanen i jula 2000. På T-skjorta er det avbildet to Di3, men jeg mener bestemt å huske at vognene ble trukket av tre Di3.
Noen som vet? hm.... jaja |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg googlet "Siste dag rørosbanen di 3" - dermed kom denne opp som første treff. http://www.johnsern.com/rbanen/materiell/di3/siste.htm
...som bekrefter i ord og bilde at det var tre di3 den dagen. Opprinnelig var det meningen at det skulle være to (Kanskje på det tidspunkt da skjorten ble trykket?) Men 3.628 ble med til Hamar (materielloverføring i vanlig tog med rute) da den skulle hente 2 di2 der. |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må lære meg å spørre google først....
google vet.... nesten alltid |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når "Googles Crystal Ball"(TM) kommer, blir det kanskje enklere å forholde seg til mye. |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sørgående dagtog på Rørosbanen med trukket med trippel Di3. 628 ble satt igjen på Hamar, siden den skulle hente en Di2 som skulle til Marienborg for Service noen dager seinere. Det var lokene Di623,628 og 629 + vogner. På returen ble altså 628 satt igjen på ved motorvoghallen på Hamar, Men Di4.655 som hadde være på Hjuldreing i Lodalen(Oslo) ble satt inn i toget. Normalt gikk Di4 først i togene på Rørosbanen når det ble brukt Di4. Men siden dette var siste tur ble 623 + 629 satt fremst. 623 hadde også logoen *Di3 1957-2000* i fronten. 623 hadde også æren av å trekke det siste loktruknene tog på Raumabanen med DI3. Siste di3 hos NSB gikk i Januar 2001 som lok nr 2 bak Di4 i sørgående godstog Bodø - Trondheim. 623 og 629 er i dag i bruk hos Ofotbanen.
|
|
A matter of life and death
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
off topic: Hva vil "hjuldreiing" si?
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dreie hjulene i dreiebenk, det finnes en i Lodalen og Drammen hvor man kan kjøre hele loket inn å dreie. Hjulene blir slitte, eller kan få hjulslag(feks ved nødbremsing), da må hjulene dreies. Når man fått dreiebenk i Trondheim, sa da er det slutt på å sende diesel lok sørover for dreing. |
|
A matter of life and death
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et bilde fra returen med 2 x Di 3 + Di 4, tatt på Heimdal stasjon. (For å bildet i stort format, går du til mitt on line fotoarkiv over norske jernbanebilder) |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |