MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sensorer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sensorer

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sensorer
    Posted: 18 juni 2018 at 22:48
Hei. Jeg har lyst til å eksperimentere med Hal sensorer og reed kontakter og magneter under lokene.
Jeg har en Digitrax sentral (loconet) og jmri på pc-en.
Hvilken hardware trenger jeg å koble sensoren til for å få jmri til å oppfatte signalet?
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2018 at 02:35
Hei,

Jeg regner med at noen som kan Loconet gir deg en liste over komponenter du trenger for å få det til å fungere.

Jeg vil imidlertid peke på to alternative måter for å komme igang på en rimelig/rask måte:

1.  Raspberry Pi - En Raspberry har noen digitale innganger, som er støttet av JMRI.  Hvis du kjører JMRI på Raspberry PI , får du derfor noen gratis sensorinnganger som du kan koble f.eks. reed kontakter til direkte.

2. Jeg har brukt DCC++ i et år.  Dette er en komplett digitalsentral med noen sensor inn/utganger i tillegg.  Løsningen er basert på en Arduino UNO (kr 100 hos Kjell & co), og et Arduino Motorshield, som koster fra ca kr 150  - 300).  Hvis du kun skal bruke dcc++ for tilbakemelding - tror jeg det fungerer greit uten motorshield.  Det kan jeg evt. prøve en dag.  Arduinoen kobles til Raspberryen eller en standard PC via USB, og defineres som en egen sentral i JMRI i tillegg til den du allerede har.

3.  Jeg har god erfaring med RFID/NFC i H0, hvor jeg bare klistrer noen TAGS inn i vognene istedenfor metallplatene som vekter dem ned.  Jeg har ambisjoner om å også teste dette i N-skala ganske snart.  Jeg må også se på hvordan man integrerer dette mot JMRI.  Kostnaden pr vogn i H0 er ca kr 7,  men jeg tror gode brikker som passer i N-skala kommer på ca 10 - 20 kroner.  Hvert sted du ønsker å detektere kommer på ca kr 250 (en Arduino og en RFID leser) Kjell og co  har både Lesere og tags - men andre leverer tags rimeligere.

Hvis du bestemmer deg for en av disse alternative - kan jeg detaljere beskrivelsene senere.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2018 at 08:49
Hei.
Følger med på tråden din. Veldig interessant Thumbs Up. Dessverre strekker ikke tiden min til når det gjelder å drive for mye med elektronikk og styring. Så jeg har endt opp med å bruke fiks ferdig standardutstyr. Utfordrende nok det Shocked 

Fortsett å poste, leser alt du skriver og er imponert over kunnskapsnivå og kapasitet. Utvikling er utrolig tidkrevende.

Edit: Oups, postet visst i feil tråd. Var tenkt postet i tråden til programmeringssporet. 


Edited by steinel - 19 juni 2018 at 12:27
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2018 at 15:27
Takk for svar.

1.Jeg har en Raspberry PI med JMRI på. Jeg brukte den for en stund siden, og jeg kan jo starte den opp igjen. Det ville være fint om du kunne gi meg noen konkrete råd om hvilke pinner jeg skal bruke og hvordan. Eller i hvert fall gi meg noen gode henvisninger.

2.Jeg har også en Arduino Uno liggende. Kan være spennende å prøve å få den til å kjøre DCC++

3. RFID lyde jo besnærende. Man vet nøyaktig hvilket lok som kjører over sensoren, men jeg synes at kostnaden er for stor, og med 1 Arduino pr leser blir det veldig mye elektronikk.


Jeg tror pkt 1 får være prioritert nå. Først vil jeg bare eksperimentere, men jeg har lurt på om det er mulig å bruke slike sensorer for å holde rede på om en spor-seksjon er opptatt eller ledig. Jeg vet at de aller fleste bruker elektronikk som føler strømforbruk, men kan punktsensorer brukes også?
-Bjørn

Edited by bkv1 - 19 juni 2018 at 16:21
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2018 at 22:31
Hei,

Skal forsøke å svare ordentlig i morgen, men her er en lenke :

http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/hardware/pi/index.shtml


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2018 at 19:07
Nå har jeg testet DCC++ på Arduino uten MotorShield.  Se siste innlegg i bloggen min :
Test av DCC++ uten motorshield.

I og med at du allerede har en Arduino, vil jeg foreslå at du starter testing med den istedenfor GPIO, fordi du kan teste uten JMRI først - og fordi en evt feilkobling som regel vil kun føre til ødelagt prosessor på Arduinon, som koster 30 -50 kroner.   Du kan også ha en 5 meter lang USB ledning til Arduinoen - kan være greit - avhengig av hvor du ønsker å detektere tog.

Når det gjelder strømføling i forhold til punktkontakter, er nok strømføling enklest hvis du ønsker å vise hvilke spor som er belagt.  For automatisering fungerer det også greit med punkkontakter.  Jeg foreslår at du starter med f.eks. en reed kontakt som stopper toget noen sekunder når det kommer dit.  etterpå kan du lage mere avanserte kjøringer, basert på hvor langt / hvor lang tid siden sensoren ble plassert.  Senere er det bare å legge til flere sensorer, for mere avansert automatisering, med større presisjon.

Du kan også vurdere optiske sensorer, som f.eks. disse :

https://www.digikey.no/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&itemSeq=263983572&uq=636650936163754759

Digikey lagerfører ikke disse - så det er noe leveringstid - forrige gang fikk jeg de etter 3 uker.  Det er gratisk frakt hos digikey for ordre over NOK 420,  dette gjelder også om ordren blir delt i to, ved at restordre ettersendes - egentlig utrolig billig frakt (kommer fra USA, men tollbehandling etc. er ikke noe man ser noe til - så lenge man bestiller i den norsek nettbutikken digikey.no))


Edited by programmeringssporet - 20 juni 2018 at 19:16
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2018 at 13:18
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Du kan også vurdere optiske sensorer, som f.eks. disse :
https://www.digikey.no/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&itemSeq=263983572&uq=636650936163754759
Den lenken virker ikke - får bare opp en oversiktside for alt (?) av elektroniske komponenter - vel 7 millioner typer. Regner med at søke-ID-en løper ut etter kort tid eller at den kun virker fra din IP-adresse.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2018 at 22:43
takk,

Ser ut som om de har lagt om system - linken virker ikke lenger,
her er produktid du kan slå opp på : 2167-ND

Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2018 at 17:11
Jeg fant frem Arduinoen og lastet ned DCC++ base station. Jeg kompilerte programmet og lastet det opp på Arduino. Lenger kommer jeg ikke for øyeblikket for nå reiser jeg på ferie. Senere i sommer skal jeg fotsette.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2018 at 13:52
Må jeg ha egen strømforsyning hvis jeg kjøper et motor shield?
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2018 at 23:40
Hei,

Ja du må ha en likestrømskilde på omtrent 15 Volt :

https://github.com/DccPlusPlus/Documentation/blob/master/Motor%20Shield%20Pin%20Mappings.pdf

Jeg bruker denne ,som er ganske dyr - men har innebygget innstillbar strømstyrke og spenning :

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/labstromforsyning-0-3-a-p44801

Spenningen ut til skinnene, er ca 1.5 Volt lavere enn strømforsyningen.  Til N-skala er kanske 12 Volt tilstrekkelig. (jeg bruker 16 Volt på H0).

For å gjøre det rimelig, kan du se om du har en 12 Volts strømforsyning liggende (må være likestrøm, og du må ha leding uten plugg,  eller du kan plugge den inn i DC pluggen på Arduinoen, men da må du ha max 12 Volt spenning) - Jeg prøvde med over 12 Volt inn i Arduinoen, og det gikk ikke bra : defekt arduino og motorshield).  Anbefalingen er derfor å isolere strømforsyningen i MotorShield som beskrevet i den første lenken.  Du må da koble strømmen rett inn i MotorShield.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2018 at 17:32
Den strømforsyningen din var litt dyr, ja. Vil denne duge:

Jeg har forresten en gammel Fleischmann trafo liggende, den kan kanskje duge til forsøksøyemed.

Er dette det moto shield jeg skal ha:


Edited by bkv1 - 09 juli 2018 at 17:33
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2018 at 23:47
Hei,

Det er riktig MotorShield (Originalt Arduino).

Strømforsyningen er helt ok, men du må da klippe kabelen, eller kjøpe en plugg el.l. f.eks. en av disse - sjekk at det passer med noen av pluggene.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/dc-kontakter/dc-kontakt-terminalblokk-p39981
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/dc-kontakter/krokodilleklemmer-til-z-dapt-p44793
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/dc-kontakter/dc-kontakt-for-kabinettmontering-hunn-p37331
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/dc-kontakter/dc-kabinetthunn-p39930
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/dc-kontakter/dc-kontakt-hunn-ledningsmontering-2-1-mm-p39174

Fordelen med et ordentlig laboratoriestrømforsyning er først og fremst at du kan begrense strømmen ut, til f.eks. 500ma når du tester - mindre sansynlig at noe brenner opp.

Andre fordeler er Amperemeter og Voltmeter, bananplugger for enkel tilkobling, og mulighet til å justere spenning uten å måtte hoppe mellom forskjellige sprenninger.  Dette vil være et aparat du kan bruke til mye annet også.

Fleishmann trafo kan benyttes, men da ville jeg satt inn en likeretterbro og en kondensator, og da bør du vel kanskje også ha et voltmeter (De gamle trafoene gir ofte uventet høys spenning).

Denne kan også brukes mellom sammen med trafoen :

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/stromforsyning/luxorparts-variabel-spenningsregulator-med-display-p87905

eller disse - hvis du har et annet voltmeter :

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/stromforsyning/luxorparts-variabel-spenningsregulator-switchet-p87896

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/stromforsyning/luxorparts-variabel-spenningsregulator-p90772

Men som sagt over  - en laboratoriestrømforsyning er best - og tåler evt. kortslutningen / avsporinger best.



Edited by programmeringssporet - 09 juli 2018 at 23:48
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2018 at 23:59
Hva gjør likeretterbroen og kondendatoren i forbindelse med Fleischmann trafoen?

Jeg har et voltmeter.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2018 at 11:48
Hei,

Transformatorens kjørestrøm, er likestrøm,  men den er kanskje/sansynligvis egentlig pulset likestrøm med 100 pulser pr. sekund (likerettet 50hz vekselstrøm).  Hvis du prøver å drive DCC genereringen på denne, vil det kanskje fungere, men du vil miste mange DCC pakker - noe som kan gjøre at togene reagerer sent på hastighetsendringer, og at du kan miste andre kommandoer (lys , sporskifter etc).

Kondensatorens oppgrave er å glatte ut den pulsede likestrømmen slik at man får konstant likestrøm.  Her vil en kondensator på f.eks. 2000 MicroFarad, 35 Volt kunne brukes.  Den kan kobles med minus til den ene polen fra transformatoren og den andre på pluss polen på transformatoren.

Jeg vil anbefale deg å sette inn en diode, eller en likeretterbro, mellom kondensator og transformator, fordi du vil få en ganske stor eksplosjon, hvis kondensatoren får feil polaritet.

Det ser ikke ut som om Kjell og Co har egnede kondensatorer.

Hvis du prøver dette må du være forsiktig - og vite hva du gjør. - bruk beskyttelsesbriller.
Eller bruk en av de spenningstbilisatorene jeg lenket til - da vil du også få konstant spenning, slik at toget altid kjører med samme fart.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2018 at 13:20
Kan nevne at Fleischmann har på trafoer med MSF (Multi Sensibel Fahrspannung?) en spesiell måte å regulere spenningen på. De har en brolikeretter (og 100 pulser/sek.) men annenhver puls er kuttet over en viss amplitude. Hva dette er god for, vet jeg ikke?
Det ser ut som om "bare" 50 pulser kommer til loket ved lavt spenningspådrag og ved økende spenningspådrag kommer 100 pulser etter hvert - som annen hver puls. Uansett ligger annenhver puls lavere ved fullt pådrag.
Fleischmann MSF har (etter det jeg husker) 2 glidere for tapping av sekundærvindingen mot ellers "bare" en glider (som andre variable trafoer har).
 
Dette kan ha betydning for valg av kondensator dersom man ønsker mindre rippel på spenningen.
Ved dimensjonering av kondensatoren, bør man derfor regne enkel likeretting ved bruk av Fleischmann MSF-trafo.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2018 at 14:33
Jeg kjøper en strømforsyning
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.