MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Selvbygging av sporveksler - Fast Tracks
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Selvbygging av sporveksler - Fast Tracks

Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Selvbygging av sporveksler - Fast Tracks
    Posted: 27 mai 2012 at 10:31
Jeg har lastet ned en interessant video fra MHR som omtaler bruk av jigger og verktøy fra Fast Tracks til bygging av sporveksler, bl a med bruk av skinner fra Micro Engineering (http://www.handlaidtrack.com/mobile/default.aspx). Er det noen som har erfaring med dette? Jeg ser for øvrig at det ikke er mulig å kombinere med Peco uten overganger siden malene er odde ift Code 83 og 75.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2012 at 10:52
Hva er det som ikke er mulig å kombinere med Peco vs dette? Er det jiggverktøyet eller er det overgang mellom Peco-skinnene og de som Fast Track er laget for? Min erfaring fra TMJK der vi bruker Peco code 75 og noen selvbygde veksler med Micro Engineering-skinner, er at det går aldeles utmerket. Nå bruker jeg code 70 og ikke 83, og forskjellen mellom code 70 og 75 er i hvert fall neglisjerbar. Fast Track lager jigger og fileverktøy for både code 70 og 83. Med nye NEM-normer for hjul, skal code 70 gå uten noe problem. Code 70 tilsvarer vel omtrent en 54 kg/m-skinne i 1:1, hvis jeg ikke husker feil (har ikke oppslagslitteratur tilgjengelig akkurat nå).

Svein S
Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2012 at 13:18
Takk for raskt svar, Svein. Jeg regner med at du med din erfaring har benyttet andre jigger og metoder en det som er vist på videoen fra MRH, men det så til å være et bra sett med verktøy for noen uten erfaring og noen flere tommeltotter enn deg. God pinse.
Morten Jacobsen (MJ)

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2012 at 13:39

Hvis du tenker å bruke selve filejiggene så går det greit, men hvis du tenker å bruke "Turnout Assembly fixture" så passer antagelig ikke disse sammen med Peco-veksler uten videre, da amerikanske sporveksler har en litt annen geometri.

Edited by jevistad - 28 mai 2012 at 13:33
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2012 at 23:20
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Takk for raskt svar, Svein. Jeg regner med at du med din erfaring har benyttet andre jigger og metoder en det som er vist på videoen fra MRH, men det så til å være et bra sett med verktøy for noen uten erfaring og noen flere tommeltotter enn deg. God pinse.

Nå har ikke jeg uttalt meg om annet enn hvordan code 75 passer sammen med code 70 i skinneskjøten, som var en tolkning av hva det menes med at Peco i passer med dette. JEg ser Jon Einar har en annen tolkning av hva som passer eller ikke passer, nemlig vekselgeometri. Selv om man bruker Fast Tracks jigger til å bygge selve vekselen, klarer jeg fortsatt ikke å se at dette er et særlig stort problem i fleksisporets tidsalder, men det avhenger av hva det menes med at Peco ikke passer sammen med Fast Track. Kan du utdype dette, Morten?
Svein S
Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2012 at 00:46
Det var vel ingen påstand fra min side, bare et spørsmål om sporhøydene (code 75 og 70) passet sammen og det har du svart på.
Morten Jacobsen (MJ)

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2012 at 12:42
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Det var vel ingen påstand fra min side, bare et spørsmål om sporhøydene (code 75 og 70) passet sammen og det har du svart på.

Ok. Da misforstod jeg. Men da er også saken løst.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.