MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Scania buss

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1214
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Scania buss
    Sendt: 12 mars 2015 kl. 15:02
Jeco har kommet med en Jeco buss som sikkert snart vil finnes veien til norske mj butikker. Men har slike vært brukt i Norge? De ser jo temmelig "ok" ut til dette bruk :)

http://jeco.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=JE 25060
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2313
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 mars 2015 kl. 15:26
Har ikke disse bussene høyreratt og dørene på venstre side?
De passer vel best for svenske anlegg med tidsepoke før 1967.
Nå gikk mange busser i Norge med høyreratt på 50- og 60-tallet men de hadde dørene på høyre side og bak sjåføren.
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 749
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 mars 2015 kl. 15:39
Sitat: SveinR SveinR skrev:

Jeco har kommet med en Jeco buss som sikkert snart vil finnes veien til norske mj butikker. Men har slike vært brukt i Norge? De ser jo temmelig "ok" ut til dette bruk :)

http://jeco.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=JE 25060


Jeg er ingen ekspert på busser så andre kan opplyse mye mer fakta, men ut fra det jeg har fått med meg er disse bussene - Scania Vabis CF - snarlike (som svenskene sier) modeller som også gikk i Norge. Husk bare å kjøpe varianter for høyretrafikk!

Det vanlige var at det ble kjøpt inn komplette understell med motor, drivverk og fullt kjørbare fra produsentene, mens selve karosseriet ble bygget i Norge. At noen av disse karosseriene er veldig like modellen fra Jeco er nok ikke tilfeldig, men et resultat av begynnende standardisering på 60-tallet - samtidig som bussene ble tilpasset de lokale forhold.

Bare tilbake til 50-tallet har jeg inntrykk av at den synlige standardiseringen var mye mindre, men samtidig er det lett å se likhetstrekk påNorske busser med både amerikanske og europeiske. Jeco har tidligere levert en buss (Capitol), men jeg har i hvert fall ikke funnet at disse hadde et typisk utseende for busser i Norge.    
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1214
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 mars 2015 kl. 15:42
Bussene har ratt på venstre side og dører på høyre. Du tenker kanskje på den første serien Jeco lagde med Capitol busser? Disse hadde høyre ratt.
Dette gjelder ikke Scania bussene
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Claes Lislerud Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Medlem siden: 08 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 773
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mars 2015 kl. 14:13
Jecos buss fungerer nok utmerket på et norsk anlegg, men på den tiden så lagde jo Scania/Volvo/MAN osv. masse chassier som karosseriverksteder bygget busser på. I Norge var jo Vest Karosseri og VBK store. 
VBK laget samme type karrosseri på mange ulike sjassier. Det var nesten bare grillen som var forskjellige på de ulike bussene. Andre forskjeller var lengden og antall dører.
Modellhilsen

Claes
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1185
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 mars 2015 kl. 12:10
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.