MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sando´s tørrmur
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sando´s tørrmur

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sando´s tørrmur
    Posted: 07 juli 2016 at 22:04
Takk til Svein Sando for en meget god artikkel i det siste MJ bladet om bygging av tørrmur, som trolig leder meg til en erstatning eller ombygging av steinbroen over Visterflo på Østlandsbanen.  Jeg vet at Svein har hatt innlegg om tørrmur med enkeltsteiner her på forumet også, men har allikevel noen spørsmål:

- Hvilken type gips?
- Hvilken type maling?
- Hvilke farger til farging av gips under støp?
- Eventuelle farger for tørrbørsting og smussing?

Bilde av broen som kanskje erstattes:




Edited by Morten Jacobsen - 07 juli 2016 at 22:05
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2016 at 23:11
Hyggelig at du likte artikkelen.
Mye av dette stoffet er også presentert på mitt nettsted "Viadukten" og der om Fremo-modulene "Fredheim": http://sando.co/index.php?vis=315&nid=3. Se særlig del 1 og 2. Teksten der er mer utfyllende enn i artikkelen og det er flere bilder. Det av det du spør om er beskrevet der. Men jeg tror de fire spørsmålene din kan besvares slik:
1. "Vanlig" gips, dvs en type som stivner fort og blir relativ hard. Jeg tror ikke gipstypen er veldig avgjørende.
2. Det ytre er acryllmaling først (se nettartikkelen) og så sprøyting (airbrush) et tynt lag med hvitt for å dempe at det første malinglaget med rødbrunt ble for mørk og "sterk".
3. Jeg tifeldig liggende rustrød brekkfarge som jeg blandet inn vannet som gipsen ble laget i, men den ble for lys (for lite brekkfarge), men det er noe man se først etter at gipsen er gjennomtørket.
4. Ytterste lag er nok sagt over airbrushing matt hvitt.
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2016 at 23:25
Takk for raskt svar, Svein.  Da tar jeg en titt på Viadukten og Fredheim, først og fremst for å finne fargekoden for fargen som er blandet i gipsen.  Jeg liker fargene på bildene dine siden jeg er født i Fredrikstad (St Josef i 1955) der jeg har bodd i tre omganger før fylte 11 år og fordi vi har hatt landsted i Råde (Makrellrød/Saltnes) til jeg ble tatt opp på Sjøkrigsskolen i Bergen i 1974 (Så kan vi diskutere vår tilhørlighet til Nidaros/Trondheim/Trondhjem ved en annen anledning.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.