Sandblåsingskabinett? |
Post Reply |
Author | ||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 november 2010 at 12:08 |
|
Jeg har skaffet meg en liten sandblåsingspistol, men er lite lysten på å støve ned verkstedet med aluminiumsoksyd, bakepulver eller andre uhumskheter.
Planlegger derfor å bygge meg et lite sandblåsingskabinett. Planen er å bruke en passe stor oppbevaringsboks med lokk i gjennomsiktig plast. I fronten av dette skjæres to passelige hull, muffer av plastrør limes fast og solide gummihansker monteres til disse med kanalklemmer. Et hull bores i siden, gummuduk limes over hullet og prikkes med en syl. Luftlangen presses gjennom dette lille hullet slik at gummiduken fungerer som en støvtett muffe. Men uten en ventil blir jo dette oppsettet rett og slett et trykkammer. Utfordringen er derfor å finne en egnet ventil med støvfilter. Er det noen som kan tenke seg hvor man kan få tak i eller lage seg en slik ventil? |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Håvard,
Kan Biltema ha noe slikt? |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De hadde faktisk et komplett kabinett som så litt fristende ut: Biltema sandblåsingskabinett. Men det er jo ihvertfall en tusenlapp å spare på å bygge et selv... |
||
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I ungdommen var det ein del skruing på bil.
Heime vart det då laga sandblåsekabinett av eit 200 litersfat. Feste for rist inni. Skråskjært i toppen. Luka over var ei x-finerplate med spor i til å skyve inn ei glassrute. Plexiglasset vart grått. Pakning rundt stålkant var frå bildør. Ellers mykje likt mht å få inn armer,lys og trykkluft.
Støvet vart tatt ut av fatet med ein gammal støvsuger.
Egentlig ein uteaktivitet.
Sandblåste nokre små bildeler for nokre veker sidan. Sette opp 2 paller i vinkel og la ut/hengde opp ein litt større presenning. Blåste fritt i det fri. Tok vare på og nytta om igjen blåsesand som låg igjen på presenning.
Funker det og.
|
||
AT
|
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, og da har du vel fått en ide om hvordan du kan gjøre det |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var det, da! Jeg tror vel det blir kjøpaboks til slutt. Kan se for meg at en slik boks blir brukt ganske mye, det er litt fristende å bytte ut glassfiberbørsten med mikroblasteren. Er lei av å få glassplinter i fingrene... Men det går nok med litt byggetid til Biltemaboksen, den kommer som byggesett og kan visst med fordel få litt fugemasse i enkelte skjøter. |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har brukt tilsvarende kabinett et par år og det fungerer utmerket!
Jeg fikk mitt ferdig montert (trodde det ikke var mulig å få det som byggesett) og dyttet mye fugemasse inn i alle skjøter og sprekker. Fortsatt lekker kabinettet ut dyrebar blåsesand.
Jeg er imidlertid mer interessert i selve microblasteren!
Jeg har til nå brukt pistolen som ble levert med kabinettet, men dette er litt som å skyte spurv med kanon.
De variantene jeg har klart å spore opp er av heller dårlig plastkvalitet ( f.eks Badger) som ikke har fristet. Har hørt at det skal finnes en amerikansk blaster i god kvalitet, men har ikke klart å finne denne. Gode råd?
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kan bytte ut glassfiberbørsten med isopropanol og vattpinner. De gjør samme nytten på dekalfjerning og du får ikke riper som ved børste. Det tar ca like lang tid med børste som med vattpinne.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Magnes siste innlegg får meg til å spørre hva man egentlig tenker å bruker en slik sandblåsingsgreie til i vår sammenheng?
|
||
Svein S
|
||
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sikkert, men det er ikke dekalfjerning jeg driver med. Jeg skal sandblåse messingdeler, både før lodding og etter, samt å rense ferdige modeller før lakkering. Og "sandblåsing" er litt misvisende, man bruker enten glasspulver, aluminiumsoksyd eller til og med bakepulver. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg oppfattet Magnes innlegg som at det handlet om avfetting (sekundært dekaler), og vil ikke kjemi her være godt nok når det gjelder maling?
|
||
Svein S
|
||
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva Magne og eventuelt andre postere tenker på må de nesten svare på selv. Men mitt utgangspunkt for å skaffe meg en liten sandblåsingspistol (og eventuellt et sandblåsingskabinett, utgangspunktet for denne tråden) er at jeg bygger en del i messing. Noen av mine prosjekter har strukket seg over flere år enn jeg liker å tenke på, noe som har resultert i at mange av messingflatene er sterkt anløpne. Ser ikke ut til at kjemi biter noe særlig på slikt. |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mitt innleg var rettet mot bruken av glassfiberbørste. Jeg har ikke brukt en slik børste så mye, så bruksområdene er jeg lite kjent med.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |