MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Salget har startet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Salget har startet

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Salget har startet
    Posted: 16 august 2015 at 20:21
Salget av mine norske hus har startet. Nå kan du bestille norsk hytte i skala HO på må-børsen.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 07:59
Se på Finn.no annonsen min. Der ser dere bedre og flere bilder. To bilder er tatt i hvit plastikk. (uten vinduer og dør) De bildene skal gi et godt kvalitetsinntrykk. Stabburet jeg designer er like om hjørnet også. Det blir i to etasjer og større.
HJM.models
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 10:01
Flott at det kommer flere aktører på banen med forbilde om Norske hus og byggninger. Men hvis jeg kan få være litt kritisk til det byggesettet som du har liggende ute på Finn.no. Så synes jeg personlig at flere detaljer virker litt grove ifh til H0 størrelse. Når du kikker på vinduet med sprosser så ser det veldig tykt ut, det samme gjelder rekkverk og stendere på verandaen. Kledningen kan også virke litt stor (for bred i størrelse).


Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 11:49
Kledningen og rekkverk er regnet ned i skala med kalkulator fra en ekte tegning. Dette er eksakt HO. Vinduer og sprosser, ja men 3D printeren min klarer ikke tynnere. Og jeg har sagt at jeg skal være billig og alle skal ha råd så hytta koster bare 100kr


Edited by HJM.models - 17 august 2015 at 11:55
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 12:20
Jeg kan fortelle litt om stabburet som jeg skal lansere om noen dager, hvis jeg er heldig og jobber mye.
Det blir minst dobbelt så stort som hytta men alle skal likevel ha råd og jeg skal ligge lavt i pris selv om stabburet blir dyrere enn hytta. Jeg vil gjøre noe for dere i Norge innen norsk MJ og utvikling, og jeg vil heller ha lavere inntekt og at alle har råd til å kjøpe. Det kan sikkert glede andre. Det stabburet blir laftet med tykke grove tømmerstokker (eller plastikk, hehe) og i to etasjer med et lite klokketårn på taket med bjelle i. Det får et vindu og det er i andre etasje og inngangen er selvfølgelig i første etasje. Litt forbedringer må til men ikke mye. Det er ikke lenge før jeg også lanserer det stabburet. Jeg har som mål å lage minst 30 nye norske hus hvert år. Jeg håper dere blir fornøyd. Det første huset er jo allerede en realitet som kan bestilles.
Dere kan glede dere.
HJM.models
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 12:48
Som det har blitt nevnt tidligere i en annen tråd kan du ikke bare nedskalere målene fra en tegning og kalle det for "eksakt H0", spesielt ikke på slike detaljer som rekkverk og panelbredde, da dette bare er ment representativt på tegningen. Det du må gjøre er å ta utgangspunkt i eksisterende dimensjoner for panelbord og rekkverksbord og nedskalere disse målene, det er først da det blir nøyaktig skalastørrelse.

Vedrørende vinduer og sprosser så er det greit at du erkjenner at printeren din har begrensninger, men da vil jeg nok heller anbefale at du utelater disse elementene fra printingen og heller bruker ferdige produkter av høyere kvalitet fra andre produsenter. Det er mange småskalaprodusenter som gjør det på den måten, uten at det nødvendigvis trenger å bli så mye dyrere, og det vil nok gi et mye bedre inntrykk enn et ferdigprintet hus hvor detaljene er (som du selv også innrømmer) for dårlige.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 15:44
En forsmak på stabburet:




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 16:55
Den skal perfeksjoneres mer. Her ble det litt dårlig print






HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 20:35
Med mindre jeg blir lurt av kornethet og uskarphet i det første bildet, eller billedvinkelen og oppløsningen i det andre, ser det ut som det ligger langsgående og tversgående "tømmerstokker" i samme høyde. I så fall har du ikke forstått prinsippet for lafting:

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 21:44
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Med mindre jeg blir lurt av kornethet og uskarphet i det første bildet, eller billedvinkelen og oppløsningen i det andre, ser det ut som det ligger langsgående og tversgående "tømmerstokker" i samme høyde. I så fall har du ikke forstått prinsippet for lafting:



Stokkene ligger åpenbart i samme høyde ...







Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2015 at 08:26
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Med mindre jeg blir lurt av kornethet og uskarphet i det første bildet, eller billedvinkelen og oppløsningen i det andre, ser det ut som det ligger langsgående og tversgående "tømmerstokker" i samme høyde. I så fall har du ikke forstått prinsippet for lafting:



Stokkene ligger åpenbart i samme høyde ...







Tusen takk. Du hadde rett, men nå er det ordnet. Nå er det riktig lafting

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2015 at 17:31
Jeg vil som nybegynner innen modellhus spørre om dette er godt nok. Jeg tar ingen besjed som god besjed.
Vinduskarmen og døra er separate deler som er limt på og stokkene ligger nå en halv høyde over slik de skal.
Jeg vil lage et godt produkt og ta til meg erfaring og lærdom for framtiden.









HJM.models
Back to Top
spiderkjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 februar 2009
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote spiderkjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2015 at 20:39
Hvor finner jeg dette på finn.no? Er jo over 500 000 annonser der...
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2015 at 20:51
søk etter hjm.models

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2015 at 23:56
Jeg har brukt hele dagen til å utvikle resten av byggesettet og derfor ligger det ikke annonse på Finn.no enda. Men liker dere det? Annonsen kommer ut i morgen kveld eller ettermiddag hvis alt lykkes.

Edited by HJM.models - 18 august 2015 at 23:58
HJM.models
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2015 at 00:00
Nå begynner stabburet å sjå bra ut.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.