Saging/kutting av sink |
Post Reply |
Author | |
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 oktober 2012 at 14:36 |
I forbindelse med et lokprosjekt har jeg behov for å redusere avstanden mellom boggisentertappene på et Roco-understell av trykkstøpt sink. Er det noen som har tips om den mest effektive og presise (utelukker bruk av baufil) måten å kappe understellet? |
|
Mvh
Rune H |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har tidligere kuttet slike zinkchassis fra Roco med en elektrisk kapp/gjersag med et blad beregnet for metall. Dette ga et så fint kutt at det var unødvendig å etterbehandle.
Ved sammenliming av de to halvdelene på det forkortede chassis (med epoxylim), hadde jeg også montert 2 skruer inn fra det "store rommet" som inneholder motor, Således fikk jeg ekstra styrke i denne forbindelse - ikke bare lim.
|
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei og takk for svar!
Betyr det at jeg kan montere et "metallsagblad" på min ordinære kapp-/gjærsag og deretter sage i vei? Eller må det tas hensyn til hastighet, kjøling, etc?
|
|
Mvh
Rune H |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bare "saget ivei" med metallsagblad. Det er ikke noen hastighetsjustering på den sagen jeg brukte.
Du bør kanskje ta kuttene med chassiset samme vei (som om du skjærer brødskiver) - i tilfelle du ikke får det til å ligge helt plant på sagbordet eller det er en vinkling på sagen? Da blir denne uten betydning.
|
|
ESA-N
Viderekommen Joined: 01 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 80 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kuttingen går nok sikkert bra på denne måten. Ellers er min erfaring med zink at det eneste som egnet seg til å frese ut plass til dekodere var freser beregnet på hardved. Alt som var beregnet på metall gav bare mye varme og lite materiale fjernet. Zink er jo et relativt sprøtt og materiale.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |