MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rystelsesbanen - en balkong- og piknikbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rystelsesbanen - en balkong- og piknikbane

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 19:44
Kappa bør verken smelte eller ta fyr. Jeg har hatt på lagerfrakk og fyrt i trange førerhus mange ganger, og frakken blir knapt varm. Man må bare fyre riktig. Spørsmålet er om denne gubben er motivert til å lære seg faget. Han har jo tidligere vist helt andre og stort sett destruktive interesser.
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2015 at 09:25
Clap

Så herlig !  En virkelig sjarmerende bane !
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2015 at 10:33

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Jeg har hatt på lagerfrakk...

Lagerfrakken var neppe av samme syntetiske materiale som det er snakk om her, og min realisme var forsåvidt knyttet til figuren og dette loket som er gassfyrt. Smile

 

Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 13:45

Julehilsen fra verkstedet...


Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2015 at 08:47
Gott nyttår Thomas
Mye spennende på bildet; Proxxonmaskinen, er det en dreiebenk? Hva slags bruksområder har du den til? Ser også at ditt Vincentlok er grundig demontert. Skal bli spennende og se hva som vil komme ut av den..
Og her ser du mitt romjulsprosjekt http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7651&PID=17067989&#17067989
Michael
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2016 at 07:51
Proxxon-maskina er en minidrill/-fres montert i et bordstativ med koordinatbord.
Kjøpte det brukt til en grei pris. Vel anvendte penger, men kan noen ganger bli litt puslete.

Når det gjelder Vincent-loket, så er jeg litt usikker på hva det ender med.
Jeg har som vanlig en haug med idéer, men gjennomføringsevnen er så som så. Embarrassed
Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2016 at 07:42

Har gjort mine første messingloddinger.
Idéen om vanntank i ramma har jeg stjålet fra en på 7/8-forumet,
men det forumet er nå lukket, så link fungerer ikke.


Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2016 at 09:25
Hei Thomas. Veldig spennende å følge med på dette. 2 spørsmål: Er det gasslodding eller elektrisk, du har begynt med? Har du tenkt å lage en fungerende vanntank, for å gi lokket lenger kjørefrekvens?
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 11:17

Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

Er det gasslodding eller elektrisk, du har begynt med?

Ja, begge deler. Jeg testa på litt ymse skrap først og syntes at gassbrenneren, en sånn creme brulee-brenner fra Proxxon, var litt ukontrollerbar, så jeg kjøpte en Weller 80 W loddestasjon med regulerbar temperatur. Men, 80 W ble litt puslete til å lodde sammen 1 mm messingplater,så da endte jeg opp med å bruke gass likevel. Brukte også gass på naglene i ramma som er 2 mm messing. Håper 80 W'en fungerer bedre på 0,5 mm plater. Jeg burde nok øve mer på skrap, for jeg kan ikke akkurat si jeg har dreisen på dette.

Quote Har du tenkt å lage en fungerende vanntank, for å gi lokket lenger kjørefrekvens?

Haha. Nei. Kun visuelt det her. Finnes både akslepumpe og fungerende damppumpe å få kjøpt, så en fungerende vanntank er fullt mulig, men jeg ser ikke helt poenget på dette loket. Dessuten bør jeg begrense meg, slik at jeg kanskje blir ferdig med et av lokbyggeprosjektene mine. Hadde kanskje gått litt bedre om jeg konsentrerte meg om ett av gangen.


 

Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2016 at 15:35

Originally posted by rebelego rebelego wrote:

Kun visuelt det her.

Vel, ikke helt riktig, for tanken var å bruke tanken til rom for batterier og RC, men nå heller jeg til at det kan være ok å ha et manuelt lok også. Vi får se.

Jeg har modda gasstanken. Kappa av litt og bytta Regner-fylleventilen med en selvventilerende Ronson-type ventil fra Chuffed 2 Bits. Da kan jeg bruke samme fylleadapter som på de andre lokene jeg har.

Også hadde jeg en liten tønne som passer perfekt over...

 

Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2016 at 20:23
Hei Thomas. Vil bare påpeke at Regnermaskinene (Easy-line) er veldig lette å kjøre. Å få til rc-kontroll på din Vincent klarer du sikkert, men det virker som litt"overkill" for meg. Grunnen til det er fremforalt at den må serves med vattenpåfyll jevnlig. Så du må allikevel være fremme med hendene nokså ofte...
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2016 at 16:24

Sist helg ble banen rullet ut og et lok klargjort, så nå er sesongen i gang på balkongen. Lokbygginga har dermed gått litt i stå igjen.


Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2016 at 16:26

Vegetasjonen på tunnelen ser ganske miserabel ut etter vinteren, mens eineren i fatet har klart nok en vinter. Forøvrig har jeg begynt å sysle med idéer til helt ny bane, så mulig hele nåværende bane skrotes.


Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2017 at 15:31
Så langt ingen aktivitet på balkongen i år, men jeg har vært ute og kjørt litt på gresset igjen.


Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.