MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Rørbøyer

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: pålogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Rørbøyer
    Sendt: 31 mars 2020 kl. 07:24
Noen som vet om det er mulig å få tak i rørbøyer til bruk i Norge?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
hflesche Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 15 november 2004
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér hflesche Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2020 kl. 09:52
Helge F.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2020 kl. 11:25
.- Hvilken diameter skal du bøye??

Jeg bruker å ha en tettspunnet fjær inne i - eller utenpå, når jeg bøyer metall- eller plastikk-rør.
For små diametre av rør, bruker jeg en wire. Jeg bøyer slik at wiren ikke blir fast i rørbøyen, men bøyer litt om gangen og bruker olje. Du kan bøye veldig tynne rør med en sykkelwire inne i - for eksempel manometerledninger med væskelås til live-steam.
Dette er et tips - det er sikkert andre måter å bøye rør på?

Det synes jeg er bedre enn en rørbøyer med fast bøyeradius og fast diameter på røret. Rørbøyere for tykkere rør enn 6 mm. rør og 1/4" er OK. - Husk at de må passe til rørdimensjonen.

Endret av Kjell H. - 31 mars 2020 kl. 11:28
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2020 kl. 16:29
Som andre er inne på, er det ikke nevnt noen rørdimensjon.
Da jeg bøyde rør (alu.rør og el.rør i stål) til en kalesje for ørten år siden, fylte jeg de med sand og bøyde rundt et passende tre WinkTongue
Bjørn Egil
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 24 mars 2007
Status: pålogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2020 kl. 16:43
Takk for gode tips. Ang dimensjoner så er det opptil maks 5mm messingrør.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.