MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Rjukanbanen

Svar Svar
Forfatter
 Rating: Topic Rating: 1 Stemmer, Average 5,00  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Rjukanbanen
    Sendt: 26 september 2012 kl. 09:01
Hei,

Fikk to Henschel lok i posten i går, og desverre gikk de rett i smusseboksen.
Ved hjelp av disse fikk jeg endelig to togstammer komplett.
Bilde er tatt med mobiltelefon og er desverre ikke det beste.  Alle vognene har ombygget med ny lakk og litraskilt.  Begge settene er laget for salg, og man kan ta de i betrakning på messen i Bergen i helgen.
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Ørjan Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 06 november 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ørjan Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2012 kl. 09:05
Absolutt nydelig, Svein!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Til toppen
MJ Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 03 september 2011
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MJ Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2012 kl. 09:29
Du har virkelig grepet på smussing Svein. Akkurat passe dose. Og er det noe som trenger litt dempende smuss så er det disse Henschel-andungene.
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2012 kl. 10:12
Kule tog!

Ble Glava-tankvognene kjørt på Rjukanbanen altså?
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2012 kl. 10:16
Den var sikkert bare på en besøkstur Wink 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2012 kl. 10:28
Hehe...  Nei Glava vogna hører ikke med.. 
Den ble bare satt opp i påvente av annen vogn.  Så glemte jeg å fjerne den:)
Mvh

-SveinR

Til toppen
einars Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 05 januar 2011
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér einars Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2012 kl. 10:45
Glavafabrikken er i Askim, det var sidespor til fabrikken,
Askim er ved Østfoldbanens Østre linje.

Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2012 kl. 10:58
Sitat: SveinR SveinR skrev:

Hehe...  Nei Glava vogna hører ikke med.. 
Den ble bare satt opp i påvente av annen vogn.  Så glemte jeg å fjerne den:)

Det kunne jo alltids hende. Disse tankvognene ble brukt til å transportere bakelitt til Glavafabrikkene i Stjørdal og Askim. Og for alt jeg vet, så kunne jo det faktisk ha blitt produsert på Rjukan Smile
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2012 kl. 11:04
Skal få tatt noen bedre bilder.
Men den Natronlut vogna er faktisk så og si korrekt. Diselvogna er ikke så langt fra sannheten den heller.
Mvh

-SveinR

Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 oktober 2012 kl. 13:25
Rjukanbane-lokene var meget fine - og de gikk som ventet godt også!
- Typisk ADE!

Da disse lokene var levert med dekoder, hadde jeg forventet at CV-verdiene var satt til de default-verdier som oppgitt i medfølgende instruksjon. Det var de ikke. Derfor kan det være et tips å sette disse verdiene selv?
Man kan enten gjøre dette "tungvinnt" ved å sette hver CV til det som er angitt - eller bruke CV#8 =12 (reset) som setter alle verdier til det som er angitt med ett par tastetrykk! Zimo har "gjemt" forskjellige CV-sett som kan kalles tilbake med forskjellige verdier på "reset". Smart!!

En liten "skjønnhetsfeil" som det er lett å gjøre noe med, er topplyset som tennes bestandig med de nedre lysene.
Hadde loket vært levert med MX631D - istedet for MX631C, så er det lett å utbedre dette selv. Forskjellen på disse 2 utgaver, er at D-versjonen har 6 fullverdige utganger mens C-versjonen har 4 fullverdige utganger og 2 "logikk-utganger". De krever ekstern transistor, om de skal brukes til lys.
Det viser seg at printplaten under dekoderen, har separate motstander for topplysene. Derved er det kun en liten bit tynn ledning som skal til for å separere topplysene fra posisjonslysene, samt at ledningsbanene i printplaten må separeres. - Litt vanskelig lodding - men ellers ganske lett å utføre selv.
Det viser seg at dekoderen er ferdig mappet for dette med de verdier som er gitt!!
Det eneste jeg gjorde, var å sette CV#61=97 og byttet om rettning (verdier) på CV#129 og 130 da jeg fant det praktisk å bytte om ledningene (som ble montert) fra motstanden til pinnen på MTC21-pluggen for Aux. 3 og 4 slik at de ble kortest mulig.
Vips - får man full kontroll over lysene på dette loket og kan få alle kombinasjoner etter forbilde.

Det kan ellers være fornuftig å setteCV#37=3. Dette tenner hvite posisjonslys i begge ender med F3 (som ellers ikke er i bruk), slik at de ikke skifter avhengig av kjøreretning.

- Forresten pussig at de var levert med sleperinghjul montert? - Etter bruksanvisning skulle det kunne byttes inn ved behov.

PS!
Jeg så at mine 2 lok var levert med en C- og en D-dekoder da jeg skulle modifisere den andre. Derfor kan det være andre også som er "heldige" - og kan utnytte dekoderen fullt ut! - Om du ikke skal modifisere, så er dette likegyldig.

Endret av Kjell H. - 23 oktober 2012 kl. 18:20
Til toppen
hpaamodt Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 26 desember 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér hpaamodt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 oktober 2012 kl. 18:06
Det er ingen tvil om at modellene av Henschel-lokene fra Rjukan-banen ble flotte, men som jeg tidligere har nevnt er den ene døra til førerrommet feilplassert i forhold til originalen. Dørene skal være plassert diagonalt i forhold til hverandre.
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 12 august 2017
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 august 2017 kl. 12:48
Kanskje litt seint ute, men er de fortsatt til salgs eller er de solgt Smile
Til toppen
tn80 Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 08 oktober 2015
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér tn80 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 august 2017 kl. 17:55
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 12 august 2017
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 oktober 2017 kl. 17:33
Tusen takk, den skal skal jeg jaggu skaffe meg!
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.