MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Rødberg stasjon

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Rødberg stasjon
    Sendt: 03 august 2014 kl. 23:37
Da har jeg endelig kommet igang med byggingen av Rødberg stasjon. Alt er kuttet og klart til 4stk modulkasser. Modulene er bygget av 7mm finerplater med 12mm endestykker.

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
einjen Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem

Medlem siden: 17 september 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér einjen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 august 2014 kl. 23:45
Kult!

kjøpte du en plate av hver type plate?
Hvor stor er hver modul?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 august 2014 kl. 00:15
Kjøpte en av hver plate ja, har bruk for begge to til videre bygging. Hver modul er 120cm lange.
Utkjør (svingen ut av stasjonen) kommer i tillegg.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Til toppen
mattis94gutt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 22 januar 2013
Land: Akershus
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mattis94gutt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 august 2014 kl. 07:22
Blir det bru over lågen eller stopper moduelene før?
Proud to be a nerd.
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 august 2014 kl. 10:47
Planen er at brua skal være med, men svingen blir ikke så krapp som i 1:1. Siden dette blir bygget som FREMO moduler, så må den følge standaren som er 2m radius. Hvis jeg ikke husker feil.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Til toppen
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mattis94gutt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 august 2014 kl. 04:54
Oj! Viste ikke at svingen var så krapp. Gleder meg uansett til og se åssen det blir.
Proud to be a nerd.
Til toppen
Steinar Snøtun Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 22 september 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Snøtun Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 august 2014 kl. 18:36
Kurven må ikke følge standarden. Radiusen på kurven ut av Rødberg stasjon er 125m, noe som blir 143,5cm i HO, og det synes jeg du skal bruke da kurven i modell bør følge forbildet. Ikke noe av det materiellet vi har skaper noe problem, og vi har flere kurver i FREMO som er på den gamle minimumsradien på 100cm og de fungerer utmerket så lenge to slike ikke settes sammen til en S-kurve.
Steinar
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 08 september 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 august 2014 kl. 19:40
Det er vel akkurat den kurven Rødberg er kjent for, så hvorfor endre den på modulen?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Snøtun Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 august 2014 kl. 21:59
Jeg tror faktisk jeg hadde foretrukket at du gikk ned til 100cm kurve. Da overdriver man litt, men samtidig blir den skarpe kurven ut av stasjonen enda mer tydelig som Magne også poengterer. Ved å lage den slik at den kommer ut 180 grader i forhold til stasjonen slik at det danner en "U" kan dette bli en fin avslutning på en linje.
Steinar
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 august 2014 kl. 22:23
Jeg var bare redd den skulle bli for krapp. Men Den modulen er ikke laget enda så den kan lages med 100cm kurve. Er som du nevner Magne at det er u-svingen ut av stasjonen.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Til toppen
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Snøtun Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 august 2014 kl. 07:33
Jeg tror det hadde vært lurt å tegne opp stasjonen med kurven først. Kurven kan muligens lages med tre 45 graders moduler, og jeg ville nok begynt med disse da ihvertfall en av de må bli en del av stasjonen. Plassering av lokstall og svingskive må også tilpasses kurven. Stikksporene til kraftverket bør lages som en egen modul (en Inglenook). Da kan stasjonen også brukes som en mellomstasjon, og endemodulen et annet sted.
Steinar
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 august 2014 kl. 10:01
Tar gjerne imot gode råd Steinar. De sporene som går til kraftverket har jo hører jo ikke til NSB, De tilhører Nore kraftverk. Så forslaget med å lage de sporene som en egen modul, gjør stasjonen litt mer fleksibel som du nevner. Lokstall og svingskive må lages så de er i svingen.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 08 september 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 august 2014 kl. 13:47
Hele banen tilhørte jo egentlig ikke NSB...
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 22 februar 2008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 august 2014 kl. 14:42
Dette blir spennende å følge med på! Sitter faktisk og studerer traseen mellom Veggli og Rødberg akkurat nå, vi vurderer å ta en minitur i ferien med overnatting og dressintur fra VeggliSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Wickerman Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Wickerman Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 august 2014 kl. 15:59
Fin bane å sykkle dressin på
A matter of life and death
Til toppen
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mattis94gutt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 august 2014 kl. 20:34
Det er fryktelig mye grantrær som ikke er gode og sykkle i. Så langbukse og genser er anbefalt om man ikke vil ha masse røde sviende prikker på armer og ben. Dette av erfaring fra i sommer.
Proud to be a nerd.
Til toppen
Wickerman Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Wickerman Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 august 2014 kl. 23:47
Sitat: mattis94gutt mattis94gutt skrev:

Det er fryktelig mye grantrær som ikke er gode og sykkle i. Så langbukse og genser er anbefalt om man ikke vil ha masse røde sviende prikker på armer og ben. Dette av erfaring fra i sommer.

Syklet i kortbukse, og gjør det igjen neste gang. Men de kunne godt å ha ryddet litt i buskene.
A matter of life and death
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 august 2014 kl. 10:29
Jeg har funnet en sporplan fra NSB's byggningsregister, som er datert 1983. Her ligger det et  spor nede i høyre hjørnet, ved rød pil som jeg ikke finner igjen på de andre sporplanene. Noen som vet når dette ble anlagt og evt hva det ble brukt til? Jeg mener det kunne vært anlagt til hensetting av vogner, om dette er riktig er en annen sak?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Til toppen
Lars-Erik K Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 19 mars 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Lars-Erik K Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 juli 2017 kl. 16:40
Lurte på om du har kommet noe lenger med Rødberg stasjon. For jeg tenker å bygge en av stasjonene langs Numedalsbanen. Som min første Fremo stasjon.
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2017 kl. 00:22
Sitat: Lars-Erik K Lars-Erik K skrev:

Lurte på om du har kommet noe lenger med Rødberg stasjon. For jeg tenker å bygge en av stasjonene langs Numedalsbanen. Som min første Fremo stasjon.

Rødberg er i full gang, bare ikke oppdatert webbloggen. Men vil anbefale deg å bygge strekkningsmoduler, det er det stor manko på. Ikke start med en stasjon
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.