MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Påskegodis
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Påskegodis

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Påskegodis
    Posted: 14 april 2014 at 22:22
Her nord ser ikke påsken ut til å bli noe stort. Både Yr og Storm melder om innevær hele påsken, og innevær for oss er jo godvær! 
Dermed tenkte jeg i år at jeg kanskje skulle få prøvd å minke på haugen av uferdige modeller (som er ganske stor! Ouch

Som sagt så gjort. Første modell er klar. En gammel Wiking Borgward Isabella Coupé. En bil som var temmelig uvanlig i Norge og som jeg prøvde på å bygge om til en stasjonsvogn for mange år siden. Når bilen var kuttet opp kom nyheten om at Herpa skulle komme med denne. Dermed var det bare å legge den amputerte modellen i esken for uferdige prosjekter. Her om dagen rotet jeg i noe gamle esker og fant denne bilen å tenkte at den kan jo bli et fint prosjekt som noen kan ha forlatt i en låve eller bak et uthus på mitt kommende anlegg, Damnesbanen. Så sagt så gjort. 



En stasjonsvogn bør det være siden denne var mer vanlig i Norge. En ramme som skulle illudere taket ble lagd av styren strips. Jeg fant frem en eske med First Price papirtørkler, men de var ikke egnet til å lage noen pressening. Dermed sto prosjektet noen dager, til idag da fruen hadde nødkjøpt lommetørkler da hun var i byen. Disse kunne brukes og jeg kunne endelig fortsette med prosjektet. Papiret ble klippet til passelig størrelse, hvitlim tynnet med vann og penslet på papiret slik at denne limtes mot bilen. Mens man pensler draperer man presenningen slik man vil, en veldig enkel metode så lenge man er forsiktig. Det er lett å rive opp papiret og det vil man jo ikke. Når det var tørt, malte jeg presenningen grønn, og resten av bilen lysegrå. Mens det lysegrå tørket malte jeg vått i vått med svakt grønt (for å illudere alger/mose) og rustrød. En uttynnet svart maling ble benyttet i grillen og i skjøter. En lyskaster med kromlist ble boret vekk og den andre malt og fyllt med klarlakk. Standardfelgene til Wiking på framhjulene dreide jeg ned med en fil med hjul og aksling snirrende i en Dremel. Disse ble så malt slik at de skulle se ut som stålfelger. Dette prosjektet gikk kanske fort, et par timer så var bilen klar. Nytt prosjekt kommer i morgen! Tiden får vise hva det kan bli!







Edited by Claes Lislerud - 10 april 2017 at 16:50
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2014 at 18:29
Dag 2, Bil 2 klar.

Å ennå er kvelden ung. Da kan de neste forberedes slik at jeg klarer mitt mål.



Idag var det en Mercedes-Benz Geländewagen av de helt første som fikk gjennomgå. Ikke så stort prosjekt, bare en standard Wikingmodell som får en lett ansiktsløftning med maling. Rødfargen er fortsatt den originale. Lister og lys malt i sine respektive farger.

Registeringsskilt fra Asker og Bærum, må til siden disse var meget populære der i jappe-tiden. Wink





Edited by Claes Lislerud - 10 april 2017 at 16:51
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2014 at 23:32
Flott modellbygging Claes! :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2014 at 11:52
Tusen takk, Tore.

Er hjemme en liten tur fra hytteturen før vi drar tilbake igjen å passer dermed på å laste opp de nyeste bilene. Dag 3 ble reise- og bursdagsfeiringsdag så dermed ble 3 biler bare lakkert men ikke ferdigbygget.
Nå ligger jeg såpass bra ann at en dag blir to biler klare.
Dag 4 ble bil 3 klar:
Opel Senator b fra Wiking. Omlakkert og superdetaljert.





Igår var det Dag 5 og bil 4 ble klar.
En Volvo 145 Express ombygget fra en Brekina 145, med løftet tak og takgrind. Forøvrig kun montert reg.nr. Denne skal omsider ble ommalt i en blå farge og lages som sånn min far eide på 70-tallet engang.




Edited by Claes Lislerud - 10 april 2017 at 16:53
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2014 at 13:19
Flotte biler ja! Bare stusser litt på skiltene til den Senatoren, ble du ikke helt enig med deg selv..?Wink Apropos skiltene, hvordan har du laget de? Er det ferdige dekaler eller har du laget de selv og printet ut, evt hva slags papir og printer har du brukt?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2014 at 21:52
Haha så du oppdaget det. Det ene skiltet forsvant for meg.
Reg nr er dekaler fra DMC som jeg kjøpte for værtfall 10 år siden.
Limet på de er borte så jeg må legge klarlakk der dekalene skal stå og montere dem mens det fortsatt er vått.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2014 at 11:55
Dag 6 bil 5:
Det store påskeprosjektet ble klart på påskeaften. Her har jeg spleiset sammen en Starmada /8 Lang og en Wiking Binz 2001 ambulanse til en Binz /8 ambulanse som gikk her i Bodø på midten av 70-tallet.



Ekstra lys fra Roco og dekaler fra DMC og Polar Models.

Dag 6 bil 6:
Jeg klarte å bli klar med en bil til på påskeaften.



En Brekina Volvo 144 med dekaler fra DMC og Polar Models å blålys fra Herpa.



Edited by Claes Lislerud - 10 april 2017 at 16:55
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2014 at 22:10
Stilig!

Har du bilder av ambulansen før lakken kom på?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2014 at 07:44
Ja det er klart jeg har, Svein!






Edited by Claes Lislerud - 10 april 2017 at 16:57
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2014 at 09:32
Nå ble det hele hakket mer imponerende :)
 
Kult
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2014 at 09:46

Dette er imponerende, ja!

Delene ser jo så store ut på bildene, men dette er jo bittesmått. Imponerende presisjon i skjøtingen...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.