MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Programmeringspor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Programmeringspor

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Programmeringspor
    Posted: 21 februar 2021 at 08:03
Kan man koble til et lite programmeringspor til hovedanlegg med hjelp av krokodilleklemmer, eller skaper dette problemer?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2021 at 14:10
Hvorfor vil du gjøre det? Programmeringssporet må være helt atskilt fra resten av anlegget, og mates via egen utgang på styringsenheten. Vet ikke hva som vil skje om du kobler det til resten av anlegget med krokodilleklemmer, men tviler på at det er særlig sunt.

Du kan selvfølgelig integrere programmeringssporet på anlegget, som f.eks enden på et sidespor el.l., men det må fortsatt være helt isolert fra resten. I tillegg bør du ha et isolert parti mellom programmeringssporet og resten av anlegget, så du ikke risikerer kontakt gjennom f.eks et lok som blir stående akkurat over skillet.

Hvis du ønsker å kjøre et lok fra anlegget og over til programmeringsssporet er det også mulig, men da må sporpartiet som brukes til programmering ha mating både fra programmeringsutgangen og den vanlige utgangen, samt en bryter som veksler mellom matingen fra de to. Du bør også ha en slags idiotsikring som kutter strømmen på mellompartiet og hindrer deg å kjøre rett fra anlegget og over til programmeringssporet når det mates via programmeringsutgangen. Knotete setning, jeg vet Smile, men jeg har selv brukt denne løsningen på mitt eget anlegg, og det funker kjempefint.

Edit: Skriveleif


Edited by Svein_H - 21 februar 2021 at 14:11
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2021 at 14:50
Hadde tenkt å bare ha en helt separat flexskinne for å kunne gi lok nytt CV etc. Det er kun for å få strøm til denne at jeg tenkte for enkelthets skyld å få strøm fra anlegget med klemmer. Blir det da noen forbindelse mellom programmering og anlegget som kan skape krøll?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2021 at 15:12
Du har hvit z21? Den skal ut fra det jeg leser ikke ha noen egen programmeringsutgang, så da skal det ikke være noe problem, men da kan du jo like gjerne sette loket rett på anlegget i stedet for å koble til en egen fleksiskinne..?

Det jeg skrev i forrige innlegg gjelder digitalstyring med egen programmeringsutgang, så hvis du ikke har eller bruker det det kan du bare se bort fra det innlegget.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2021 at 16:20
Risikerer man ikke at at hvis der er andre lok på anlegget så vil de alle sammen få feks den samme adresse?

Edited by mikki - 21 februar 2021 at 16:20
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2021 at 16:46
Det kan være en risiko ja, men om du setter loket rett på anlegget eller på et separat spor koblet til anlegget spiller ingen rolle. Hvis du ikke vet hva du gjør, og ikke har en egen programmeringsutgang, anbefaler jeg at du fjerner alle andre lok fra anlegget før du begynner å programmere.

Nå begynner jeg å bli litt rusten i lokprogrammering, men her er en side du med fordel kan lese gjennom: https://dccwiki.com/Decoder_Programming
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2021 at 17:21
Beklager men min engelsk er litt rusten. Den enkleste løsning blir vel da at man kobler skinnen til strømuttaket, eller skaper det også krøll?

Edited by mikki - 21 februar 2021 at 17:22
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2021 at 17:45
Bare glem den ekstra skinnen. Med hvit z21 trenger du ikke koble til noe ekstra spor i det hele tatt, all programmering skjer rett på anlegget. Da forutsettes det at hvert lok har sin egen adresse, og alle lok med samme adresse vil bli programmert likt. Standard adresse er vel 03 om jeg husker rett, men om du har flere lok regner jeg med du allerede har gitt de hver sin adresse, eller..?

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2021 at 21:13
Metoden til Svein_H forutsetter at en gjør programmering i POM-modus (Programming On Main), som tillater adressert CV-programmering. Dette må konfigureres; standard er "CV mode", der alt som er tilkoblet, programmeres. Dessuten kan ikke adressen programmeres med denne metoden (CV1; usikker på hvordan det er med lang adresse). Hvis sentralen er i CV-modus når man tror den er i POM-modus, og andre lok står på anlegget under programmering, kan man få en ubehagelig overraskelse.

Så det er absolutt kjekt med et eget programmeringsspor dersom en ikke ønsker å ta vekk alle andre lok og annet utstyr med dekodere, særlig ved første gangs programmering eller ved endring av adresse. Bruk enten en egen plugg for programmeringssporet, eller monter en vender som er tydelig merket med hvilken stilling som er for programmeringssporet.


Edited by TorsteinS - 08 mars 2021 at 17:06
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2021 at 09:06
Hvis Mikki har hvit z21 (noe jeg mener å ha lest i en annen tråd) har ikke den sentralen utgang til et eget programmeringsspor, noe som også kommer fram i bruksanvisningen. På side 44 spesifiserer de faktisk at man bør koble fra anlegget og koble til et eget programmeringsspor hvis man har flere lok på anlegget, har man kun ett lok kan man programmere det direkte på anlegget.

Uansett kan man ikke bruke krokodilleklemmer slik Mikki først spurte om, men man kan som TorsteinS skriver ha en bryter som veksler mellom anlegg og programmeringsspor.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2021 at 16:08
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

... ha en bryter som veksler mellom anlegg og programmeringsspor.
.., og da helst en 2-polet bryter Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.