Problemer med Roco ICE gammeldesign |
Post Reply ![]() |
Author | |
SverreNN ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 11 mars 2009 at 18:03 |
Hei. Når jeg kjører min Roco ICE på skinnene mine så blinker lysene på den bakerste vognen neste hele tiden. Jeg pleier å gå over skinnene med Roco Clean hver dag, og alikevel blinker lysene. Det er veldig irriterende,, Har noen samme problem?
|
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå kjenner jeg ikke den modellen, men det høres ut som den har en motorisert endevogn og en umotorisert enhet i andre enden. I Så fall lurer jeg på hvor lenge det er siden du renset hjul og strømopptak i den umotoriserte enheten hvor lysene blinker?
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
SverreNN ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
Nå er det sånn at det er den første vognen som har motor, den som blinker har ikke motor
![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Hvor lengesiden er det du pusset hjul og sjekket strømtagere? Har hatt likt problem på en rekke av lok og vogner med strøm jeg har. Har det forsåvidt enda...
Irriterende men slikt skjer. Puss hjul og strømtagere. (Eller hva det nå enn heter) |
|
![]() |
|
Det er nyaktig 3 måneder og 12 dager siden
![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Ville tatt å gjort det uansett jeg =)
Som maskinistlærern min sa på skolen i dag, Best å bytte olje og reimskiver o.l før alt annet går til helvette, Slik som det gikk med moppa di... =) |
|
![]() |
|
Hehe
![]() ![]() ![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
Det var vel ikke noe annet jeg skrev heller??.
Det jeg imidlertid forsøkte få frem er at selv om det ikke er motor i vogna som blinker så er det vel et strømopptak i den til lysene. Og dette strømopptaket må også rengjøres periodisk. Det hjelper ikke om du pusser skinnene hver dag om ikke du går over den andre enden av forbindelsen en og annen gang...
Eirik
|
|
|
|
![]() |
|
Ok
![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Arne Lie ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Hei
Om jeg husker riktig har Roco brukt en mekanisk vender for skifte av hvitt/rødt lys i denne styrevogna. Mekanismen følger rotasjonsretningen på hjulene. Q-tips og sprit
![]() ![]() mvh
Arne L
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
![]() |
|
Tusen takk!
![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Arne Lie ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
![]() ![]() mvh
Arne L
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
![]() |
|
Per Einar Orebe ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Både rødsprit og Whitesprit er lite egnet. Jeg har god erfaring med lighterbensin til vriene rengjøringer.
|
|
![]() |
|
Lighterbensin? Så det funker altså..? Da ska jeg se hva jeg få gjøre.
![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
jhh61no ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Hei Sverre.
I signaturen din står det H0 digitalt.
Kan vi da slutte den konklusjonen at du kjører digitalt ?
Har du noe artikkelnr på ICE settet ?
Hvis ja, så vil jeg tro at dekoderen i styrevognen er innstilt på feil antall hastighetssteg (selv om den ikke er motorisert..).
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
![]() |
|
Jo, jeg kjører digitalt.. Men det artikkelnr. det har jeg ikke.. Du sjønner det at jeg fikk et startsett med ICE og BR204. Og da ligger de i samme pakke. Så jeg har bare artikkelnr. til begge to.
|
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
jhh61no ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Hei
Dabør du nok sette deg litt inn programmeringens verden om du da ikke allered behersker den, gitt at det er dekoder i styrevognen da..
Fint om du oppgir artikkelnr til startsettet så kanskje jeg kan finne ut litt mer..
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
![]() |
|
Det er dekoder i styrevognen ja..
![]() ![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Hvis Sverre har fått et standard digitalt Roco startsett syns jeg det virker tvilsomt at det skal være feil instilling på dekoderen i forhold til den medfølgende digitalstyringen...
Eirik
|
|
|
|
![]() |
|
Jo, det er jeg enig i.
![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Et kjent problem med strømopptak til styrevogner er at bare en boggi tar opp strømmen på ene siden. Derfor blir det bare et par cm. som er aktive mht. strømopptak. På lok og motorvogner bruker begge sider på boggien å ha strømopptak. Derfor er dette mer stabilt.
En god løsning er derfor å lage strømopptak på begge sider av boggien (om den ikke har det originalt).
Et annen årsak til dårlig strømopptak, er lav vekt på styrevogna. Strømopptaket er ofte avhengig av vekten og det hjelper derfor å legge inn litt ekstra ballast.
Dersom dette ikke hjelper og det er digitaldekoder i styrevogna, kan en elektronikkyndig person montere en ekstra kondensator i dekoderen. Er den "stor nok", kan man nok gjøre noen kompromisser mht. strømopptaket?
|
|
![]() |
|
Jeg vet ikke 100% sikkert om det er strømopptak på begge sider. Men det du sa med vekta var smart,, det skal jeg prøve på. Hvis ikke det funker nå som jeg har vasket, så skal jeg sjekke om det er strøm på begge sider.
![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Nå funker det helt perfelt. Det som skulle til var å vaske den veldig godt overalt.. Takk For Tips Folkens!
![]() Edited by SverreNN - 17 mars 2009 at 15:18 |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |