MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med kobling!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med kobling!

 Post Reply Post Reply
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med kobling!
    Posted: 18 juni 2009 at 15:49
Jeg sliter voldsomt med en kobling..

Se bildet under og kom gjerne med forslag til hva som er feil/bør gjøres..

Det benyttes Tillig system!

NB! Skinnen mellom de to pensene er kortere i virkeligheten enn på bildet!

På pens 85312 ser det ut til at hjertestykket får strøm fra de bevegelige skinnestrengene i pensen, mens det på 85352 ser ut til at disse ikke blir forsynt med strøm? Kan det stemme? Jeg har forsøkt å gi hjertestykket i 85352 strøm fra de bevegelige skinnestrengene, uten at det så ut til å hjelpe nevneverdig Cry

Takk for all hjelp!





Edited by a[c]e - 18 juni 2009 at 15:50
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 18:48
Ok.. Har forstått at hjertestykket kanskje bør styres av pensemotoren. Jeg bruker Tortoise.

Kunne noen tatt seg tid til å forklare hvor på pensemotoren jeg kobler? Hvor mange ledninger og hvor skal de kobles? Jeg er ikke akkurat stødig i elektronikk, så all hjelp mottas med takk Embarrassed

1 & 8 kobles til strøm for å styre motoren. Såpass har jeg fått til. Men hvilken av 2-7 skal benyttes for å mate hjertestykket med riktig strøm?




Edited by a[c]e - 18 juni 2009 at 18:48
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 19:10
Skinnekrysset (det du kaller hjertestykket) må være helt isolert og så må det gå en leder fra det. Den lederen kobler du til nr. 4 (eller 5). 2 og 3 (eller 6 og 7) kobler du så til hver sin ytterskinne på vekselen. Akkurat hvilke kan jeg ikke si på forhånd. Der må du prøve deg fram. HVis du har et multimeter som måler elektrisk motstand, kan du måle deg fram til hvilken som er korrekt, men hvis ikke gjør du som følger:
- koble 2 til den ene ytterstrengen og 3 til den andre og 4 til skinnekrysset.
- prøvekjør. Går det bra, så er du ferdig. Hvis ikke, gå videre:
- bytt om lederne som går til 2 og 3.
- prøvekjør. Nå bør det forhåpentligvis gå bra. Gjør det ikke det må du sjekke om noe er gjort feil.


Edited by ses - 18 juni 2009 at 19:11
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 19:19
Tusen takk for svar! Skal forsøke dette :-)

Må pensemotoren ha strøm tilkoblet for at dette skal fungere? Eller vil "bryteren" fungere uten?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 21:42
Funket som bare varmt hvetebrød det der ;-) Også uten strøm på pensemotoren..

Takk igjen Svein!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 23:36
Ja, de elektriske kontaktene inne i Tortoisen er mekaniske, så de trenger ikke strøm. Man trenger strengt tatt ikke strøm for å legge om vekselen heller. Man kan dra den bevegelige delen der pianotråden festes med skrure til den posisjonen man ønsker. Ikke det at jeg vil anbefalle slikt som noe man bør gjøre ofte, men det kan være gunstig i forbindelse med montering av motoren for eksempel å kunne midtstille omelggeren, samt for å teste ut nettopp effekten av ledningstilkoblingene som beskrevet i et tidligere innlegg.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,219 seconds.