Problemer med Brawa – NSB motorvogn Cmdo9.18293 |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 juli 2015 at 11:15 |
Jeg er den stolte eier av Brawa – NSB motorvogn Cmdo9.18293 - DCC Sound. Flott modell med fin lyd og mange andre funksjoner. Problemet er at den går hakkete, med laaaang akselerasjon og nedbremsing. På strekninger der mitt lille toakslede damplok fra Fleischman med lyd og lys krypkjører uten problemer (gjennom alle typer veksler), stopper denne modellen opp og hakker, både med og uten lyd. Var innom MJ gjengen på Dokken (NJK Bergen) i går og fikk ikke bedre resultater der, men gode råd til å sette nye CV verdier for akselerasjon og nedbremsing.
Det ser ut som modellen har dårlig strømopptak og jeg skal utforske dette videre. I mellomtiden ber jeg andre om å dele erfaringer om modellen. Edited by Morten Jacobsen - 30 juli 2015 at 11:17 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har samme problem med min. Går veldig hakkete der alt annet går bra. Ellers en veldig fin modell.
|
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tenkte litt på dette i går Morten
Det er jo kanskje en ide å kjøre dem inn. Det kan gi store forskjeller i kjøreegenskaper når børster etc er slitt til og passer bedre. Edited by jhh61no - 30 juli 2015 at 11:55 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min hakket litt, men etter skinnerens fungerte det bra.
Nå er min AC/sound, så er nok litt annet strømopptak. Men ja, litt i overkant treeeg i aks/ret... Innenfor det akseptable synes jeg... disse hadde vel ikke all verdens motorkraft? Selv er jeg lokfører i Skien, og den minner litt om Y1 med en motor ute.. treeeeg aks 😊 Lyden synes jeg er veldig fin, med girskift og det hele... totalt sett meget fornøyd med modellen. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har tilsvarende problem med min Cmdo9, hakkingen i strømopptaket er spesielt merkbart på lyden. Jeg har kjørt den en god del, men "problemet" vedvarer. Jeg har renset hjul et par ganger, det hjelper noe. Så satte jeg ned akselerasjon og bremsetid, det hjelper også noe. Er dog usikker på om det har innvirkning på sammenhengen mellom akselerasjonen med girskiftene og lyden for samme...?
I tillegg syntes jeg (subjektivt selvsagt ) at lysfunksjonene var i overkant krøkkete lagt opp, så jeg har omprogrammert funksjonstastene slik at jeg får lys og de viktigste lydfunksjonene innenfor F1-8. Flott motorvogn, men som dere sier, strømopptaket er underlig. Burde ikke være et problem. Hilsen Halvor |
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan ikke lang akselrasjons og bremsetid være ganske forbildetro på slike gamle motorvogner?
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
I kveld har jeg prøvd å endre CVer, men strømopptaket er så dårlig at min Digitrax Zephyr Xtra ikke engang får kontakt med decoderen (feilmelding d nr). har prøvd flere andre lok uten problemer.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har lagt merke til at strømopptaket i den ikke-motoriserte boggien er basert på opptak gjennom aksel-lagrene, dvs. i hver ende av akselen. Mon tro om det finnes en måte å forbedre det på?
Hilsen Halvor |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
En av medlemmene i klubben her i Bodø, hadde med seg en slik ikveld. Denne hadde også de samme symtomene som dere har nevnt her over.
Er det noen som har sjekket om det er skrevet noe om den tyske versjonen om dette problemet? De bør jo ha samme problemer på de andre variantene av samme motorvogna.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter en god del kjøring, og litt kontaktrens i aksellagerne på ene boggien, ser det ut til at vogna mi går vesentlig bedre. Den er fortsatt litt hakkete på veldig lave hastigheter, men under normal kjøring går den bra. Da kan jeg heller ikke høre hakking i lyden.
Underlig nok ser den ut til å alltid stoppe på et punkt med kontakt, jeg har veldig sjelden problemer med å starte igjen. Hilsen Halvor |
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har dårlig erfaring med kontaktrens og andre vidundermidler. Det virker tilsynelatende bra, men etter en stund har guffelura tiltrukket seg så mye støv og skitt at kontaktproblemene blir betydelig verre.
I beskrivelsen for den klassiske kontaktrensen "Kontakt 60" fra Kontact Chemie står at middelet skal fjernes etter bruk (selvsagt med Kontakt Chemies spray for dette formålet), og deretter skal kontaktene settes inn med et tredje middel (også fra Kontakt Chemie).
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Samme her. I en virksomhet jeg var ansatt i for veldig mange år siden ble det brukt en del "Kontakt 60", men instruksen var at det bare skulle brukes til helt bestemte oppgaver og alltid så liten mengde som overhode mulig - nettopp fordi overdreven bruk skapte fler problemer enn det løste.
I MJ-sammenheng har jeg ikke tall på alle de lokomotiver jeg har sett hvor ukritisk bruk av diverse spraymidler har ført til at møkk er blitt flyttet fra steder det ikke bør være til steder hvor det i hvert fall ikke skal være, og dessuten samlet opp mer skitt. Jeg har alltid foretrukket å rense kontaktfjærer, hjul og aksler manuelt så det blir helt rent og tørt, og deretter smøre svært forsiktig med egnede smøremidler (ren olje eller passende fett). |
|
thmark
Viderekommen Joined: 20 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 55 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har også kjøpt denne modellen, men uten lyd. Den kjører helt fint uten å rykke.
|
|
mvh.
Thomas Markovic |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Uten å ha gått systematisk til verks, har jeg et visst inntrykk av at dekodere med lyd (eller lyd slått på) er mer kresne for korte strømbrudd, særlig hvis motorlyd o.l. står på. Jeg har en Di 6, som hver gang det er strømbrudd slik at den stopper opp, skal den foreta motoroppstart på nytt, som tar noen seskunder, før den setter i gang. (Dette er sikkert noe som kan innstilles annerledes, men så langt har jeg ikke kommet i å tilegne med og prøve ut digitalstyringen som for meg er forholdsvis ny.) Er det andre som har erfart noe lignende?
|
|
Svein S
|
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan via CV definere om du vil at loket skal vente til oppstartslyder er ferdig før loket kjører eller ikke. Sjekk manualen til dekoderen din for hvordan du gjør det. Kai |
|
Pab
Viderekommen Joined: 11 september 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vil det fungere å montere inn en ESU Powerpack?
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Såvidt jeg har kunne finne ut er det en dekoder fra Döhler-Haass som står i denne vogna. Jeg er usikker på om den er kompatibel med ESU Powerpack. Det er ikke nevnt noe om muligheter for bruk av powerpack (eller liknende) i bruksanvisningen.
Jeg har forøvrig valgt å programmere om funksjonstastene slik at jeg får de mest "interessante" innenfor F1-F8 som jeg har på min FRED... Det var en litt fiklete jobb, men nå fungerer lys og lyd på en enkel og logisk måte. Det er ikke tilfelle i utgangspunktet... Hilsen Halvor |
|
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
Angående denne modellen til Brawa. Har hørt at det skal være noe feil med litreringen /dekslene på denne modellen. Hva er det som er feil?
|
|
MVH
VA |
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fenomenet er vel ikke helt ukjent. Selv slår jeg av lyden (m/F1) og slår på lyden igjen når loket har dratt i gang. Det meste av "ventetiden" er da borte og lyden kommer igjen slik den skal være i forhold til hastighet og pådrag. |
|
mvh
Bjørn |
|
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har fått tak i en Cmdo9 med lyd og har opplevd de samme problemene som nevnt i tidligere innlegg med strømopptakingen. Har sendt en forespørsel til Döhler Haass om mulightene for tilkopling av en form for kondensator/powerpack, men har ikke fått noe svar enda. Selv monterte jeg to fjærende slepesko på løpeboggien.
Disse er justert inn så de såvidt berører skinnetoppene. De ble skåret ut av tynne messingplater og limt inni boggien og tynne ledninger ble ført opp i boggien og nedre del av rammen og påloddet kontaktpunktene som går til de respektive hjullager. Dette ga atskillig bedre strømopptak og modellen går nå meget bra. Slepeskoene er såpass små at de er meget diskret. Skal etterhvert omprogrammere endel av funksjonene/lydene til mer tradisjonelle plasseringer, eksempelvis lokfløyte fra F11 til F2. Edited by lokomotiv2770 - 03 desember 2015 at 21:08 |
|
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har fått svar av Döhler Haass når det gjelder pålodding av kondensator for å sikre bedre strømopptak på Brawa,s modell av Cmdo 9. Det er mulig å lodde på en kondensator,se vedlagte bilde fra D&H. Teksten er som følger: "the power condensator has to be connected to ZVS (+) and GND(-). Please refer to attachment for capacities larger than 470 uF". Har tenkt å sette inn en kondensator ikke større enn 470 uF for å prøve, da slipper man med å montere ekstra motstand for å begrense ladestrømmen. Nå fungerer jo motorvognen utmerket med slepeskoene omtalt i mitt forrige innlegg, men med en kondensator ville det jo bli enda bedre? Skulle tro det er plass til kondensatoren i et av inngangspartiene på innredningen, da er den ikke så lett å se.
[URL= ][/URL][URL= ][/URL] |
|
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Demonterte Cmdo 9 igår for å se på dekoderen, enkel oppgave med bare to skruer under vognen. Men det er en 21 pins dekoder der, ikke 8 pins med kabel som bildet fra D&H viser. Har derfor sendt ny forespørsel til D&H om hvor loddepunktene for kondsensatoren er på 21 pins dekoderen. Det er fire aktuelle loddepunkter på ene siden av den monterte dekoderen, så vi får se hva D&H svarer.
|
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel ikke så mye å spørre om. På MTC21 ligger minus etter likeretter på pinne 20 og pluss på pinne 16. Kondensatoren tilkobles der. Man må ha med motstand og diode som vist over, ellers får man problemer med å programmere dekoderen.
Edited by Per Hilton - 08 desember 2015 at 10:02 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et vesentlig "problem" med dårlig strømopptak ligger i strømopptaket til løpeboggien på denne modellen.
Det er 2 fjærer som sørger for kontakt mellom løpeboggien og rammen. Disse lager ikke kontakt hele tiden. - Spesielt den enden som ligger utenpå en "metalltapp" i lokrammen. Jeg erstattet hele fjærarrangementet med en loddet forbindelse av tynn isolert tråd. På den måten kan man oppnå like god eller bedre virkning enn med bufferkondensator. En bufferkondensator er dessuten vanskelig å plassere "usynlig" inne i motorvognen (som dessuten har innvendig lys). En slik kondensator har dessuten kapasitet til å drive motorvognen noen få cm. - så best mulig strømopptak er å foretrekke! |
|
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er riktig at Cmdo9 har et mindre stabilt strømopptak med de fjærene mellom boggi og vognrammen. Forsøkte også først å erstatte fjærene med påloddede ledninger uten at resultatet ble optimalt. Derfor ble det plan B med slepeskoene. Egentlig ikke behov for kondensator i tillegg, men å plassere en kondensator i et inngangsparti hvor vinduene er mindre er overkommelig innsynsmessig synes jeg.
|
|
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har fått tilbakemelding fra D&H. Det er en PluX22 dekoder i Cmdo9, ikke MTC21(pins) som jeg skrev tidligere.
Da blir loddepunktene for tilkopling av kondensator endret til ZVS (+) pin 6 og GND (-) pin 5. D&H anbefaler en adapter PluX22 nr.P22-3. Uvisst om det er plass for denne i dekoderboksen på vognen. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Nye" Cmdo9 med nummer 18292 har en PluX22 lyd-dekoder fra D&H og den er arrangert likeledes som den gamle utgaven mht. strømopptak i løpeboggien.
Dessverre har ikke D&H-dekoderen flere utganger, slik at topplyset er på samme utgang som førerromsbelysning. - Skal man ha topplys, må man ha førerromsbelysning tent. Dette er lett å gjøre noe med. Det er "bare" å splitte opp analogversjonen med et brudd i printen å strekke ledninger til PluX22-grensesnittet, så får man også styrt lys i førerrommet. Husk å inkludere seriemotstand! Dette krever 2 ekstra lysutganger (som blir 7 totalt). LokPilot DCC V4 har 7 utganger, så jeg har brukt denne for digitalisering. Også LokSound V5 kan brukes men LokSound V4 har kun 4 til 6 utganger (alt avhengig hvilken hardware-revisjon det er). Man kunne også bruke D&H og LokSound V4 dersom man bruker 2 dioder til å tenne lyset i midtseksjonen. Da er lyset i midtseksjonen forbundet med ett av førerrommene. Da trenger man 6 utganger. Det er en smule mer komplisert. Da kan man ha automatisk lys i førerrommet kun under stillstand og slukket når motorvognen kjører. Det var seinere vanlig for enmannsbetjente motorvogner med hyppige stoppesteder (f. eks. Flekkefjordsbanen).
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fikk inspirasjon til å se på Cmdo9 i en tidligere utgave som har D&H- lyddekoder.
Denne skal ha etter 1. generasjon uforsterkede ("logiske") utganger på Aux. 3 og 4 i flg. instruksjonen. (Jeg kunne ikke se på hovedprintet at det var en transistordriver på Aux.3.) Den logiske utgangen er i stand til å drive 20mA, så det holder fint med en enkelt SMD-lysdiode for begge topplykter som trekke mindre. Jeg oppdaget at denne motorvognen har en spenningsregulator på rundt 5V og seriemotstander for hver enkelt diode er avstemt etter dette. Dette gjør det enklere å adskille topplys, da man trenger ikke transistordriver. Jeg "frigjorde" ledningen til kupelyset i midtseksjonen og la en ledning til den "ekstra" funksjonen som er Aux.4 for å ha topplys på egen utgang. Egentlig må man tenne kupelyset i førerstand originalt i den enden som går foran, så man får ikke slukket alle lys innvendig om man skal ha lys utvendig. Derfor, med 1 diode fra hver førerstand (2 stk. totalt), forsynte jeg lyset i midtseksjonen. - Så langt var alt vel! Da jeg skulle programmere D&H-dekoderen, begynte "problemet"! Det viste seg at en rekke CVer ikke lot seg programmere, selv om jeg forsøkte 3 forskjellige digitalsystem! Dette er tilsynelatende udokumentert i bruksanvisningen til Brawa og D&H. - Kanskje det er for Brawa har kjøpt en spesialversjon fra D&H? I hvert fall måtte jeg ordne det , slik jeg ønsker - nesten. Da kjørelyset er på samme utgang som markeringslysene, tok jeg å loddet/byttet om F0f og F0r på takplaten. Jeg klarte ikke å retningsbestemme programmeringsmessig Aux. #5 og #6 som er topplysene, da dekoderen tok ikke CVen, derfor la jeg disse under F0 (som er retningsbestemt) i stedet for å ha en F-funksjon på disse. Det virket! Jeg kunne ønske ytterligere styring på topplysene - men lysfunksjoner virket ikke (fra CV#149 til 152). Også blokkering virket ikke (CV#125 til 130) slik at jeg ikke kunne ha blokkert lysene. Alt i alt, fikk jeg styrt topplysene og det er mørkt i fremre førerrom. Det har jeg enklere fått gjort i den andre Cmdo9 jeg har med en PluX22-dekoder fra ESU. F2 og F7 er uten funksjon og F4 er med rangerlys (uten topplys) i begge ender. F3 slukker de røde endelysene. For de som ikke "avskrekkes", ramser jeg opp CVene som jeg har endret her: CV Verdi 33 25 34 38 37 12 41 0 113 0 114 0 115 4 116 4 121 8 122 0 (Nest siste avsnitt - F2 i stedet for F1 (- hovedlyd er fremdeles F1). F2 var tiltenkt topplysene og F7 er innvendig belysning som er fjernet og erstattet med 2 dioder og styrt fra F0f og F0r (en utgang for lite på D&H-dekoderen. - Litt upresist som er rettet opp.)
Edited by Kjell H. - 21 november 2019 at 17:30 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |