Print Page | Close Window

"Segmentdreieskive"

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9771
Printed Date: 04 desember 2024 at 12:33
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: "Segmentdreieskive"
Posted By: Roger
Subject: "Segmentdreieskive"
Date Posted: 28 januar 2016 at 02:21
Hei!

Jeg er litt usikker på om det heter "segmentdreieskive" eller "sektorplate" eller noe annet, men jeg lurer på om det har vært noen slike i 1:1 i Norge og eventuelt hvor?

http://www.spurnull-magazin.de/anlagen-module/bauberichte/baubericht-segmentdrehscheibe-ndetail/" rel="nofollow - http://www.spurnull-magazin.de/anlagen-module/bauberichte/baubericht-segmentdrehscheibe-ndetail/

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 28 januar 2016 at 02:45
Det heter i alle fall ikke noe med "dreieskive"; det er et redskap som brukes til å dreie keramikk. "Svingskive" er det norske ordet for "Drehscheibe", når det er snakk om jernbane.


Posted By: frankm
Date Posted: 28 januar 2016 at 10:17
Ved Marienborg i Trondheim var det en slik en på sørenden langs Osloveien. Muligens vært i bruk andre steder òg?


Posted By: Per Hilton
Date Posted: 28 januar 2016 at 10:26
Det lå også en slik på Østfoldbanesiden av Oslo Ø.   Om det er korrekt betegnelse vet jeg ikke, men i NJK-forsks oversikt kalles den for en sektorskive.  Den skal ha blitt fjernet i 1965, ifølge samme oversikt.

http://forsk.njk.no/stat/svingsk/Svingskiver.html" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/stat/svingsk/Svingskiver.html


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2016 at 10:35
NSBs betegnelse for slike var "sektorskive" eller "sektorsvingskive".
Det lå en slik ved enden av Østfoldbanesporene på sjøsiden av Oslo Ø, den betjente to spor.
I følge en oversikt over svingskiver ble den lagt inn ca 1920. Oversikten sier at den ble fjernet og solgt 1965.
På historiske flyfoto på kart.finn.no sees den tydelig på bildene fra 1937 og 1947.
Det finnes også et bilde i stasjonsdatabasen: http://forsk.njk.no/stdb/Visbilde_alene.php?fotos=59559&aut=" rel="nofollow - Sektorskive Oslo Ø


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2016 at 10:53
Originally posted by frankm frankm wrote:

Ved Marienborg i Trondheim var det en slik en på sørenden langs Osloveien. Muligens vært i bruk andre steder òg?

Når lå denne på Marienborg?
Jeg kikket på historiske flyfoto, men fant ikke tegn til noen sektorskive på Marienborgområdet.
På flyfoto fra 1937 fant jeg imidlertid en ordinær "mikrosvingskive" som betjente et tverrgående spor som lå nesten helt ute ved Osloveien ca 100 meter syd for traversen. Slike har vært relativt vanlige på verkstedområder for å flytte traller, boggier og hjulaksler rundt på området.
Et par hundre meter lenger sydøst og noe lenger fra veien lå det dengang en slik liten svingskive til, men den var litt større enn førstnevnte.


Posted By: Per Hilton
Date Posted: 28 januar 2016 at 10:53
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

...
Det finnes også et bilde i stasjonsdatabasen: http://forsk.njk.no/stdb/Visbilde_alene.php?fotos=59559&aut=" rel="nofollow - Sektorskive Oslo Ø

Det er tydeligvis ikke noe nytt fenomen at man kaller det for drei(e)skive - se bildepåskriften.    


Posted By: jarleek
Date Posted: 28 januar 2016 at 11:02
Det er vel ikke nytt at man er uenig om terminologi nei ;) Kan gjerne ta på meg å sende inn spørsmål til "Språkteigen" for å få en uttalelse om hva som er mest gramatisk riktig...

-------------
Jarle VE
Fersking i TMJK


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2016 at 11:03
Nei, det er mange eksempler på at man i NSB ikke alltid har vært like konsekvente med begrepsbruken. På den annen side vet vi jo ikke om det er fotografen eller noen i NSB som har påført teksten på negativet.
En annen interessant sak med den som lå på Oslo Ø er at den ikke dreide rundt en tapp i den ytterste enden, men hadde et buet sporsegment også i den enden.


Posted By: jarleek
Date Posted: 28 januar 2016 at 11:10
Dreieskive/svingskive er heldigvis et eksempel der risikoen for misforståelser er veldig liten. 

-------------
Jarle VE
Fersking i TMJK


Posted By: frankm
Date Posted: 28 januar 2016 at 11:16
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by frankm frankm wrote:

Ved Marienborg i Trondheim var det en slik en på sørenden langs Osloveien. Muligens vært i bruk andre steder òg?

Når lå denne på Marienborg?
Jeg kikket på historiske flyfoto, men fant ikke tegn til noen sektorskive på Marienborgområdet.
På flyfoto fra 1937 fant jeg imidlertid en ordinær "mikrosvingskive" som betjente et tverrgående spor som lå nesten helt ute ved Osloveien ca 100 meter syd for traversen. Slike har vært relativt vanlige på verkstedområder for å flytte traller, boggier og hjulaksler rundt på området.
Et par hundre meter lenger sydøst og noe lenger fra veien lå det dengang en slik liten svingskive til, men den var litt større enn førstnevnte.

Er vanskelig å se, men ser du på 1881.no og historiske kart fra 2005 ser du den så vidt det er...men bildet er dårlig og endel trær skygger for. Ligger helt i sørenden av marienborg like ved der Osloveien gjør en 90-graders sving i dag. Kan hende noen NJK-ere har bilde av den?


Posted By: ses
Date Posted: 28 januar 2016 at 12:40
Det tror jeg du har rett i. Her er utsnitt fra et flyfoto i 2003. Hvis man sammenligner flere slike, som jeg gjorde fra kartene på finn.no, så bestyrkes man i troen på eksistensen av en slik skive.




-------------
Svein S


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2016 at 15:19
Ja, nå fant jeg den også, den var ikke lett å få øye på.
Flere av flyfotoene er for uskarpe til at det er mulig å se den sikkert, men på 2008-bildet er det ingen tvil om at den er fjernet. Sannsynligvis er den borte også på 2006-bildet.
I 2005 ser det ut til at den var der, og de ser ut som det står en vogn på den. I 1999 ser det også ut som det står en vogn på den, og det ser ut som den ligger i "avvikstilling" (hvis man kan bruke den betegnelsen).

På de fleste eldre flyfotoene er den umulig å skjelne sikkert, men i 1937 er det tydelig at det ligger en liten, alminnelig svingskive på samme plass. Fra denne går det i tillegg til sporet inn i verkstedhallen ut et spor mot øst til den andre lille svingskiven som jeg nevnte tidligere, og muligens står det et damplok uten tender på dette sporet.
Siden det i 1937 tydeligvis var en alminnelig svingskive der kan man lure på hvorfor man byttet den ut med (eller muligens bygget den om til?) sektorskive. Muligens for å få mulighet til å få lengre materiellenheter inn i den aktuelle verkstedhallen?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 28 januar 2016 at 15:28
Her et det et bilde av sektorskiva på Marienborg i 2002, med en gammel vogn på:
http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=134288" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=134288
Det ble postet i dette foruminnlegget:
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=98080&rom=24&fokus=98080" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=98080&rom=24&fokus=98080


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2016 at 15:51
Javel, der var bildet jeg hadde et svakt minne om at jeg hadde sett, men som jeg ikke husket hvor var fra og som jeg ikke kunne finne igjen (muligens fordi jeg ikke søkte nøyaktig på "sektorskive"...).
På flyfotoene ser det ut til at det er samme vogn som stod der i de siste årene, og vegetasjonen tyder også på at verken vogn eller skive hadde blitt beveget på en god stund.


Posted By: Roger
Date Posted: 28 januar 2016 at 23:34
Hei!

Takk for mange gode svar!
Morsomt at Faller kommer med en slik i år.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net