Print Page | Close Window

Pensemotor

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: N-skala
Forum Description: For de som holder på i skala 1:160
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9742
Printed Date: 01 mai 2024 at 00:36
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Pensemotor
Posted By: mikki
Subject: Pensemotor
Date Posted: 17 januar 2016 at 18:02
Bruker Picollo skinner Fleischmann n-skala. Har problemer med pensemotor. De ser nesten ut til å fungere når de har lyst. Alt er koplet riktig (DCC). Noen ganger virker alle, andre ganger fusker en av pensemotorene. Noen ganger virker de kun den ene veien, men slår ikke tilbake. Er der noen som kjenner samme problemet, eller har erfart å løse dette. Har sjekket alle koplinger slik at det skulle være i orden med tilførsel av signaler.



Replies:
Posted By: bkv1
Date Posted: 17 januar 2016 at 20:14
Jeg har fremdeles noen piccolo sporveksler i togmagasinet mitt. Har iblant hatt problemer med dem. Ser ut til at de noen ganger ikke slår ordentlig over. Jeg kjører også dcc. Har vel ikke gjort annet enn å se til at pensemotoren sitter ordentlig på slik at den lille hendelen på vekselen får full bevegelse. Har ikke merket noe mer av dette i det siste.

På mitt første lille anlegg hadde jeg bare flm piccolo og husker ikke at jeg hadde akkurat det problemet da,selv om jeg ikke var så imponert over disse sporvekslene.

En ting til: hvis du stiller hele togveier i en operasjon, sørg for en liten pause mellom hver veksel.


-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 17 januar 2016 at 21:21
Lav spenning, oksydasjon, eller kombinasjon ?

For 20 år siden hadde jeg også problemer med Picollo Vekselmotorer.  Hvis det hjelper å bevege dem manuelt noen ganger først, tyder det på dårlig kontakt p.g.a. oksydering av endebryterene.  Mitt problem var en kombinasjon av noe okysydering og at jeg hadde for lav spenning.  på 16Volt vekselstrøm fungerte de greit, men da jeg gikk over til PC styring med transistorer og likestrøm, måtte jeg bevege dem manuelt mange ganger før de fungerte.  prøvde også med litt CRC, fungerte litt bedre, men jeg tror at den eneste permanente løsningen er (som med de fleste pensespoler fra de fleste produsenter) å fjerne endebryterene, som egentlig er unødvendig med digitalstyring.  Her er en link til en som har gjort dette med Piccolo vekselmotorer :

http://www.gk-moba.de/Beschreibung.html#Anchor-Gleis-27522" rel="nofollow - http://www.gk-moba.de/Beschreibung.html#Anchor-Gleis-27522

Hvis jeg skulle gjort dette i dag - tror jeg at jeg ville vurdert en servostyring.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 17 januar 2016 at 22:54
Svidde kontakter på endebryterne i Fleischmann sporvekselmotorer har alltid vært et kjent problem. De liker absolutt ikke likespenning, det forsterker problemet drastisk. Hvis man har et styringssystem som på andre måter sikrer mot at spolene brenner er det nok like greit å fjerne endebryterne. Hvis man styrer med analog teknikk som kan henge seg opp bør man ha dem, men man kan kjøpe nye fjærer. Jeg har skiftet en del slike gjennom årene, det er vanligvis fjæren det går ut over, kontaktpunktene på printplaten pleier å klare seg.
Et annet problem er at glidefjæren kan henge seg opp og ikke glir som den skal på grunn av støv og skitt som trenger inn i motorene.
I tilfelle noen lurer, så er sporvekselmotorene like for N-skala ("Piccolo") og HO-skala, både for Profiskinner og messingskinner. Det er bare fargen på dekselet som er forskjellig.


Posted By: mikki
Date Posted: 18 januar 2016 at 06:16
Takk for svar, men i min uvitenhet gir det meg også noen nye spørsmål. Hva/ hvor er egentlig endestykke i en pensemotor, og kan fjæren bare fjernes. Hva menes med servostyring?


Posted By: GETEL57
Date Posted: 18 januar 2016 at 18:39
Servo motor er det samme som brukes på modellfly, modellbåter etc. De kan brukes til å bevege ulike ting på en modellbane som ei dør, et mekanisk signal og en pens. Fordelen er at de kan kjøpes i de fleste modellbutikker og at de kan plasseres et stykke fra pensen de skal styre via støtstenger som for et modellfly. De krever noe justering ved installasjon. Her er et eksempel:

https://www.youtube.com/watch?v=_n_6MmJXhnI" rel="nofollow - Servo installasjon

-------------
Terje


Posted By: mikki
Date Posted: 18 januar 2016 at 19:05
Takk for svar. På penser til Felischmann Picollo går armen som endrer kjøreretning i pensen 90grader i forhold til spor. Har du testet om det lar seg løse, eller er det bare å begynne å leke Reodor Felgen. Opplegget som du sendte link til ser ellers spennende ut, og går ut fra at disse servo kan gjemmes under platen


Posted By: mikki
Date Posted: 23 januar 2016 at 15:58
Håper fortsatt noen kan svare meg på mitt spørsmål vedr endestykke. Er for tiden rimelig frustrert over situasjonen. Har skiftet ut noen pensemotorer med helt nye. Tester først at de virker før jeg monterer dem. Montert på plass virker de også fint en 8-10 ganger så er det stopp. Dette har jeg opplevd flere ganger. Det er mulig det er tilfeldig, men det er i buet sporskifter der er problemer. Er erfaringen at man bare må stadig kjøpe nye helt til man finner en som virker flere ganger.
Noen ganger når jeg via decoder trykker for å skifte spor kan jeg høre at der er svakt reaksjon i motoren (en gang imellom), men ingenting skjer.


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 23 januar 2016 at 16:45
Hei,

Nei de fungerer lenge - flere år ?
Jeg tror du har for lite spenning - eller strøm,  eller så er det et mekanisk problem i pensen.

Hva bruker du av pensedekoder,  strømforsyning.
Funger motoren før du skrur den fast i pensen ?
Har du mulighet til å måle spenningen forskjellige steder ? når motoren er aktiv ?




Posted By: mikki
Date Posted: 23 januar 2016 at 17:22
Jeg bruker ESU Switch Pilot på disse penser. Har egen strømforsyning frem. Har gammel blå trafo fra Mærklin som jeg bruker til strømforsyning. Motor virker før jeg monterer den. Etterpå virker den noen ganger, for så å slutte å fungere. Har et mentometer for måling av strøm, men må bare innrømme at jeg ikke er kjent med hvordan dette virker.


Posted By: mikki
Date Posted: 23 januar 2016 at 17:44
Glemte forresten å nevne at det er flere motorer jeg har problemer med. Ledninger for strømforsyning er 1,5mm


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 23 januar 2016 at 17:57
Dette virker litt underlig.
Du sier at motoren virker før du monterer den. Da går jeg ut fra at den under prøvingen har sittet på den sporvekselen den skal brukes på på anlegget og at du har prøvd med nøyaktig samme styring som du bruker når den er ferdig montert på anlegget.

Fleischmanns sporvekselmotorer er avhengige av å sitte på en sporveksel for at man skal få prøvd dem ordentlig. Dette kommer av at sporvekselmotoren selv ikke har noen innebygget låsefunksjon som sørger for at den blir liggende i endestilling når den er lagt om. Det er den lille spaken som sitter på selve sporvekselen (som brukes for omlegging hvis det ikke er montert motor) som har denne låsefunksjonen. Hvis man prøver sporvekselmotorer uten at de er montert på en sporveksel kan ankeret slå tilbake etter at det er kommet til endestilling og bli stående i en mellomstilling.
Man kan allikevel oppleve at motorer virker greit når de ligger løse, men ikke virker ordentlig når de er montert på en sporveksel. I så fall vil det enten skyldes at man har montert den feil, eller at det er en feil i sporvekselen.

Hvis motoren virker perfekt når den er montert på en sporveksel som ligger løst, men ikke virker når den samme sporvekselen med den samme motoren monteres på anlegget, vil det vanligvis skyldes at sporvekselen blir montert feil. Underlaget der sporvekselen monteres må være fullstendig flatt. Hvis det ikke er absolutt helt flatt vil en fastskruing av sporvekselen føre til at den bøyes litt. Inni Fleischmanns sporveksler er det et system med armer og glidere som både
styrer sporvekseltungene og de små kontaktene som gjør at sporvekselen kan styre strømmen i sporene. Det skal nesten ikke noe bøying til før dette armsystemet kommer i klem og sporvekselen vil få problemer med å virke.

Det som man kan koble ut er endebrytere, ikke endestykker.
Endebryterne er kontakter som er festet på printplaten i bunnen av sporvekselmotoren, og som får kontakt med den lange, tynne fjæren som trekkes frem og tilbake av sporvekselmotoren (inni motoren). Hvis man bare fjerner fjæren vil motoren ikke virke i det hele tatt, da må man også lodde over kontaktene slik som det er beskrevet på den nettsiden som det er lenket til lenger opp i tråden.


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 23 januar 2016 at 19:34
Kan du prøve en av vekslene som ikke virker, og kobler fra alle tre ledningene, og forsøker de rett på transformatoren (bare en kort puls).   Da får du sansynligvis en kraftigere strøm.

Ta en titt på denne lenken :

http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=763248

Her har du en løsning :

Auch ich hatte Probleme mit der Kombination.

Lösung: Einspeisen einer externen Stromversorgung (SW Pilot kann das ja) Ich habe einen gebrauchten Roco Transformator mit 15V AC verwendet. Danach keine Probleme mehr.

Kanskje Roco transformatoren gir høyere spenning ?

eller som det også blir nevnt i tråden.

Koble opp et mellomrele, mellom dekoder og pens.  Et billig rele 12 Volt, får du på biltema eller kjell og co (www.kjell.com)


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 23 januar 2016 at 19:59
Jeg gjorde et søk i google for å prøve å finne noen som hadde problemer med Fleishmann vekslene og  roco dekoder 10775.  Fant ingen - og Roco / Fleischmanns websider, sier at disse kan kombineres.

Hvis du ikke får til ESU og Fleishmann har du da noen alternativer :

1.  Ombygging til servo,  ganske komplisert : se f.eks. her (nederst)
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=72166.0

2. Prøv roco decoder 10775, hvis denne fungerer bruk denne,  hvis ikke returner den til forhandler (de kommer fra samme produsent)

3. Kjøp nye penser fra andre fabrikater, styr disse med ESU eller Servo.

Her kan du kombinere slik at du kan beholde det utstyret du allerede har kjøpt.




Posted By: mikki
Date Posted: 24 januar 2016 at 07:35
Takk for mange fine svar. Skal forsøke fra en kant for å se om jeg kan finne noen av disse feilene. Dette med at motor må være helt plan gir seg vel nesten selv da motor ikke skrues fast men de 3 tunger som er på motor skal inn i spor i veksler


Posted By: bkv1
Date Posted: 24 januar 2016 at 09:44
Har du mulighet til å prøve disse vekslende med motorer i et vanlig gammeldags analogt oppsett. Du trenger da også trykknapper. Flm har sånne grønne bokser med knapper som hører til. Du må selvsagt også ha trafo med de spesifikasjoner som kreves ifølge Flm.

Et sånt forsøk kunne gi en pekepinn til hvorvidt digitalkomponentene er kilde til problemet eller ikke, avhengig av om svikten også vises i analogdrift eller ikke.





-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: mikki
Date Posted: 24 januar 2016 at 12:35
Det kan tenkes jeg kan prøve dette. Har noe gammelt materiell fra Mærklin H0 hvor jeg tror jeg har noen blå bokser til analog drift. Har også min gamle blå trafo som jeg nå bruker som separat strømforsyning bla til vekselmotorer.
Vet ikke om dette har noe å si for den digitale drift av vekslere, men jeg har 8 vekslere med motor som jeg kjører på Viessmann 5212 decoder. Disse fungere fint alle. Siden Viessmann har sluttet med denne decoder tenkte jeg å prøve som nevnt en ESU. Disse er jo på ingen måte koplet sammen, men lurer likevel på om dette kan ha betydning for den digitale driften. Tenker da helst på styring fra Multimaus.


Posted By: bkv1
Date Posted: 24 januar 2016 at 12:56
Vet jo ikke om det er relatert til ditt problem, men det slo meg at jeg iblant har hatt problemer med å få mine flm veksler til å slå over. Mine er også koblet til Esu switcpilot. Jeg hadde ikke problemer med det på mitt første anlegg der jeg styrte vekslende analogt.

-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 24 januar 2016 at 13:52
Da har jeg lest manualen til Switch Pilot.

Den bruker transistorer på utgangen -  det betyr at spenningen ut er lavere enn spenningen inn.  Det er derfor viktig å ha en god strømforsyning med høy spenning.  Manualen sier at max er :

Maximum supply voltage: 18V AC or 24V smooth DC

Hva er spenningen på Marklintransformatoren 16 Volt AC ved 1 amp belastninng?

ROCO hadde noen gamle trafoer fra de første digitalsetten med Lokmaus II med ganske høy spenning 19V AC ?  Kanskje prøve denne ?

Ellers kan det være det forslag å prøve Marklin trafoen med en likeretterbro og en stor elektrolytt kondensator for å se om den gir mere kraft ?

Eller kanskje en 19 -  21 volt strømforsyning til LAptop.  Kjell & co har noen hvor du kan velge hvilken spenning du vil ha ut.  

Du kan jo også vurdere en laboratoriestrømforsyning til ca kr 650.  Da får du variable spenning og strøm, med målere. 
http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-labstromforsyning-0-15-v-0-3-a-p44800" rel="nofollow - http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-labstromforsyning-0-15-v-0-3-a-p44800

Dette er litt interessant for meg også fordi jeg har et gammelt anlegg med Picollo Veksler som jeg kanskje skal gjenbruke med Digitalstyring



Posted By: mikki
Date Posted: 24 januar 2016 at 16:38
Etter hva klarer å forstå på min gamle trafo så gir den 16V ved 1,8A. Kan den gjennom tiden miste effekt. Må nok kanskje få kjøpt meg et nytt multimeter så jeg kan måle


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 24 januar 2016 at 18:53
Tror ikke gammel trafo gir mindre effekt. men kanskje mere ?
I gamle dager var det 220 Volt i nettet i Norge og stort sett resten av europa.  I dag har vi 240 Volt - noe som gir ca 10 % høyere spenning ut av trafoen. 16 Volt blir da ca 17,5 volt.

Det er selvfølgelig veldig greit med et billig multimeter ( ca kr 100 hos Biltema, Jula eller Kjell).  Enda bedre er det med en variabel spenningsforsyning.

Det du kan prøve, er å koble pensen opp på gamle måten rett til trafoen.  HVis den virker ok da, kan du koble den til skinneutgangen på trafoen, prøve først på full fart,  og deretter regulere ned farten (spenningen) til den ikke virker mere.  Du vil da se hvor mye du har å gå på.  Alt dette er lettere hvis du har et multimeter.

Hvis du har en likestrømstrafo (Fleishmann, roco etc.) kan du prøved med den også for å se hvordan dette fungerer.)  

Men husk å koble pensen helt bort fra digitalanlegget så du ikke ødelgger noe.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 24 januar 2016 at 22:09
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

I gamle dager var det 220 Volt i nettet i Norge og stort sett resten av europa. I dag har vi 240 Volt - noe som gir ca 10 % høyere spenning ut av trafoen. 16 Volt blir da ca 17,5 volt.

Lysnettspenningen i Norge er vel i utgangspunktet fortsatt 230 volt slik det nå skal være i alle (i hvert fall de fleste) europiske land?
Dessuten gikk Norge over til 230 volt for ganske mange år siden (husker ikke når, men det var før bl.a. Danmark gjorde det).
Märklin leverte tidligere transformatorer for både 220 og 230 volt (og 110/115 volt) avhengig av hvilke land de skulle brukes i, men jeg vet ikke om de fortsatt gjør det. Hvilken spenning transformatoren er beregnet for står på merkeskiltet. De finnes sikkert en del gamle Märklintransformatorer rundt omkring som er kjøpt i utlandet og som er beregnet for 220 volt.

Lysnettspenningen kan variere ganske mye etter hvor man bor og tiden på døgnet. De største variasjonene kan vanligvis oppleves på steder som ligger litt utenfor allfarvei hvor det er langt til nærmeste transformatorkiosk og det kanskje er gammelt ledningsnett. Utpå ettermiddagen om vinteren, når folk komme hjem fra jobb, skrur på mer varme og setter i gang med middagen kan spenningen noen steder falle langt under 200 volt. De samme stedene kan på fine sommerdager med lavt forbruk kanskje komme opp i 250 volt eller mer. Slike variasjoner kan også opptre i tettbygde og såkalte "siviliserte" strøk. Det har vært noen saker hvor strømkunder har søkt erstatning fra kraftselskapene fordi de ikke har fått den varen de har betalt for.
For en del år siden hadde jeg en kunde på nordvestlandet som ikke fikk sin nyanskaffede Märklin digitalstyring til å virke skikkelig. Sporveksler og signaler virket bare av og til, lokomotivstyringen fusket en sjelden gang. Etter mye hodekløing testet jeg med varierende innspenning på transformatoren, og fant at magnetartikkeldekoderne sluttet å virke ved ca 190 volt nettspenning, mens lokomotivstyringen virket seg ned til ca 180 volt. Da kunden fikk målt spenningen på nettet hjemme hos seg viste det seg at den på kveldstid varierte mellom 195 og 185 volt, men at den også kunne gå ned i ca 180 volt og av og til enda lenger ned. På dagtid (når han stort sett ikke var hjemme) kom den opp i noe over 200 volt.


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 24 januar 2016 at 23:54
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

I gamle dager var det 220 Volt i nettet i Norge og stort sett resten av europa. I dag har vi 240 Volt - noe som gir ca 10 % høyere spenning ut av trafoen. 16 Volt blir da ca 17,5 volt.

Lysnettspenningen i Norge er vel i utgangspunktet fortsatt 230 volt slik det nå skal være i alle (i hvert fall de fleste) europiske land?
Dessuten gikk Norge over til 230 volt for ganske mange år siden (husker ikke når, men det var før bl.a. Danmark gjorde det).
Märklin leverte tidligere transformatorer for både 220 og 230 volt (og 110/115 volt) avhengig av hvilke land de skulle brukes i, men jeg vet ikke om de fortsatt gjør det. Hvilken spenning transformatoren er beregnet for står på merkeskiltet. De finnes sikkert en del gamle Märklintransformatorer rundt omkring som er kjøpt i utlandet og som er beregnet for 220 volt.

Lysnettspenningen kan variere ganske mye etter hvor man bor og tiden på døgnet. De største variasjonene kan vanligvis oppleves på steder som ligger litt utenfor allfarvei hvor det er langt til nærmeste transformatorkiosk og det kanskje er gammelt ledningsnett. Utpå ettermiddagen om vinteren, når folk komme hjem fra jobb, skrur på mer varme og setter i gang med middagen kan spenningen noen steder falle langt under 200 volt. De samme stedene kan på fine sommerdager med lavt forbruk kanskje komme opp i 250 volt eller mer. Slike variasjoner kan også opptre i tettbygde og såkalte "siviliserte" strøk. Det har vært noen saker hvor strømkunder har søkt erstatning fra kraftselskapene fordi de ikke har fått den varen de har betalt for.
For en del år siden hadde jeg en kunde på nordvestlandet som ikke fikk sin nyanskaffede Märklin digitalstyring til å virke skikkelig. Sporveksler og signaler virket bare av og til, lokomotivstyringen fusket en sjelden gang. Etter mye hodekløing testet jeg med varierende innspenning på transformatoren, og fant at magnetartikkeldekoderne sluttet å virke ved ca 190 volt nettspenning, mens lokomotivstyringen virket seg ned til ca 180 volt. Da kunden fikk målt spenningen på nettet hjemme hos seg viste det seg at den på kveldstid varierte mellom 195 og 185 volt, men at den også kunne gå ned i ca 180 volt og av og til enda lenger ned. På dagtid (når han stort sett ikke var hjemme) kom den opp i noe over 200 volt.


Takk for korreksjon / presisering - Innlegget mitt var litt etter husken, som sviktet meg litt i dag.

For noen år siden prøvde jeg en førstegenerasjon Roco Lokmaus II med kontrollboks og den gamle trafoen, alt  fra et H0 startset - med Atlas N skala med fabrikkinstallert dekoder.  Da var det tydeligvis litt høy spenning - det luktet svidd, og røk fra lokomotivet - men det overlevde.  Jeg googlet litt og fant at denne transformatoren var for 220 Volt. - kjøpt i Norge for ca 18 år siden.

Alt dette viser vel at et multimeter er kjekt å ha - desuten kan det være lurt med strømforsyninger med spenningsstabilisering - noe som mangler på mye mj-utstyr.  Jeg tror f.eks. at z21/Z21 er den eneste digitalsentralen (inkludert strømforsyning)fra ROCO, hvor spenningen er stabilisert.  På Lokmaus I/II og multimauser er vel skinnestrømmen mer eller mindre avhengig av nettspenningen uten noen god spenningsstabilisering.  Når jeg tenker meg om var vel en forbedring med andregenerasjon trafo (den du setter i veggen)  bedre enn den oprinnelige (Roco 10718).  Men så vidt jeg vet er det ingen spenningsstabilisering i den svarte boksen - i motsetning til z21/Z21, Lenz og andre dyrere sentraler.




Posted By: mikki
Date Posted: 25 januar 2016 at 18:41
Har nå fått meg et multimeter, og under forutsetning at jeg innstiller dette riktig så viser dette at jeg har 17,7 volt inn i ESU. Det burde vel holde. Er det er uaktuell tanke at der er noe feil med ESU. Kan man teste dette på noen måte?
Blir eller borte noen dager så jeg får jobbe videre når jeg kommer hjem igjen.
Vill ellers takke for engasjementet og håper gjerne på flere innspill


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 25 januar 2016 at 23:20
Hei,

Har sjekket litt mere rundt ESU Switchpilot og Fleischmann pensemotorer.  Ser ut til å være en dårlig kombinasjon.  Mange sliter ogsp med Switchpilot og Peco motorer - de har ofte løst dette ved å justere cv-verdier.

Noen sier at ESUer fungerer bedre med Laptopadapter 19 volt likestrøm.

Som nevnt over jeg vil anbefale at du prøver med en laboratoriestrømforsyning. koster litt,  men kan brukes til mye,  da du kan stille spenningen, og også sette opp maks strømstyrke - kjempebra når du tester ting.

Alternativet som også sagt over - ved å koble dekoderen til kjørespenningen fra Marklin (vekselstrøm ) eller andre transformatorer, kan du sjekk hvilken spenning du må ha for at det fungerer.

 
http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-labstromforsyning-0-15-v-0-3-a-p44800" rel="nofollow - http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-labstromforsyning-0-15-v-0-3-a-p44800


Når du har gjort disse testene, kan det vurderes om noen kondensatorer kan hjelpe.


Posted By: mikki
Date Posted: 25 januar 2016 at 23:36
Hva mener du med laboratoriestrømforsyning?


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 26 januar 2016 at 00:12
Godt spørsmål,

En strømforsyning hvor spenningen er stabilisert og kan stilles inn, og hvor det er innebygget Voltmeter og amperemeter.

Ofte har de også mulighet til å stille inn maks strøm.  Hvis du stiller den på f.eks. 150 milliampere, og bruker den til strømforsyning til Digitalsentralen, når du prøver nyinstallerte dekodere - vil den sansynligvis avbryte - istedefor at du brenner opp dekoderen, hvis det er kortslutning.

Du kan også bruke den som en likestrømstransformator / kjørekontroller for å prøvekjøre lokomotiver med likestrøm, før du monterer dekoder - eller også Digitallok hvis du har satt riktig verdi i cv29.

Lenken peker mot den rimeligste jeg har funnet i norge (men kun 0 - 15 Volt) :


http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-labstromforsyning-0-15-v-0-3-a-p44800" rel="nofollow - http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-labstromforsyning-0-15-v-0-3-a-p44800

Denne er nok bedre egnet for DCC  : 0 -30 volt, 0 - 3 Ampere

http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-labstromforsyning-0-3-a-p44801" rel="nofollow - http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-labstromforsyning-0-3-a-p44801

Denne kjøpte jeg for et par år siden - og bruker den nesten daglig. (selv om jeg ikke har koblet den til Pc, enda)

http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-laboratoriestromforsyning-0-30-v-0-5-a-p44013" rel="nofollow - http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/velleman-laboratoriestromforsyning-0-30-v-0-5-a-p44013








Posted By: mikki
Date Posted: 29 januar 2016 at 10:01
Begynner å få noen bange anelser. Prøvde med en helt ny sporveksler sammen med en helt ny pensemotor på min ESU. Dette (som alle de andre) virket flott 6-8 ganger forsøk. Deretter begynte motoren kun å slå den ene vei. Regulerte manuelt, men den ville fortsatt bare slå en vei. Etter 4-5 forsøk sluttet den helt å virke. Slik har det vært med alle. Har som nevnt 8 andre vekslere med Viessmann 5212 som funker fint. Må muligens bytte en motor. Koblet den samme sporveksler og motor på dette. Der var den også helt død. Koblet tilbake "gammel" motor og det funket fint igjen.
Det kan virke som min ESU knekker/brenner opp mine pensemotorer. Hvis dette er tilfelle har den til nå ødelagt 6 motorer for meg. Har noen andre opplevd det samme?


Posted By: Per Hilton
Date Posted: 29 januar 2016 at 11:02
Det har blitt nevnt flere ganger i denne tråden at du må forbikoble endebryterne hvis du skal drive disse "motorene" med likestrøm.  Hvorfor prøver du ikke det?


Posted By: mikki
Date Posted: 29 januar 2016 at 11:19
Har prøvd uten at det heller funket. Men dette kan tenkes at det er gjort på en allerede "ødelagt" motor, eller at mine loddeegenskaper er for dårlige. Skal "ofre" en helt ny motor på et nytt forsøk med å forbikoble endebrytere, så får vi se hva som skjer.
Med ditt svar så avskriver du mao helt at der er feil i min ESU, eller?


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 29 januar 2016 at 12:45
Jeg tror hovedutfordringen er at ESUen leverer for svake pulser - for lav spenning.  Dette kan ødelegge pensemotoren.  Basert på andres erfaringer tror jeg at jeg ikke ville brukt denne kombinasjonen.  Har du f.eks. sett på Roco Dekoderen ?  Eller vurdert Peco veksler evt. med Servo. 

Det er også noen CV'er i ESU som styrer pulslengde, og så bør du se på strømforsyningen hvis du vil gå videre med denne kombinasjonen


Posted By: Per Hilton
Date Posted: 29 januar 2016 at 12:59
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Jeg tror hovedutfordringen er at ESUen leverer for svake pulser - for lav spenning.  Dette kan ødelegge pensemotoren.  

Da er det i såfall endebryterne som blir svidd fordi ankeret blir stående i en mellomstilling.  Nok en gang: De forbaskede endebryterne må forbikobles!  



Posted By: mikki
Date Posted: 29 januar 2016 at 13:24
Må si at jeg setter stor pris på engasjementet som blir lagt ned her. Det er slikt som gjør at jeg kaster meg ut i nye forsøk som jeg aldri ville tenkt på med min forutsetning.
Da "ofrer" jeg en ny motor i kveld for å få vekk endebryter, så ser jeg hva som skjer. Dersom ikke dette hjelper tror jeg at jeg skrinlegger ESU og forsøker Viessmann opplegg som jeg vet fungerer.


Posted By: bkv1
Date Posted: 29 januar 2016 at 18:19
Det kan jo også være en idé å se på skinnemateriell fra andre produsenter som alternativ til de gamle greiene fra de tyske firmaene. Det finnes også noe for dem som ikke vil bale med Peco. Kato Unitrack har vært tilgjengelig en stund, og Faller har begynt eller skal begynne å distribuere Tomix-spor til forhandlere i Europa.

-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: mikki
Date Posted: 30 januar 2016 at 16:29
Nye konstruktive innspill er alltid positivt.
Har eller forsøkt å fjerne endebryter, og det ser ut til at det var dette som skulle til. Ser ut til at det funker helt fint når disse er fjernet. Hvorfor lager ikke Fleischmann motorer uten dette. Dersom det er behov for dette ved analog system så får de heller lage forskjellige.
Nå er bare min utfordring lodding. Akkurat her er mine kvaliteter på et lavmål, men det skal vel gå det også.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net