Print Page | Close Window

Årsprosjekt til meg selv. Kunne-ha-eksistert-model

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9714
Printed Date: 07 mai 2024 at 17:26
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Årsprosjekt til meg selv. Kunne-ha-eksistert-model
Posted By: Joelles modeller
Subject: Årsprosjekt til meg selv. Kunne-ha-eksistert-model
Date Posted: 03 januar 2016 at 14:34
Jeg lager et årsprosjekt til meg selv. Det blir da selvfølgelig i skala O. Det blir en kunne-ha-eksistert-model i NSB utførelse som jeg har kalt N-1677. Men jeg tegner boogier likevel for å få EL9 og EL7 som som forbilder. Jeg lager dekaler selv (fysiske så jeg kan male de og få riktig fasong) på selve lokkåpen. Nå jeg har tegnet vindusgitter i stål til vinduene, vindusrammer og de blir i bronse samt at selve lokkåpen blir hvit plast. Jeg skal lage rødbrun gammeldesign. Kanskje dere ser de fysiske dekalene på denne kåpen. Den blir ferdig i år tror jeg.
Et bilde så langt og dere ser sikkert flere likhetstrekk til EL7og EL9 allerede. Men husk at dette blir en Kunne-ha-eksistert-modell:







-------------
Joëlles Modeller



Replies:
Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 03 januar 2016 at 15:26
Angående boogier så blir EL11 forbildet der. Der har jeg gode tegninger av boogier, men akselavstanden blir kortet inn. Siden dette blir et årsprosjekt for 2016 så blir det god tid til å tegne nøyaktige detaljer, feks også bremseslanger ved boogier og mye mer etc... Som sagt: En Kunne-ha-eksistert-modell krever jo masse detaljer for å kunne ha eksistert og dette er en der jeg tar noe jeg litt her og litt der og gjør om og mixer samt finner på. Man kan også kalle den for "blandet mix" av eldre lok, hehehe.



-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 03 januar 2016 at 16:30
En ting som er fint med Kunne-ha-eksistert-modeller er at man kan ikke si at de har feil, feks for bred bufferbjelke for lang akselavstand mm. Men realistisk, ja det skal den bli.

-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 03 januar 2016 at 19:13
Her ser den vel litt mer realistisk ut:








-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 03 januar 2016 at 19:42
Fra shapeways:





-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 03 januar 2016 at 20:45
Her er noe av det jeg har laget så langt:

Kåpen:(den mangler fortsatt en del takdetaljer og feste for pantograf.)



Speil i bronse:


Bufferbjelke med krok og detaljer:


Vindusgitter i polert nikkel stål:




Jeg har laget enda en del mer men kan ikke legge opp alt.


-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 03 januar 2016 at 22:00
Jeg la alt jeg hadde tegnet i handlekurven på shapeways i rette mengde og materiale - bare små detaljer til totalt 213 euro uten kåpe. Denne blir IKKE ferdig i år men fulltkjørbar og fin i år. Neste år må nok gå til detaljene. Jeg må nok vente med speil, og vindusgitter til neste år. Kåpen koster bare ca 107 euro og motordrevet 164 så det har jeg råd til i år og litt til. Detaljene koster jo over det dobbelte av kåpen pga stål/bronse. Og de detaljene skal jeg ha i de materialene.

-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 04 januar 2016 at 00:25
Detaljer, vet dere.

Uten festebolter:


Med festebolter:




-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 04 januar 2016 at 11:26
Jeg har fjernet NSB bokstavene og skal leie en designer på shapeways til å legge til denne logoen i 0.5mm 3D mellom lyktene:






-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 05 januar 2016 at 00:19
Jeg har EN drøm: Å konstruere et lokomotiv som kan selges som byggesett - ikke for å tjene penger men for å GJØRE NOE i livet. 

Mitt prosjekt med dette loket blir meget meget grundig og veldig detaljert og det blir heller ikke det dyreste loket. Det blir både tilgjenglig i 2-skinne og 3-skinne da drivenhet kan bestilles i begge utgaver.
Angående detaljer så kan jeg jo vise til bilde av boltene på 0,3mm på vindusrammene i bronse som eksempel. (Se bilde) Og sånn skal det fortsette.
Foreløpig er prisen  ca550euro og da er drivenhet i metall med tre aksler, to styrehjul, pantograf, masse stål og bronsedetaljer og kåpe inkludert i prisen. 
Jeg er ikke ute etter å bli rik men å GJØRE NOE i livet. Min profitt i dette blir kun ca 60euro. Såpass må jeg kunne ta for jobben.

Er et norsk Kunne-ha-eksistert-lok i NSB som dette aktuellt?
Jeg bare spør.


Angående detaljer så er jeg nøye, og sånn skal det fortsette. Et eksempel her:





-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 05 januar 2016 at 00:31
Angående vindusglass så blir det plastfolie (personlig laminerer jeg et lamineringsark) som skal ligge mellom hvindusrammen i metall og hullet for hvinduet. (Limes feks e-poxy) Rammen vil stikke 0.2mm ut når den er montert riktig. 
Tykkelse på vindusramme er 1,2mm men på kåpen er der lagt ned en kant runt vinduene 1mm ned som den skal settes ned i så da vil den bare være 1.2mm fra vinkel mot vindusglass, men ellers 0.2mm tykk fra profil.
Det skal bli like grundig som Di2. Og den ble jo godkjent av Per-Roar som jobber og Scandinavian miniatures og har litt sideprosjekter.

Jeg vet en ting: Jeg får råd til kåpe og chassie og pantograf i år (og lakk) så får dyre detaljer som hvidusgitter etc vente til neste år. Drivenhet får jeg i morgen.


-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 05 januar 2016 at 02:33
Legg merke til hvordan jeg forbereder til belysning med pæreholder for kupelys og kabelsjulere for god orden. Det kommer også egen kupedel som dekker til dette slik at det blir pent innvendig og at lyset til innvendig belysning ikke skinner i gjennom taket. Her skal jeg tenke på alt.






-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 05 januar 2016 at 18:20
Jeg har fått drivenheten og den var bare metall og stål tannhjul og meget tung. Firehjulsdrift som jeg trodde og strømopptak på 4 hjul. Her snakker vi kvalitet og ikke altfor bråkete motor og saktekjøring går nydelig uten hakking. (jeg har selvfølgelig prøvekjørt) Dette er 2-skinneutgaven.



Her er bilde:




-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 05 januar 2016 at 19:09
Akkurat som EL8 ikke har boogier så blir det det samme på denne (vel ikke 4-akslet) men uten løpehjul foran og bak. 

Så langt er dette loket et lokomotiv til drøye 600euro. Da har du også chassie og alt annet med motordrev og pantograf etc. Det eneste da er "boogiekassen" som jeg enda ikke har tegnet. Så er alt klart til å kjøpe inn lakk etc samt LED til lys og ledninger, diode mm som ikke koster noe, og kanskje evt en dekoder for digital. men boogiekassen mangler fortsatt. Så kanskje en totalpris på 650 euro med alt. 
Jeg skal selge alle delene jeg tegner som et komplett byggesett med valgfritt chassie hvis du vil ha det i stål eller plast. På stål skyter prisen i været og og det er penger ut i lufta siden drivenheten er tung nok i seg selv.
Byggesett i O har jeg aldri hørt om så...


Chassie avbildet i sort plast:






-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 06 januar 2016 at 00:33
Jeg har alle delene jeg har tegnet så langt til salgs på Shapeways og nå er det nok til et kjørbart lokomotiv. Men jeg gir klarsignal når alt er klart. Da bygger jeg en modell og viser så dere kan se. (da i rødbrun gammeldesign med gammelt vingehjul i hver ende) 

-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 06 januar 2016 at 10:10
Det blir VELDIG VELDIG VELDIG lenge til jeg kjøper den kåpen jeg har tegnet. I motsetning til dere så må jeg leie en designer for å designe det gamle NSB vingehjulet som skal stikke 0.5mm ut så alle 3Ddekaler lett kan males da det ikke finnes dekaler til denne modellen. Å leie designer koster 150 euro. Ohh, så grådig han er. Så denne kåpen kommer på 320 euro for meg og 190 euro for dere. Så til høsten...

-------------
Joëlles Modeller


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 06 januar 2016 at 10:38
Du som er dreven i teknisk tegning bør jo kunne klare å tegne opp vingehjulet selv...? 150€ er ikke grådig av en profesjonell designer, det er det jeg ville tatt for et småoppdrag (jeg er fotograf, men samme tankegang), men du må huske de må tjene til salt på maten.

Du finner bedre tegningsgrunnlag ved å søke litt rundt: http://digitaltmuseum.no/011013095765/nsbs-vingehjul
I AutoCAD eller lignende kan du legge et JPEG-bilde som Xref og tegne over. Da burde du kunne legge det riktig inn i modellen...?


-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 januar 2016 at 12:15
Hvorfor ikke bruke en dekal med stort vingehjul for Di.3 i H0? Det skulle gi en passe størrelse for et lite (dvs. normalt) vingehjul i skala 0.


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 06 januar 2016 at 12:23
Jeg har nå innsett at det blir for dyrt. Se tråden om Di16. Det var opprinnelig den jeg kjøpte drivenheten til. Nå skal jeg fullføre Di16.

-------------
Joëlles Modeller


Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 07 januar 2016 at 06:15
Nei. Jeg har i stedet innsett at jeg ikke kan bruke så edle metaller. Jeg lager alt i plast for da kommer den på ca samme prisen som feks Di8 med lyd og det har jeg råd til. Den skal ikke bli norsk lenger, for da må jeg leie designer til den gamle vingehjul-logoen. Jeg lager en NS utgave i stedet. (Nederlandske Statsbaner) De har en meget ENKEL logo som jeg klarer å tegne inn. Designeren forlangte 150 euro. 
Så nå er jeg tilbake på prosjektet. Jeg må bare være mindre kresen. Boogiekassen kan min printer printe.


-------------
Joëlles Modeller


Posted By: HJM.models
Date Posted: 09 januar 2016 at 06:42
For bildeav lok med ny logo (NS) se her. En logo på hver side:
http://www.shapeways.com/product/EZ9K6MJXL/dutch-vintage-locomotive-n-1677-scale-o-32mm?li=search-results-1&optionId=58857419" rel="nofollow - http://www.shapeways.com/product/EZ9K6MJXL/dutch-vintage-locomotive-n-1677-scale-o-32mm?li=search-results-1&optionId=58857419


-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 09 januar 2016 at 22:09
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Du som er dreven i teknisk tegning bør jo kunne klare å tegne opp vingehjulet selv...? 150€ er ikke grådig av en profesjonell designer, det er det jeg ville tatt for et småoppdrag (jeg er fotograf, men samme tankegang), men du må huske de må tjene til salt på maten.

Du finner bedre tegningsgrunnlag ved å søke litt rundt: http://digitaltmuseum.no/011013095765/nsbs-vingehjul
I AutoCAD eller lignende kan du legge et JPEG-bilde som Xref og tegne over. Da burde du kunne legge det riktig inn i modellen...?

Ikke dyrt? Ohh. Jeg lurer på hva han hadde tatt for å tegne hele Di2 slik som jeg gjorde.  Jeg hadde tatt ca 30 euro for å tegne vingehjulet men jeg vet ikke om jeg er flink nok. (Jeg tok 380 euro for å tegne hele Di2 og min fastpris for meget store oppdrag)
Jeg kan tegne for an'dre også, bare send en personlig melding så får vi se... Men prinsippet mitt er at jeg ikke skal flå folk for det er ikke yrket mitt.


-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 09 januar 2016 at 22:42
Så langt som jeg har tegnet nå (hoveddelen som mangelr nå er bare boogiekåpen pluss litt dataljer.) Nå koster alt så langt ca 3100 kr. Drivenhet må kjøpes i tillegg. Jeg skal prøve på det gamle norske vingehjulet som utfordring.og designe flere lok i fremtiden. Alt skal bruke Merkur drivenheter og jeg skal prøve på et amerikansk lok neste gang da denne nærmer deg ferdig tegnet. 
Jeg skal satse på O-skala lok og skal lage en tysk utgave av dette loket (DB) også og legge på ebay.de


-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 10 januar 2016 at 00:02
Burde jeg ta bort sikkerehetgitterne foran vinduene på nederlandske og tyske lokomotiver? Da tenker jeg på å tette hullene for montering? Kanskje gittere er litt for norsk, eller?

-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 10 januar 2016 at 00:13
Her er bilde at tog med nederlandsk logo for NS





-------------
HJM.models


Posted By: eika
Date Posted: 10 januar 2016 at 11:51
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Ikke dyrt? Ohh. Jeg lurer på hva han hadde tatt for å tegne hele Di2 slik som jeg gjorde.  Jeg hadde tatt ca 30 euro for å tegne vingehjulet men jeg vet ikke om jeg er flink nok. (Jeg tok 380 euro for å tegne hele Di2 og min fastpris for meget store oppdrag)
Jeg kan tegne for an'dre også, bare send en personlig melding så får vi se... Men prinsippet mitt er at jeg ikke skal flå folk for det er ikke yrket mitt.


Om jeg husker rett fra tidligere innlegg så bor du i Nederland og lever av norsk uføretrygd? Det virker litt som du ikke har særlig begrep om økonomien i virkelighetens (foretnings)liv...

Det er vel ikke tegneren på Shapeways som får det beløpet du må betale for Shapeways tegnetjeneste. Det er vel Shapeways?. Uten at jeg kjenner reglene der de holder til vil jeg tro de først skal betale moms/tax av den summen. Deretter skal de tjene noen kroner til å drifte firmaet og få tilbake for de investeringene de har gjort, og så skal de betale selve tegneren lønn for den jobben han gjør. Til slutt må tegneren betale skatt av sin inntekt. Hvor mye tror du tegneren sitter igjen med i lommeboka da?

Hvor mange timer har du brukt ved tegnebordet med Di2-tegningen din? Ta de 380 euroene du mener er rett betaling for det og del på antall timer du har brukt så blir det neppe mange euro i timen igjen. Kunne du betalt strøm, husleie og mat av de pengene om ikke du fikk uføretrygd ?


Anbefaler at du holder deg til tegningen som du jo er god på fremfor å komme med dumme utsagt om "flåing" fra profesjonelle firmaer som har investert store summer i utstyr og kompetanse.

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: HJM.models
Date Posted: 10 januar 2016 at 13:01
Jeg skal ta det til etterettning. Angående forretningslivet så visste jeg ikke at det var så mye. Jeg trodde designeren fikk alt og ferdig med det. (minus skatt selvføgelig) Jeg kan ikke slike ting om økonomi jeg. Jeg var veldig syk i skoleårene da jeg lærte om det og hadde over 50 fraværsdager i året. I tillegg fikk jeg skadet hukommelse så det jeg lærte glemte jeg.

-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 11 januar 2016 at 13:02
Her er boogiekassen også ferdig. Noen pynteetaljer og feste for Rvarossi/Lima koblinger så er alt ferdig. Denne skal jeg bestille om 4 dager. 
Jeg har, som dere ser, funnet ut av 3D-programmet hvordan jeg får forskjellige farger. (Freeware uten manual)







-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 11 januar 2016 at 13:21
Her er fra Shapeways. Nå har jeg nok deler til å bygge et kjørbart lokomotiv. Her er et digitalt bilde av boogiekassen:







-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 13 januar 2016 at 11:15
Jeg trodd ikke jeg klarte å tegne denne logoen selv - men du verden å flink jeg er. Er dere ikke enig?







-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 13 januar 2016 at 21:41
Jeg har forbedret den betraktelig, så for å oppsummere det på Rogalandsk: Eg e noe gyselig goe. 
(Ikke ment som skryt, bare for morsomt)









-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 13 januar 2016 at 22:17
Det ser kanskje litt for 3d ut, men hvis vi nedskalerer hele platen til 4x15mm så stikker skriften bare 0.5 mm ut av kåpen. Denne platen skal settes inn i en fordypning som jeg skal lage når jeg kommer hjem til Nederland. Da blir det BARE logoen so stikker ut og jeg tenkte å lage fordypningen 1 mm bredere og høyere enn platen for å få et hakk som kan være for en luke som ekstra detalj. Da blir det også mye lettere å montere denne. Jeg mangler nå bare selve bufferne og feste for pantograf samt feste for hengerfeste i hver ende. Det blir ingen plogskjær av den grunn at den skal se veldig gammel ut. Tenk på EL7. 

-------------
HJM.models


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 14 januar 2016 at 00:55
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg har forbedret den betraktelig, så for å oppsummere det på Rogalandsk: Eg e noe gyselig goe.[...]
Først må jeg påpeke en stavefeil: "goe" skal være "noe".  Clown

De forbedringene du har gjort er små i forhold til de groveste feilene, bl.a.
  • Øverste del av hjulet skal kuttes av S-en.
  • "Flensen" har noe feil dimensjoner og/eller avstand, slik at den ikke ser ut som en del av hjulet.
  • Området på undersiden av N-en skal være fylt.
Sammenlign med bilder, f.eks. dette:
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=168331" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=168331

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du ikke heller bruker en dekal med stor Di.3-logo for H0. Stor Di.3-logo er omtrent dobbelt så stor som vanlig logo, og 0-skala dobbelt så stort som H0 - problem solved.


Posted By: HJM.models
Date Posted: 14 januar 2016 at 00:58
god ide med stor HO-logo.  Og i stavanger så sier man goe i stedet for god. jeg skrev i dialekt.




-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 14 januar 2016 at 19:00
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg har forbedret den betraktelig, så for å oppsummere det på Rogalandsk: Eg e noe gyselig goe.[...]
Først må jeg påpeke en stavefeil: "goe" skal være "noe".  Clown

De forbedringene du har gjort er små i forhold til de groveste feilene, bl.a.
  • Øverste del av hjulet skal kuttes av S-en.
  • "Flensen" har noe feil dimensjoner og/eller avstand, slik at den ikke ser ut som en del av hjulet.
  • Området på undersiden av N-en skal være fylt.
Sammenlign med bilder, f.eks. dette:
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=168331" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=168331

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du ikke heller bruker en dekal med stor Di.3-logo for H0. Stor Di.3-logo er omtrent dobbelt så stor som vanlig logo, og 0-skala dobbelt så stort som H0 - problem solved.

98% av de som kritiserer har aldri prøvd å lage slike ting selv og vet ikke hvor vanskelig det er, men å kritisere er meget lett for dem.
Personlig tror jeg at de som kritiserer mest er de som aldri har prøvd.
Det er lett for hvem som helt å kritisere et kunstmaleri, men å male et kunstmaleri er det ikke hvem som helst som kan.


-------------
HJM.models


Posted By: RuneH
Date Posted: 14 januar 2016 at 19:35
Min erfaring er at de aller fleste her på forumet gir konstruktiv kritikk i den hensikt å hjelpe den som ber om/får tilbakemeldinger på et eller annet. 

-------------
Mvh

Rune H


Posted By: HJM.models
Date Posted: 14 januar 2016 at 21:30
Originally posted by RuneH RuneH wrote:

Min erfaring er at de aller fleste her på forumet gir konstruktiv kritikk i den hensikt å hjelpe den som ber om/får tilbakemeldinger på et eller annet. 

Da beklager jeg misforståelsen. Men uansett - den var ikke lett å lage.


-------------
HJM.models


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 15 januar 2016 at 08:25
Uansett hva man lager, og uansett hvor 'goe' man er på noe, ser andre ting ved det man har laget som man ikke ser selv. Det er derfor man viser det frem og ber om råd, som du er veldig ivrig til. Jeg er fotograf og må ofte vise frem bildene mine for å få klar beskjed om at noe ikke holder. Det gjør kanskje vondt, men det er den eneste måten å bli bedre.

Tilbakemeldinger som Torstein kommer med er et bra eksempel på konkret og konstruktiv kritikk. Han lister opp forbedringer du kan gjøre på det du har laget, dokumenterer det med et ekstra bilde (som han har brukt tid på å finne frem for deg) for så å foreslå en alternativ løsning.

Alle bør være svært takknemlig for å få slike svar på innleggene sine, og for at andre tar seg tid til å hjelpe.


-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: HJM.models
Date Posted: 15 januar 2016 at 11:02
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg har forbedret den betraktelig, så for å oppsummere det på Rogalandsk: Eg e noe gyselig goe.[...]
Først må jeg påpeke en stavefeil: "goe" skal være "noe".  Clown

De forbedringene du har gjort er små i forhold til de groveste feilene, bl.a.
  • Øverste del av hjulet skal kuttes av S-en.
  • "Flensen" har noe feil dimensjoner og/eller avstand, slik at den ikke ser ut som en del av hjulet.
  • Området på undersiden av N-en skal være fylt.
Sammenlign med bilder, f.eks. dette:
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=168331" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=168331

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du ikke heller bruker en dekal med stor Di.3-logo for H0. Stor Di.3-logo er omtrent dobbelt så stor som vanlig logo, og 0-skala dobbelt så stort som H0 - problem solved.

Tusen takk for hjelpen til å frambringe et bedre produkt Torstein. Jeg ser ikke alltid forskjell på sarkastisk kritikk og velment hjelp. Det er fordi hjernen min ikke fungerer helt normalt. Nok om det. Nå har jeg gjort de forbedringene du nevnte og takker nok en gang for hjelpen. Det var et meget godt bilde du hadde funnet til meg. Jeg så etter fotoet og redigerte mye samt slettet litt og lagde nye deler. Jeg skal laste opp bilde.
Nå vet jeg at hvis du skriver noe om mine feil så er det for å hjelpe, ikke å bare kritisere en som ikke vet så mye. Du er en kjernekar.







-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 15 januar 2016 at 11:13
Så to digitale bilder:
En stor forbedrig - takket være Torstein.






Og i plast:




-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 17 januar 2016 at 23:48
Det at jeg lager en plate som er 0.5mm tykk men logo gir rom for en 0.5mm kant rundt platen og det vil se ut som vingehjulet sitter på en luke. En ekstra luke = mer detaljer.

-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 18 januar 2016 at 00:47
Her er den norske utgaven. Sølvfarget tak gikk ikke an å få i tegningen fordi hele den røde kåpen er en hel del. Som dere ser kan den bli fin i gammeldesign.


















-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 18 januar 2016 at 04:44
Her er den i Nederandsk utgave. Der er 3D-dekalene for NS. Det er forskjellen på den norske og nederlandske modellen - dekalene. Det hjelper når man ser tegningen i farger, ikke sant?







-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 20 januar 2016 at 23:45
Jeg har bestillt hjulkassen til loket nå fra Shapeways. Jeg bruker sjelden 3D printeren min nå. Til småting på banen, ja. 4 feb så blir det foto.

-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 22 januar 2016 at 23:12
Nå har jeg fått pantografen (se bildet) og har tegnet et pantograffeste som er helt riktig. Males det sånn som på tegningen fra "tegnebordet" så blir den fin. 
















-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 23 januar 2016 at 02:00
Chassiet var tenkt å ha en ekstern del som man satte på feste for hengerfeste selv. men jeg skiftet mening. Jeg har gjort det i 1930talls stil:




Veldig tett mellom de "enhetene" i hver ende som går 16mm ned så kommer boogien.

Den er lager for Lima/rivarossi koblinger men jeg skal lage mine egne koblinger med egen printer som får samme festet som originale koblinger.

Og en preview:

 

Bestiller den om en mnd.


-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 23 januar 2016 at 22:31
Et nytt og bedre bilde som viser bedre. Her er det gjort litt endringer og også 6mm hull til å feste buffere. Frontplaten tok jeg bort. (den i blått på tegningen)






-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 23 januar 2016 at 23:49
Loket er egentlig ferdig, jeg bare gjør forbedringer. Nå har jeg også klart å få med røde baklys; i de hullene som kommer ut skal det være 2mm Faller pærer. Dette må da veksles med retningen i kobling med en diode.




-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 24 januar 2016 at 02:26
Her er en oppsummering:



Denne drivenheten skal få hjul med røde eiker i samme størrelse. Dere vet, jeg skal jo lage et vintage lokomotiv. Jeg vet ikke når jeg får eikehjul. Men jeg bruker dette foreløpig.





Og her er hjulkassen som jeg får om snaue to uker. Den er bestillt allerede.





Her er chassie. Det skal jeg bestille om en mnd. De runde Rørene nede ved siden av tankene er ikke maskingevær, nei, det er 2mm tykke hull for røde 2mm LED pærer fra Faller som baklys. De passer fint der. 





:




-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 24 januar 2016 at 15:16
Jeg prøver å nå et detaljeringsnivå som ikke lar seg gjøre i HO. Eller kanskje bare på Superline. Nå sier ikke jeg at dette blir et superlokomotiv som er best i verden men jeg gjør mitt beste, så dere må ikke misforstå slik. Og jeg har fått flere komplementer for gode tegninger på PC. Da er det kanskje mulig å selge det når loket blir så detaljert med ca 60 euro fortjenese. Det er ikke mye i profitt for et så fint og detaljert lok. Men jeg får en utfordring og JEG GJØR NOE for norsk MJ innen skala O ved å selge komplette kit. Jeg skal prøve å lager ferdigmodell også. Nå bare detaljerer jeg mer og mer. Egentlig er loket ferdig men litt her og litt der i forbedringer. Det lille ekstra som blir for lite i HO til at du ser det, men som øker verdien fordi det blir synlig i O. Det behøver ikke nødvendigvis å gjøre loket mye dyrere. Det kan være detaljer i kåpen, feks.



-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 24 januar 2016 at 23:04
Jeg vil bare gjøre ting klart. Jeg mener ikke å skryte eller gå høyt ut når jeg snakker om masse superdetaljer. Poenget mitt er at dette er ikke HO og da er det større muligheter med detaljer. Ettersom loket aldri har eksistert, men kune ha eksistert, så kan ingen si at noe er feil, men når jeg går så langt som å lage dørhåndtak på dørene og kanskje nøkkelhull på 0.2mm... (hvis det blir synlig når shapeways printer)
Skal man lage en supermodell av et eksisterende lokomotiv, da blir det noe annet. Da må jeg melde pass men her har jeg full frihet.

Jeg ville bare ydmyke meg litt.



-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 24 januar 2016 at 23:51
Her er bufferbjelken i ca gammeldesign-rød med sorte bremseslanger og hengerfeste.




Men nå har jeg delt den opp i 6 deler. Den røde delen (som jeg har laget mer detaljer på) og bremseslangene blir egne deler og det samme med hengerfestet. Grunnen til dette er at bufferbjelken kan males rød før man monterer resten og jeg bikk også mulighet til å velge stål og bronse. Personlig skal jeg bare velge stål/bronse på min modell.
Legg merke til de ekstra detaljene jeg har lagt til på midten av bufferbjelken:









-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 09 februar 2016 at 18:03
Jeg har fått litt fra Shapeways i dag og her er bilder. Boggiekassen må redigeres litt og bestilles ny mens det hvite chassiet (som skuller vært bestilt sort) var over all forventning av det jeg hadde drømt om. Alt passer supert. 
Se bilder:








-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 09 februar 2016 at 22:30
Et ok bilde av boggiekassen, men den må redigeres litt. (her holder jeg over akvariet for å få nok lys)





-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 10 februar 2016 at 08:55
Dette prosjektet skal jeg fullføre. Men det koster mye på Shapeways (litt for mye) så nå skal jeg kjøpe ny boogiekasse og spare til kåpe og det tar 3 mnd. Men jeg skal jo gjøre litt mer med det jeg har.

-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 10 februar 2016 at 09:15
Nesten ovenfra. Her oser det av kvalitetsdeler overalt på motorenheten som stikker gjennom.












-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 28 februar 2016 at 19:07
Litt lenger. Det går sakte men sikkert fremover.





-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 29 februar 2016 at 21:47
Jeg solgte noe i dag og bestilte en redigert utgave av denne. Den måtte justeres litt.





-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 03 mars 2016 at 23:05
Nå har jeg bestillt denne kåpen og boogiekassen som blir sent om 8 dager og jeg venter spent:


Den er litt redigert i etterkant, feks hull til feste for pantografen er lagt til og NSB skriften i fronten er tatt bort og det skal limes på gammelt vingehjul i Extreme detail som jeg har tegnet i 3D. "Dekalene" er NSB fasong striper og logo som stikker ut 0.5mm så jeg med en tynn pensel forskiktig kan male helt nøyaktig bare det som stikker opp 0.5mm og på den måten kan man kalle det dekaler. (jeg vet at dekaler er vannmerker man setter på men...)






-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 04 mars 2016 at 15:53
På bildet over ser dere "kasser" på taket med masse hull i. Det er for bremsemotstander. Inspirert av EL9 der. Jeg visste ikke hva de kassene var før faren min for noen mnd siden sa at der ligger det bremsemotstander men det så fint ut syntes jeg og minnet mer om EL9 men annen fasong på kassene.
Jeg har bestillt kåpen og om ca to uker kan jeg bestiller mer deler fra Shapeways. Kåpen er selvfølgelig den dyreste delen.

Denne blir bestillt om to uker mm.









Og som dere sannsynligvis forstår så er det på bildet over beregnet for denne:






-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 05 mars 2016 at 16:29
Jeg har søkt på fargekoden til NSB rødbrun gammeldesign, Jernoksydrød, til loket mitt og funnet en malingsforhandler her i byen som kan bestille alle farger med NCS kode. Også denne fargen NCS 5050-Y80R.
Det er fargekoden for rødbrun NSB gammeldesign. 
Det er maling som passer til plast med plastgrunning.

Et tips: Skulle en av dere trenge denne spesielle fargen så finnes det billakkerere som kan blande og, etv om ønsklig, putte det på sprayboks
Og her er fagekoden til rødbrun gammeldesign: NCS 5050-Y80R


-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 07 mars 2016 at 12:52
Nå var UPS her med varer fra Shapeways - en ny boogiekasse. Den første var ikke riktig. Men denne gangen ble det fulltreffer. (kåpen kommer antagelig neste uke så følg med. ) Se bildet:








-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 09 mars 2016 at 10:37
Nå har jeg fått kåpen og den sitter som et skudd!!!





















-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 09 mars 2016 at 23:01
Det er ikke ofte jeg spør lenger men siden dette er en NSB-inspirert fantasimodell så har den ikke designfeil i forhold til noe som eksisterer i virkeligheten. 
Nå har jo dette blitt et lokomotiv. Vel et uferdig lokomotiv men det er et lokomotiv nå.

Det er mange visninger på denne tråden, så, hva syntes dere så langt?


-------------
HJM.models


Posted By: steinel
Date Posted: 10 mars 2016 at 10:54
Dette er flott. Blir moro å se det ferdige loket. 


Posted By: HJM.models
Date Posted: 11 mars 2016 at 04:41
Jeg er veldig fornøyd med det selv. Stativet for pantografen blir i stål og det blir også gittere foran frontvinduene samt bremseslanger på bufferbjelken. Speilene blir i messing. Dette blir dyrt men det er jo et årsprosjekt som denne tråden heter. Jeg syntes at jeg har fått med mange detaljer, massevis av detaljer kommer senere på deler som skal monteres, men til og med nøkkelhullet på døra på loket har jeg med. Mener å huske at det er 0.6mm stort og 0.3mm dypt. Men det tok lang tid å tegne denne kåpen så... Angående nøkkelhullet å døra så går vel det største komplimentet til printeren til Shapeways som klarer slike detaljer. 
Nå skal jeg begynne å tegne innredning i hver ende. Det printer jeg med egen printer. Det er den fint i stand til. Spare inn der jeg kan.


-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 13 mars 2016 at 14:04
Jeg tok grønn, så må "dekalene" males hvite og taket sølv:






-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 13 mars 2016 at 15:11
Jeg har bestillt flere deler, bla vingehjul logo til fronten i begge ender og pantograf feste i forniklet stål. og noe mer. 
Nå må jeg kjøpe sølvfarget lakk til taket og hvit maling til dekalene som må håndmales samt også brun til keramikk isolasjonen på pantograf-festet.


-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 19 mars 2016 at 13:15
Taket er lakkert sølv.












-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 19 mars 2016 at 14:41
Nå er vindusgalssene montert. Som alltid bruker jeg laminert lamineringsfilm. I motsetning til overheadpapir så blir laminert lamineringsfilm mye stivere. 
Dere ser kanskje at det speiler seg i vindusgalssene? 

 31 mars sender de flere deler fra Shapeways som jeg har bestilt så følg med videre.











-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 31 mars 2016 at 06:31
Nå har det skjedd litt, bare sammenlign md bildet over. Pantograffestet er i stål. Jeg skal male mer hvite dekaler og det kommer flere detaljer.







-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 02 april 2016 at 00:07
Nå er dekalene ferdig malt.









-------------
HJM.models


Posted By: HJM.models
Date Posted: 03 april 2016 at 22:46
Dere ser sikkert at den ikke har buffere og at det er fire hull i bufferbjelken. De ytterste hullene på bufferbjelken trenger dere vel ike noe forklaring på hva er til. Derimot de fire andre er til bremseslanger. Sånn er det i begge ender. Jeg har kjøpt lys fra Faller og skal sette inn og så skal det printes førerkabin i grå plast. Den printer jeg selv med min printer. Mulig at det blir lys i førerkabinene også men da blir det varme fallerlys inne i kabinen og lyktene får kalde lys. 

-------------
HJM.models



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net