R/C motorkontrollere og batteriladere.
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9529
Printed Date: 28 juni 2025 at 18:16 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: R/C motorkontrollere og batteriladere.
Posted By: Kjell H.
Subject: R/C motorkontrollere og batteriladere.
Date Posted: 21 oktober 2015 at 13:37
Jeg har lyst til å ta opp erfaringer som hører til i kategorien "medbrakt strøm" og hagejernbaner.
Mange som kjører live steam har også lok med batterier. Disse er radiostyrt(R/C) og blir drevet av NiCd- eller NiMH-batterier. Det er særlig 2 forhold som utgjør et "problem", nemlig lading over tid av slike batterier og egnede motorcontrollere for R/C.
Motorkontrollere (eller ESC som de også kalles). En motorkontroller er (for de som ikke vet det)den elektroniske "dingsen" som sitter mellom mottaker og motor. Den styrer retning og hastighet på motoren. Motorkontrolleren får samme pulser som en servo fra mottakeren. De finnes i 4 utgaver:
1. For børstemotorer og med reversering (for biler og båter). Disse er vanlige også i tog. Her finnes ytterligere 2 utgaver: 1A. For biler med elektronisk brems. 1B. Uten slik brems for en del båter og særlig tog!
2. For børstemotorer uten reversering (for fly). Disse er lette da de ikke trenger fullt så mye elektronikk.
3. For moderne børsteløse motorer (inverter) og med reversering. Det finnes vel 2 undertyper her også - med og uten brems - eller programerbar brems?
4. For børsteløse motorer uten reversering. Her finnes vel 2 undertyper da helikopter gjerne har en sikkerhetsfunksjon med autorotasjon?
I denne "skogen av utvalg" er det lett å velge feil! Det er nettopp derfor jeg tar opp temaet. - Ofte er opplysninger om motorkontrolleren svært mangelfulle - og det er ikke sikkert at betjeningen i den hobbybutikken du besøker kan gi nærmere opplysninger om slike detaljer.
For få år siden, var utvalget lettere. Da var ikke slike børsteløse motorer et tema - men nå brukes slike motorer over alt - bare ikke innen MJ! Derfor er utvalget sterkt redusert av egnede motorkontrollere. Lok med "medbrakt strøm" er en veldig liten nisje, så det er noen "kjøkkenbenk-produsenter" som fortsatt lager dette til MJ. Ofte er disse sammenvevd med R/C-radio - og etter noen år har enten produsenten lagt ned eller har problemer med å støtte tidligere produkt. Derfor synes jeg det er mest fornuftig å velge å bygge et slikt lok opp med standard R/C-komponenter. Da kan man lettere skifte ut radio eller motorkontroller.
Som jeg nevnte over, er det vel kun motorkontrollere i kategori 1B som er aktuelle for vårt formål. Jeg har sett litt på utvalget av børsteløse motorer men de er gjennomgående for brede til å passe mellom 2 rammebjelker og 32mm. sporvidde som er mest vanlig her. derfor er de fleste slike modeller utstyrt med børstemotorer og vil fortsatt være det. Slike motorkontrollere er også brukt i båter og biler. Her er det imidlertid blitt alt vanligere med elektronsik brems. Dette er en funksjon som kortslutter motoren dersom man slipper "gassen". Det gjør at motoren som under bremsing virker som generator, stopper raskere. På båter vil dette kanskje redusere den plutselige momentendringen(thrusten) som kan fremkomme ved å dra spaken fra fullt forover til fullt akterover? Derfor er disse motorkontrollere med brems slik at man ofte må passere "null pådrag" 2 ganger for å få revers. For et lok er dette litt "tullete" at ene veien er det bare å kjøre mens andre veien må man "fikle rundt null" for å få loket til å kjøre andre veien. Mange har også stikkeradioer uten sentreringsfjær på denne funksjonen.
Man skulle tro at båt-motorkontrollere burde ellers være godt egnet? Nå viser det seg at slike kontrollere ofte er vannkjølt. Det er upraktisk. Andre har store kjøleribber og er vanskelige å plassere.
Jeg har kommet i skade for å kjøpe motorkontrollere som kun kjører en vei da de er beregnet for fly. (Det er vanskelig å tenke seg at fly rygger - i hvert fall i luften:-) Her er det faktisk lett å bli lurt!
Et ytterligere problem er spenning. Motorkontrollere i salg i dag er ofte beregnet for max. 6 celler NiCd/NiMH eller 8,4 V. Dette er for snaut for de fleste lok. Mange lok har enten 12, 14,4 eller høyere spenning. Dersom man tar utgangspunkt i LGB, så burde 18V være passe? Slike motorkontrollere har jeg ikke funnet lenger - mens det var mange å velge mellom for få år siden. Nå har jeg sett på drivertransistorer og elektrolytter på slike motorkontrollere som er oppgitt for "max. 6 celler NiCd". Jeg har ikke funnet komponenter som tåler < 20V - MEN jeg har sett at noen har en kretsløsning som er temmelig enkel for å forsyne mottakeren. I stedet for å bruke en spenningsregulator har man brukt en enkel transistor med fast motstandsnettverk som reduserer spenningen til mottaker/servoer. R/C-mottakeren er ofte forsynt med redusert spenning fra hovedbatteriet. Dette gjør at selv om controlleren tåler høyere spenning enn oppgitt, så bør man sjekke forsyningsspenningen til mottaker FØR denne tilkobles.
Jeg bor ikke så langt fra en av de største forhandlere/importører på R/C i Norge. Der kunne de ikke hjelpe meg med en passende motorkontroller til MJ!
Gode ladere. Et annet problem som dukket opp omtrent samtidig. Det er å finne en god batterilader for slike lok. Jeg har erfart at mange produsenter av live-steam og elektriske modeller i England bruker "konstant-strøm-ladere" til NiCd/NiMH-batterier. Dette er vel og bra så lenge man vet hvor mye strøm man har brukt og batteriets kapasitet. Man må da passe på at ladingen stoppes akkurat når batteriet er fulladet, ellers blir det ødelagt eller får redusert levetid. Jeg tror de fleste vil synes det er bedre med en lader som først lader ut batteriet før det lades opp til det er fullt for deretter å stoppe ladingen om man glemmer et batteri på lading. Slike ladere finnes. Biltema hadde en utmerket "computerlader" som de solgte for få år siden. Det man måtte stille inn, var ladestrøm og antall celler. Brukte man denne lader kun til ett batteri, var dette engangsinnstillinger. En tilsvarende lader har jeg ennå ikke funnet - men det er masse computerladere der man må stille inn (etter min mening fur mange) parameter for hver gang man skal lade. Disse er også mer kostbare.
Dessverre et alt for langt innlegg - men jeg håper dere synes det er interessant?
|
Replies:
Posted By: ArveG
Date Posted: 21 oktober 2015 at 15:52
Jeg synes dette er veldig interessant. I tillegg til mitt Live Steam lok har jeg lyst til å prøve meg på et RC-styrt vanlig LGB-lok. Utfordringen er at jeg ikke finner (brukte) analoge LGB-lok hvor jeg kan bygge inn komponenter selv (uten å bruke for mye penger).
Jeg er mest RC båtmann. Hadde tenkt å bruke samme komponenter til et RC-styrt lok som jeg bruker til båtene mine. Jeg kjøper mye av mine komponenter hos engelske http://www.componentshop.co.uk.
------------- Hilsen
ArveG
|
Posted By: GETEL57
Date Posted: 21 oktober 2015 at 18:17
De fleste r/c sendere har en servoreversingsknapp (god hjelp når flyet kommer mot deg), kan det brukes? Du har sikkert sjekket ut denne selv: http://www.themodelworksaustralia.com/trainworkx-rc-control" rel="nofollow - Trainworkx
------------- Terje
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 oktober 2015 at 18:38
Jeg har funnet en tilsvarende batterilader som den Biltema en gang hadde: http://www.ebay.com/itm/Intelligent-Fast-Charger-for-Radio-Control-NiCd-NiMH-battery-packs-EU-VERSION-/121579391677?hash=item1c4eb24abd:g:DeYAAOSwZkJUUheq" rel="nofollow - Lader Den har jeg kun funnet i England men den er sikkert kinesisk, så det er bare å lete.
Ellers har jeg i det siste kjøpt slike små motorkontrollere direkte fra Kina (når dette ikke lenger finnes å få kjøpt i Norge). Noen av disse er temmelig avanserte og derved mindre egnet til mitt formål. - Det er spesielt en type som er microprosessorstyrt. Den sjekker batterispenning og kan stilles inn for lithiumbatterier/ nikkelbatterier - med og uten brems. Således er den skånsom mot batteriene mht. restutlading/utkobling. Nå skulle man tro at dette er en velegnet type? - Dette er det jo - dersom man opererer innenfor angitt celleantall/spenningsområde. Ved "overspenning" på 12 - 14,4V kan man derfor risikere at den feiler da spenningen ligger utenfor "vinduet" den er innstilt for - selv om den elektrisk tåler det.
Det som ofte er "problemet" er at alt dette ikke er angitt på databladet. Man kan vel heller ikke vente det, da man opererer utenfor angitt spec.? Da er det oftest bare "å prøve og feile".
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 oktober 2015 at 18:55
GETEL57 wrote:
De fleste r/c sendere har en servoreversingsknapp (god hjelp når flyet kommer mot deg), kan det brukes? Du har sikkert sjekket ut denne selv: http://www.themodelworksaustralia.com/trainworkx-rc-control" rel="nofollow - Trainworkx |
Jeg kan ikke se at denne styringen du har linket til, har en spesiell reverseringsknapp. - Ellers har de fleste R/C-styringer en slik for hver servo/kanal. Denne servoreversering tror jeg ikke er til mye hjelp dersom et R/C-fly kommer ut av kontroll??
Det er nettopp slike styringer som det er linket til jeg mener man bør unngå på modeller som er ment å vare mye lenger enn selve R/C-styringen. Jeg har hatt en del problemer med å få dokumentasjon dersom slike styringer er gamle. - Enten er firmaet opphørt - eller så støttes den ikke med reservedeler. Det vil dessuten være kostbart å sende slike lok og styringer til utlandet for service.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 21 oktober 2015 at 19:31
Jeg har selv ikke så mye erfaring med batteridrift og r/c-styring. Men, jeg besøkte en god venn innen hagejernbaner i England for noen uker siden, og han har meget god erfaring med temaet. Han kjører bare med batteridrift på sin hagejernbane. Se denne linken til hans hjemmeside / blogg: http://riksrailway.blogspot.co.uk/2015/08/getting-started-with-deltang.html" rel="nofollow - Peckforton Light Railway
Kan dette være noe for deg Kjell H ?
Jeg har selv vurdert å skaffe et sett av Deltang sender og mottaker til et pågående prosjekt ...
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 21 oktober 2015 at 19:52
Her en regulator spesielt for lokomotiver: http://www.mtroniks.net/prod/Locomotive-Speed-Controls/Viper_Loco_10_HV.htm#description" rel="nofollow - Mtroniks
Jeg har ikke akkurat denne selv men en annen utgave i en (slepe-) modellbåt, og den er svært bra.
Helge B.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 oktober 2015 at 21:51
HelgeBe wrote:
Her en regulator spesielt for lokomotiver: http://www.mtroniks.net/prod/Locomotive-Speed-Controls/Viper_Loco_10_HV.htm#description" rel="nofollow - Mtroniks
Jeg har ikke akkurat denne selv men en annen utgave i en (slepe-) modellbåt, og den er svært bra.
Helge B. |
Den er dessverre kjempestor, Helge! Med de dimensjoner er det dessverre ikke plass på de fleste små lok. Man skal også gjemme batteripakken og motoren. Tviler ikke på at den er bra - til en stor slepebåt! ,-)
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 oktober 2015 at 22:03
KjellAn wrote:
Jeg har selv ikke så mye erfaring med batteridrift og r/c-styring. Men, jeg besøkte en god venn innen hagejernbaner i England for noen uker siden, og han har meget god erfaring med temaet. Han kjører bare med batteridrift på sin hagejernbane. Se denne linken til hans hjemmeside / blogg: http://riksrailway.blogspot.co.uk/2015/08/getting-started-with-deltang.html" rel="nofollow - Peckforton Light Railway
Kan dette være noe for deg Kjell H ?
Jeg har selv vurdert å skaffe et sett av Deltang sender og mottaker til et pågående prosjekt ...  |
Det er akkurat slike radioløsninger jeg prøver å unngå! Med å integrere radioen med ESC får man en "egen løsning" som det har vist seg å være vanskelig mht. reservedeler over tid.
Det finnes utallige "kjøkkenbenkfirmaer" i England, Australia og USA som lager slikt. Jeg synes best om løsninger som er mer standardisert. En vanlig 2,4GHz stikkeradio. standard servoer, standard MEC og vanlige enkanals enheter for digitale løsninger slik som lys og lyd/fløyte. Ødelegger du en av disse, kan resten brukes i-og-med standard grensesnitt. Det er både enkelt, rimelig og holdbart over tid.
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 23 oktober 2015 at 23:06
Hei
Mtroniks har også en mindre regulator som måler 26x26x9 mm. Hvor lite skal det være det som du er ute etter?
Helge B.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 oktober 2015 at 14:22
En såpass liten regulator er det alltid mulig å finne plass til! Begrensningen er vel at den er beregnet for max. 14,8V? På 12 celler NiCd blir dette litt snaut - men 10 celler skulle kunne gå?
Liker ikke slike ESC som er innstøpt. Er de derimot pakket i krympeplast, er det mulig å se enkeltkomponenter og derved vurdere om de kan tåle større spenning enn det som er oppgitt.
- Nå har jeg for lengst kjøpt regulatorer fra Kina, så jeg har så det holder!
|
|