Print Page | Close Window

Størrelse på stasjon

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 3-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til 3-skinne systemet/Märklin
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9446
Printed Date: 29 april 2024 at 05:11
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Størrelse på stasjon
Posted By: marklintog
Subject: Størrelse på stasjon
Date Posted: 20 september 2015 at 22:14
Sikkert dumt spørsmål men finnes det noe mal/ca mål på hvor stor en stasjon burde være til stasjonsområde ut i fra hvor langt stasjonsområde enn har,  eller går det på smak om vil ha en liten stasjon eller noe av større f.eks fra faller, osv ?



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 20 september 2015 at 23:15
Jeg går ut fra at spørsmålet gjelder størrelsen på stasjonsbygningen i forhold til stasjonsområdets lengde?
Det vil virke pussig dersom stasjonsbygningen er stor og stasjonsområdet lite, men nok ikke omvendt i like stor grad. Det finnes jo lange stasjonsområder med få spor som faktisk er helt fjernstyrte, og som ikke har noen stasjonsbygning i det hele tatt.


-------------
Svein S


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 21 september 2015 at 17:35
Var ikke mellomstasjonene kategorisert i ulike klasser etter størrelsen hos NSB?


Posted By: marklintog
Date Posted: 21 september 2015 at 20:59
Hei jeg som ordla meg meget dumt ja. Menet størrelse på stasjonsbygningen.


Posted By: Johannn
Date Posted: 21 september 2015 at 21:10
Størrelse på stasjonsbygningen er vel en sum av hvilke oppgaver stasjonsbygningen skal tjene. Eksempelvis vil en stasjon som kun hånterer persontrafikk og kryssing (før fjernstyring) ha en mindre bygningsmasse. Enn en som hånterer gods, egne kipptog, passasjerer, mannskapsskifte og lignende. Vil anta at antallet togbevegelser og passasjergrunnlag også spiller en rolle.


Posted By: spiderkjetil
Date Posted: 21 september 2015 at 22:46
Hei. Jeg har stasjonsbygningen på ca 130 cm mot ca 200 cm sporlengde på stasjon + sporvekslerlengde. Må også bygge by som samsvarer noe med størrelsen, men det blir ikke så lett å få plass til...


Posted By: ses
Date Posted: 21 september 2015 at 23:33
Originally posted by spiderkjetil spiderkjetil wrote:

Hei. Jeg har stasjonsbygningen på ca 130 cm mot ca 200 cm sporlengde på stasjon + sporvekslerlengde. Må også bygge by som samsvarer noe med størrelsen, men det blir ikke så lett å få plass til...

Byen kan være utenfor anleggskanten. Men stasjonsbygning på 1,3 m og sporlengde på 2,0 virker å være en smule ute av proporsjoner.


-------------
Svein S


Posted By: marklintog
Date Posted: 11 oktober 2015 at 10:42
Som et eksempel bare hvor stor stasjon passer det å ha om da f.eks. har 2m stasjonslengde ? hvor lang stasjon i cm ? 


Posted By: Wickerman
Date Posted: 11 oktober 2015 at 11:29
Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Som et eksempel bare hvor stor stasjon passer det å ha om da f.eks. har 2m stasjonslengde ? hvor lang stasjon i cm ? 


Bare å se på bilder fra virkligheten. Noen stasjoner har stasjon bygning selv om stasjonen har liten trafikk. Noen har bare et lite skur.

-------------
A matter of life and death


Posted By: ses
Date Posted: 11 oktober 2015 at 23:00
Hvis det er norske forhold som er interessante her, så må det være unntaket at en stasjonen bare har et lite skur som ekspedisjonsbygning. Det vanlige (minst 95 % av tilfellene) er at en stasjon ble utstyrt med en bygning som både huset ekspedisjonslokalene og leilighet for stasjonsmesteren (+ gjerne til en telegrafist også). Unntaksvis bodde stasjonsmesteren i en annen bygning, eksempel: Bryn st, Ingedal st.

For stasjoner bygget etter at det ble fjernstyring (innført gradvis fra 1963), trengte man heller ikke stasjonsmestre, så da ble stasjonsbygningen redusert til det som trengtes av venterom, billettsalg (nesten ingen slike igjen i drift), WC o.l., samt et rom der stillverket står ved manuell betjening, samt et relérom for fjernstyringens del. MEn det er jo ikke bygd så mange nye stasjoner etter 1963, så de fleste stasjoner står der som etterlatenskaper etter en tid med en helt annen driftsform ved jernbanen.


-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net