Signalbruk ved avgrening til sidebane?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9355
Printed Date: 28 april 2024 at 21:37 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Signalbruk ved avgrening til sidebane?
Posted By: Svein_H
Subject: Signalbruk ved avgrening til sidebane?
Date Posted: 01 august 2015 at 17:35
Hvis man har en sidebane som grener ut fra hovedlinjen rett etter en stasjon (men utenfor selve stasjonsområdet), hvordan vil signalbruken være da? Forutsetter at sporveksel til sidebane betjenes fra stasjonen.
Vil f.eks utkjørsignalet (felles utkjør) på stasjonen ha forsignal for avgreningen på samme mast, eller kommer forsignalet på egen mast utenfor stasjonen? Vil det være noe forsignal i det hele tatt?
Hva med vekselen der avgreningen skjer, er det 3-lys signal der (stopp/kjør/kjør med avvik), vanlig blokksignal eller ingen ting? Er det noe signal på hovedlinjen i motsatt retning, i så fall hvilket?
Hva med signal på sidebanen mot stasjonen?
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Replies:
Posted By: eika
Date Posted: 01 august 2015 at 19:33
Svein_A wrote:
Hvis man har en sidebane som grener ut fra hovedlinjen rett etter en stasjon (men utenfor selve stasjonsområdet), hvordan vil signalbruken være da? Forutsetter at sporveksel til sidebane betjenes fra stasjonen.
Vil f.eks utkjørsignalet (felles utkjør) på stasjonen ha forsignal for avgreningen på samme mast, eller kommer forsignalet på egen mast utenfor stasjonen? Vil det være noe forsignal i det hele tatt?
Hva med vekselen der avgreningen skjer, er det 3-lys signal der (stopp/kjør/kjør med avvik), vanlig blokksignal eller ingen ting? Er det noe signal på hovedlinjen i motsatt retning, i så fall hvilket?
Hva med signal på sidebanen mot stasjonen? |
Om du er på en stasjon med felles utkjørsignal tror jeg neppe det ville vært noe nytt hovedsignal før vekselen til sidelinjen. Det ville bare bli vist ett grønt lys til tog som skulle mot avgreningen i det felles utkjørsignalet uansett fra hvilket spor på stasjonen toget kom fra.
I motsatt retning ville det vært et tre-lys innkjørhovedsignal med tilhørende forsignal før vekselen på den rette armen og et to-lys innkjørhovedsignal med forsignal på sidelinjen (forutsetter at det er den som går i avvik fra stasjonen).
På mer moderne stasjoner med signal for hvert spor ville nok de vært indre hovedsignaler, med forsignaler på samme mast, og så ville det stått et utkjørhovedsignal rett før vekselen mot sidelinjen.
Se for eksempel på denne stasjonsplanen her:
Dette er en FREMO-stasjon opprinnelig basert på Hokksund, men nå med enkelte erfaringsbaserte endringer . Her er det indre hovedsignaler ved plattformenden av togsporene, og så er det utkjørhovedsignaler rett før avgreningen på høyre side.
På venstre side er det og indre hovedsignaler ved plattformkanten, og så utkjørhovedsignaler før siste veksel mot hovedlinjen.
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 august 2015 at 20:04
OK, så med andre ord vil man bare "forlenge" stasjonsområdet frem til og med vekselen ved forgreningen, selv om den ligger utenfor der man til vanlig ville plassert innkjørsignalet (f.eks en km eller to)?
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 august 2015 at 01:12
Jeg lurer på om ikke Leangen st har den anordningen du beskriver. Der
ligger vekselen til Stavne-Leangenbanen (SLB) så langt ut at banen har
rukket å bli enkeltsporet før vekselen kommer. Signalanordningen er
ordninær for stasjonssporene, men det er et undersignal på
utkjørsignalene som viser T eller M, for hhv Trondheim eller Marienborg. Innkjørsignalene er plassert
utenfor vekselen til SLB slik at begge banene inn har hver sine
ordinære innkjørsignaler, men SLB bare 4-lys siden den går over
avvikveksel.
------------- Svein S
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 august 2015 at 09:00
Interessant. Undersignal hadde jo vært artig, men slike finnes dessverre ikke i modell ennå. Så i begge tilfellene over vil innkjørsignalene bare bli flyttet utenfor vekselen, mens utkjør enten markeres med undersignal eller det brukes indre/ytre hovedsignal.
Vil dette gjelde også hvis avgreningen skjer lenger unna stasjonen, eller vil man bruke vanlig blokksignalering da? Vekselen vil vel fortsatt styres fra siste stasjon før avgreningen?
Flott bilde forresten Svein, som viser plassering av høye skiftesignaler i forhold til utkjørsignalene! Skiftesignalet til venstre, gjelder det venstre spor på dobbelsporet strekning, med 3-lys utkjør på overliggeren der?
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 august 2015 at 10:01
Dette er ingen dobbeltsporet strekning. Skiftesignalet til venstre er
det "vanlige" signalet for fjernstyrt stasjon, mens det til høyre er en
rest etter et langt sidespor med forgreninger til flere bedrifter på
Lade. Som man ser har det skiftesignalet lamperekker for både skirfting
tillatt (skråstilte) og skifting forbudt (vannrett), så det er nok fra
før fjernstyrt tid. I dag er det bare noen meter igjen av det
sidesporet, men vekselen er beholdt og fungerer som catch point for spor
3 og oppover. Dvs. at det kan brukes som uttrekk via skiftesignalet,
uten at man ellers legger hele stasjonsdelen i skiftemodus. Det var
tidligere litt skifteaktivitet på Leangen stasjon, nettopp knyttet til
de mange nevne industrisideporene langs Ladelinjen. Dette bildet viser stasjonen ca 1990 og alle sidesporene med vogner her og der. Første del av Ladelinjen svinger ut til høyre oppover i bildet.
------------- Svein S
|
Posted By: eika
Date Posted: 02 august 2015 at 11:02
Svein_A wrote:
OK, så med andre ord vil man bare "forlenge" stasjonsområdet frem til og med vekselen ved forgreningen, selv om den ligger utenfor der man til vanlig ville plassert innkjørsignalet (f.eks en km eller to)? |
Vil dette gjelde også hvis avgreningen skjer lenger unna stasjonen, eller vil man bruke vanlig blokksignalering da? Vekselen vil vel fortsatt styres fra siste stasjon før avgreningen? |
Jeg tror ikke du vil finne et forbilde for noe slikt her i landet.
Om så skulle skje så vil avgreningspunktet bli definert som en egen stasjon med innkjør og utkjørsignaler.
Men i modell vil det neppe være lengde nok mellom stasjon og avgrening til å forsvare en slik løsning på normale hjemmeanlegg.
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 august 2015 at 11:37
SES: Ja, nå ser jeg det. Jeg så ikke nøye nok på stillverket i stad, så jeg tok ikke koblingen mellom det og bildet, sorry.
Eika: Det var i modell jeg tenkte på ja, om det kunne være plausibelt med et ekstra signal før avgreningen og forsignal for dette på utkjørhovedsignalet ved stasjonen. Som du selv nevnte over her kan det av og til være aktuelt med noen særløsninger som ikke alltid har konkret forbilde , men du har rett i at det ikke er veldig langt fra stasjonen og at det kanskje blir litt overkill med signaler der.
Jeg får vurdere hva jeg skal gjøre, om jeg skal flytte innkjørsignalene ut forbi vekselen eller ikke. Selve avgreningen vil uansett ikke være synlig da den ligger i forbindelse med den ene enden av togmagasinet, men jeg kunne uansett tenkt meg en eller annen form for sikring og visuell indikasjon på vekselposisjonen der, i tillegg til kontrollpanelet.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Per Hilton
Date Posted: 03 august 2015 at 07:22
eika wrote:
Svein_A wrote:
OK, så med andre ord vil man bare "forlenge" stasjonsområdet frem til og med vekselen ved forgreningen, selv om den ligger utenfor der man til vanlig ville plassert innkjørsignalet (f.eks en km eller to)? |
Vil dette gjelde også hvis avgreningen skjer lenger unna stasjonen, eller vil man bruke vanlig blokksignalering da? Vekselen vil vel fortsatt styres fra siste stasjon før avgreningen? |
Jeg tror ikke du vil finne et forbilde for noe slikt her i landet.
Om så skulle skje så vil avgreningspunktet bli definert som en egen stasjon med innkjør og utkjørsignaler.
Men i modell vil det neppe være lengde nok mellom stasjon og avgrening til å forsvare en slik løsning på normale hjemmeanlegg.
|
Forgreningen ved Hafslund (Sarpsborg) skilte seg signalmessig fra de som er beskrevet ovenfor. Noen som har et nyere bilde av stillverket i Sarpsborg?
http://digitaltmuseum.no/011013112665/gallery" rel="nofollow - http://digitaltmuseum.no/011013112665/gallery
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 03 august 2015 at 08:34
Se der ja, der er akkurat det jeg tenkte på! Bortsett fra at signal E ikke ser ut til å ha noe forsignal (som jeg lurte på om jeg kunne ha på samme mast som utkjørsignal M), pluss at det er noen flere symboler der som jeg ikke klarer å lese.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 august 2015 at 13:29
At signal E ikke har forsignal kommer vel av at har man først fått utkjør fra Sarpsborg, så må man nødvendigvis også få kjøretillatelse helt til Ise eller Skjeberg. Slik sett fungerer vel utkjør fra Sarpsborg som et indre hovedsignal for signal E.
------------- Svein S
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 august 2015 at 06:52
Det har du helt rett i, det tenkte jeg ikke på.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
|