Print Page | Close Window

Vinterbanen

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Design, sporplaner og konstruksjon av underbygning
Forum Description: Rommet for å drøfte sporplaner innredning av rom og bygging av underlaget til din modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9289
Printed Date: 19 mars 2024 at 08:46
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Vinterbanen
Posted By: mjens1
Subject: Vinterbanen
Date Posted: 28 juni 2015 at 14:32
Legger ut byggebilder av prosessen med å bygge banen i boden. Tanken er å lage et vinterlandskap i et rom på 5x2 meter. 1980/90-tallet er min foretrukne epoke, så her blir det tog med både gammel, mellom -og nydesign. Først noen bilder av rammeverket. En skyggestasjon og skyggebane går i en hel runde rundt anlegget og kommer omsider opp på nivå med den "ordentlige" banen. 





Replies:
Posted By: mjens1
Date Posted: 28 juni 2015 at 14:37




Posted By: Pelle
Date Posted: 29 juni 2015 at 00:19
Skal bli spennende å se hvordan det blir til slutt!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: mjens1
Date Posted: 29 juni 2015 at 11:41
Skyggestasjonen ser slik ut 



Posted By: mjens1
Date Posted: 29 juni 2015 at 17:02
Modelljernbane handler om kompromisser. Stasjonsområdet mitt blir en hybrid mellom Dombås og Grong stasjon. Dette er stasjoner jeg har spesielle minner fra under oppveksten. Første bilde: Dombås med lokstall, kort sidespor og to tunnellåpninger (en til hovedbanen og en til skyggebanen) i ene enden. Andre bilde: Grong (nord) med enkel tunnellåpning i den andre enden. Her har jeg også tatt meg friheten å lage et lite skiftespor som ikke er der i virkeligheten, men som muliggjør mer skifting på stasjonstomta.







Posted By: mjens1
Date Posted: 29 juni 2015 at 17:14

Noen "stemningsbilder" fra stasjonsområdet. 
Kryssing på Grong/Dombås (avhengig av øyet som ser. Stasjonen bør vel døpes "Dombong"? Evt: "Grombås"?)

Tog til Bodø er klar til avgang fra Grong




Posted By: mjens1
Date Posted: 29 juni 2015 at 17:36
På motstående langside fra stasjonen er planen å lage et enkeltspor med pene kurver der toget glir gjennom landskapet. 5,2 meter er jammen ikke langt. For å få mest ut av rommet går banen inn i tunneller med maksimalt krappe svinger ved hver ende av stasjonen (på kortsidene), for på den måten å skjule unaturlige kurver. Sporet kommer ut på den andre langsiden og da er det avgjørende at toget har gjort unna mest mulig svinging før det kommer ut av tunnellen slik at kurvene på langsiden blir seende mest mulig naturlig ut. 





Bildet er tatt i utprøvingsfasen før den endelige traseen ble valgt og plata saget til.

Bildet er tatt i utprøvingsfasen før den endelige traseen ble valgt og plata saget til.

Bildet er tatt i utprøvingsfasen før den endelige traseen ble valgt og plata saget til.

Den endelige traseen etter at plata ble saget til.



Posted By: mjens1
Date Posted: 29 juni 2015 at 20:30
Så var det dette med landskap og snø. Der er jeg foreløpig bare på forsøksstadiet. Jeg har innsett viktigheten av å ha et godt skisseverktøy. Når man bygger og skal lage noe naturtro, er man nødt til å ha eksakte kopier å se etter, ikke ta det på "husken". Dette gjelder særlig på detaljnivå. Der bør man ha ekte foto å gå ut fra. Når jeg skulle skisse landskapet fant jeg ut at det ble for vagt å bruke blyant/papir eller dataanimerte skisser. Derfor har jeg brukt bilderedigeringsprogrammet "Paint" fra Windows til å lage skisser jeg er mer fornøyd med fordi skissene da blir mer naturtro. Paint er et ekstremt simpelt bilderedigeringsprogram, men det kan faktisk være en fordel når man skisser på den måten jeg gjør. Jeg tar først et bilde av området jeg skal planlegge landskap på, i dette tilfellet Grong stasjon (bildene under fortsetter mot høyre, så scroll mot høyre for å få med deg alt!):


Deretter klipper jeg utsnitt fra bilder på nett og limer disse inn i bildet over. Fine trær klipper jeg ut enkeltvis og limer inn ett og ett der jeg vil ha dem. Dermed lager jeg en kolle med skog over tunnellen. Bakgrunnsfjellet har jeg laget ved å se bilder av det ekte Grongfjellet og lime inn tre for tre og bergvegg slik at det passer størrelsesmessig med plassen jeg har til rådighet på veggen. Dette er kun en skisse, så jeg skal senere lage en ny med høyere oppløsning. Denne skal printes ut som bilde og limes på en slett plate inntil veggen (slike bakgrunnsbilder skal lages rundt hele banen). Dermed trenger jeg bare å bygge kollen, bak kollen danner bildet på veggen dybden. Med denne metoden kan jeg tre for tre konstruere den formen på landskapet som jeg vil, og jeg ser umiddelbart hvordan det skal se ut. Når arbeidet igangsettes har jeg en mye mer eksakt skisse å gå etter. Scroll mot høyre for å få med deg alt på bildene! (De sorte feltene skal illustrere de sorte gardinene jeg regner med å lage for å dekke til alt skrotet i hyller over og under banen).



På den andre siden har jeg også klippet og limt inn bildeutsnitt for å forsøke å lage en plan for omgivelsene. Denne er litt rufsete, men gir likevel en pekepinn på hvor jeg vil (brua har jeg skamløst klipt fra Jon Einar Vistads anlegg. Han er en enormt stor inspirasjonskilde for meg). Scroll mot høyre for å få med deg alt på bildene!




Posted By: mjens1
Date Posted: 29 juni 2015 at 20:52
Siste punkt (foreløpig): Lage snø! Der har jeg laget med en prøveplanke. På denne har jeg brukt Ardex pulvergips blandet med vann. Den var fin å jobbe med og jeg tror det kan lages mange bra detaljer av denne. Man kan glatte ut gipsen eller drysse tørr gips over den våte gipsen med siler av ulik størrelse for å få et "spill" i snøen. Her skal det eksperimenteres mye fremover. 









Så langt har jeg altså kommet med anlegget mitt foreløpig. Men, med to småunger i huset blir progresjonen ganske treg. 


Posted By: KnuT
Date Posted: 29 juni 2015 at 21:03
Takk for at du deler bilder fra byggingen. Artig løsning bruk av Paint. Lykke til videre med anlegget og de små!

-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 29 juni 2015 at 21:57
Kanskje litt tidlig å komme med tips til siste finish, men jeg gjør det allikevel:
For å gi inntrykk av frost kan man bruke klar hårspray med sølvglitter. Kan bl.a. kjøpes i kostymeforretninger. Selve sprayen er som sagt klar og blir usynlig, men den inneholder små glitterpartikler.
Man må bare passe på å ikke spraye på for mye. Det er tilstrekkelig med en svak liten dusj, lite blir absolutt best. Hvis man har på for mye blir det bare grått og trist.
Glitteret vil funkle i lampelyset og gi inntrykk av glitrende snøkrystaller. Spesielt effektfullt blir det hvis man lager nattbelysning med blå lamper, da oppnår man virkningen av en skikkelig sprengkald vinternatt med måneskinn. Blått (måne)lys vil også få belysning i gatelamper, bygninger og annet til å stå frem som små øyer av gulaktig lys og ytterligere forsterke vinterstemningen.


Posted By: icefighter35
Date Posted: 30 juni 2015 at 00:16
Hvilken plog er det du har på di 4 og hvordan innfestning er det ?

Tom


Posted By: mjens1
Date Posted: 30 juni 2015 at 08:55
Plogen på Di4 er fra NMJ El.11. Festet med superlim. Ikke helt lik gulfarge, men et vesentlig kosmetisk løft fra den originale plogen. Den er et trist syn... Plogen fra NMJ El. 13 går også bra å bruke.


Posted By: mjens1
Date Posted: 30 juni 2015 at 09:05
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Kanskje litt tidlig å komme med tips til siste finish, men jeg gjør det allikevel:
For å gi inntrykk av frost kan man bruke klar hårspray med sølvglitter. Kan bl.a. kjøpes i kostymeforretninger. Selve sprayen er som sagt klar og blir usynlig, men den inneholder små glitterpartikler.
Man må bare passe på å ikke spraye på for mye. Det er tilstrekkelig med en svak liten dusj, lite blir absolutt best. Hvis man har på for mye blir det bare grått og trist.
Glitteret vil funkle i lampelyset og gi inntrykk av glitrende snøkrystaller. Spesielt effektfullt blir det hvis man lager nattbelysning med blå lamper, da oppnår man virkningen av en skikkelig sprengkald vinternatt med måneskinn. Blått (måne)lys vil også få belysning i gatelamper, bygninger og annet til å stå frem som små øyer av gulaktig lys og ytterligere forsterke vinterstemningen.

Takk for tips, Lindholm. Det er akkurat den stemningen du beskriver som jeg er ute etter! Denne modellen fra eventyrgrotta på Hunderfossen oppsummerer denne stemningen veldig godt. Har tenkt å bruke denne som inspirasjon:




Posted By: icefighter35
Date Posted: 30 juni 2015 at 11:39
Originally posted by mjens1 mjens1 wrote:

Plogen på Di4 er fra NMJ El.11. Festet med superlim. Ikke helt lik gulfarge, men et vesentlig kosmetisk løft fra den originale plogen. Den er et trist syn... Plogen fra NMJ El. 13 går også bra å bruke.


Ok ,takk. Enig det med orginal plogen, man vil jo så klart ha en ende som ser normal ut.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 01 juli 2015 at 21:01
652 går på turisttoget på Raumabanen i sommer. Alle lok er i drift pr dags dato, og de 4 andre rullerer i nord. Heljans Di3 plog har nok kanskje bedre farge (nmj sin serie)

-------------
A matter of life and death


Posted By: mjens1
Date Posted: 02 juli 2015 at 19:34
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

652 går på turisttoget på Raumabanen i sommer. Alle lok er i drift pr dags dato, og de 4 andre rullerer i nord. Heljans Di3 plog har nok kanskje bedre farge (nmj sin serie)
Mulig fargen er bra, men formen på Heljan di 3 plog er egentlig ikke så forbilderiktig. 


Posted By: thmark
Date Posted: 03 juli 2015 at 13:10
Hvilken lokstall har du på et av bildene?

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: mjens1
Date Posted: 03 juli 2015 at 16:52
Originally posted by thmark thmark wrote:

Hvilken lokstall har du på et av bildene?
Det er en Jeco ferdigmodell: http://www.togbutikken.no/product/jeco-lokstall-ferdigmodell/


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 06 juli 2015 at 09:32
Stilig! Håpe på en mj-kveld snart igjen   
Ser du har hatt bra med fremgang

-------------
Christian L.


Posted By: mjens1
Date Posted: 01 november 2015 at 20:00
Da har jeg kommet litt videre. Nå har jeg bygget det som skal bli lysbrett, bakgrunn og himmel. Den består av et rammeverk av tre/OSB-plater. Deretter 3 mm glatte Huntonittplater som bøyes mot toppen slik at overgangen mellom horisont og himmel blir sømløs. Her blir det en stor skru/sparkle/malejobb etterhvert. Etter at platene var lagt oppdaget jeg at rommet nå ligner litt på innsiden av en B5-vogn... Art by accident.

 


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 01 november 2015 at 20:03
Stilig

-------------
Christian L.


Posted By: mjens1
Date Posted: 05 mars 2016 at 23:17

Da har jeg kommet litt videre. Bakgrunnsplatene er grunnet og delvis sparklet og jeg har hengt opp noen bildeprøver av vinterbakgrunn. Her følger noen bilder jeg tok av det. Det du ser er kun tog mot foto på veggen. Veldig enkelt, men utrolig effektfullt.























Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 06 mars 2016 at 15:03
Det ga en veldig god effekt Ser bra ut!

-------------
Christian L.


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 06 mars 2016 at 15:30
Pent! Jeg venter spent på videre oppdateringer fra dette prosjektet. Det er vel ikke laget mange vinter-modelljernbaner? Selv har jeg lekt med tanken på å bygge fremoduler med vintertematikk (og en form for overgangsmodul til sommer) men får se om det tar veien fra fantasien til modell.


-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: steinel
Date Posted: 06 mars 2016 at 19:46
Skikkelig vinter. Veldig bra Smile


Posted By: mjens1
Date Posted: 15 april 2016 at 18:12
Øyerfjellet (Gudbrandsdalen) printet ut på A3 ark. Forgrunnen er hvite A4 ark for å dekke over det faktum at banen fortsatt bare er på skjelettstadiet. Belysningen er en salig blanding mellom 300W arbeidslampe og lysrør.





Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 16 april 2016 at 00:26
Det er mulig det har gått meg hus forbi, men hva slags papir printer du bildene for bakgrunnen på?

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: mjens1
Date Posted: 16 april 2016 at 16:08
Det er printet på vanlig A3 kopipapir. Dette er kun en midlertidig løsning. Jeg må nemlig prøve ut forskjellige bakgrunner, størrelser og fargetoner på dem før jeg lager de endelige bakgrunnene. Hva de endelige bakgrunnene blir printet på vet jeg ikke ennå. Jeg må sjekke ut hva som finnes av produkter på trykkerimarkedet. Det må være et materiale som blant annet ikke falmer/endrer farge, som blir detaljert nok, er matt i overflaten (ingen gjenskinn). Tips mottas med takk.


Posted By: E L K
Date Posted: 17 april 2016 at 15:20
fintEmoticons



Posted By: mjens1
Date Posted: 24 april 2016 at 22:40
Jeg tror jeg har funnet løsningen på belysningsutfordringen! Riktig belysning er helt avgjørende for å skape en troverdig illusjon av dagslys. Jeg har forsøkt mye forskjellig: lysrør av ulike slag, lyskastere og spotbelysning, men jeg har aldri blitt helt fornøyd med resultatet. Derfor har jeg nå hengt 6 stk. 2x28w T5 lysrørarmaturer med 830-rør (tallet indikerer varmegjengivelsen) på skrått ned fra taket slik at de kaster alt lys ned på banen. Disse har raster, så man blir ikke blendet av lyset (i motsetning til spotter som er helt forferdelig på det feltet. Spottene på bildet skal definitivt fjernes!). I tillegg skikkelig kaldhvite 840-lysrør som himmelbelysning. Sistnevnte gjorde virkelig susen med å skape dagslysfølelsen! Totalt er hvert felt på banen nå belyst med 3x 28 w T5 lysrør. Ganske mange lumen, altså (fagterm for lysstyrke). Det er selvfølgelig vanskelig å gjengi fargeopplevelsen på bilder, men alle bilder jeg har tatt tidligere har jeg måttet gjort kaldere under redigering for å skape følelsen av ekte dagslys. Denne følelsen får jeg nå når jeg ser direkte på anlegget med blotte øyne. Kort sagt: varmt lys og alt annet enn lysrør er et blindspor hvis man skal ha dagslysfølelsen, i alle fall på et vinteranlegg. Antar det samme også gjelder for sommeranlegg.  





Posted By: icefighter35
Date Posted: 27 april 2016 at 00:54
Ser flott ut. leveres bakgrunnene i riktig høyde for å nå helt opp til lysrørene, eller blir det overgang med maling? Ser ut som det blir en snau meter eller noe.


Posted By: mjens1
Date Posted: 27 april 2016 at 09:41
Litt usikker på hva du mener her, men bakgrunnsbildene er bare printet ut for å teste ulike scenarier. Disse bildene kommer ikke til å gå høyere enn nederste del av "bøyen". Derfra og opp (og helt ut til lysrørene) blir det himmelfarge. 


Posted By: icefighter35
Date Posted: 27 april 2016 at 12:59
ok,var akkurat dette jeg mente.


Posted By: mjens1
Date Posted: 10 august 2016 at 13:49
Har laget noen prototyper på vintertrær. Grantrærne er laget av grillpinner og gips. Først legges et lag med klebrig gips rundt pinnen og man bruker fingre/en fyrstikk til å forme grener. Når dette har stivnet, tar man en ny runde med litt våtere gips og bruker fingre/fyrstikk til å forme grenene mer realistisk. Etter at det har stivnet pensler jeg på våt gips på oversiden av grenene for å skape en jevnere overflate som skal simulere tung snø. Når dette igjen har tørket pensler jeg på med mørkegrønn vannmaling (ganske tørr børste) under og mellom grener. I denne testen har jeg også laget mindre varianter som kan stå mer i bakgrunnen og på den måten skape illusjon om store trær på avstand. Bjørketreet er laget av en ugressplante jeg ikke vet navnet på, men nå i august finnes det mye av den i veikanter. Den har nå tett i tett med mørkebrune små frø. Disse river jeg av slik at jeg står igjen med bare grener. Grenene males hvite og grå. Deretter bruker jeg putevatt som jeg trekker ut i tynne flak og danderer rundt grenene. Mothakene i grenene gjør at vatten sitter godt fast. Er selv ganske fornøyd med resultatet, men forslag til forbedringer og tips mottas med takk.








Posted By: mjens1
Date Posted: 09 oktober 2016 at 11:34
Prototyp på vinterskog. Gipstrærne blir mindre og mindre i en avstand på 40 cm bakover og skaper dermed en "optisk" illusjon om avstander på flere hundre meter. Veldig morsomt å jobbe med slike synsbedrag!









Posted By: ses
Date Posted: 09 oktober 2016 at 13:16
JFr artikkel om samme optiske sak i MJ-bladet som er til trykking nå.


-------------
Svein S


Posted By: mjens1
Date Posted: 21 januar 2017 at 18:57
Bilder fra helgens arbeidsøkt. Slik vinter får vi vel aldri igjen med Trumps klimapolitikk. Har jobbet videre med avstandsillusjonene. På fjellet bakerst har jeg brukt Ardex A828 gips og en spiss pinne i den våte gipsen til å lage små pigger til trær. Dette gipsproduktet er ekstremt godt egnet til modellbygging da det ikke sprekker eller slipper fra underlaget. Løvtrærne er Noch sine naturtrær sprayet med matt sort, deretter hvit spray (ovenfra), for så å pensles med Woodland Flex Paste for tung snø. Har også lagt en LED-list med mange farger (billigsak fra Jula) bak fjellet. Dette gir en helt fantastisk kveldseffekt og kommer til å bli installert på hele anlegget etter hvert.
















Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 21 januar 2017 at 23:20
Stilig! Nattbelysningen var utrolig bra!


Posted By: Ocke
Date Posted: 22 januar 2017 at 00:23
Väldigt snyggt byggt! Thumbs Up

-------------
Tågvärd från Stockholm


Posted By: mjens1
Date Posted: 23 mars 2017 at 20:53
Fornøyd med de nye B3-2 vognene fra NMJ.




Posted By: steinel
Date Posted: 24 mars 2017 at 08:41
Skikkelig fint SmileSmile


Posted By: mjens1
Date Posted: 16 juni 2017 at 09:22
Jobber videre med en ny scene på anlegget. Dette blir et forsøk på å lage en dybdeillusjon der sporet går langs toppen av en åker/eng som skråner ned i dalsiden. Lenger ned i dalsiden ligger et lite gårdsbruk med to bygninger (disse er ca. 1,5 cm brede og ligger i realiteten ca 10 cm fra sporet, men er så små at de skal skape en illusjon om at de ligger 100 meter fra sporet). Nedenfor gårdsbruket går det en kant som seeren ikke ser enden på. Dermed virker det som om åkeren/enga skrår enda mer og fortsetter langt nedover dalen. Det neste man ser er den motstående dalsiden, som i realiteten ligger 25 cm fra sporet, men skal se ut som den ligger et par kilometer unna.


















Posted By: mjens1
Date Posted: 06 oktober 2017 at 13:26

 

 

Vinteren kom tidlig i år. Prototypen på avstandsillusjonsprosjektet er klar. Tanken er som tidligere nevnt å lage en gård på nedsiden av jernbanetraseen, deretter går åkeren nedover i dalen. Det neste øyet ser er andre siden av dalen. Jeg har brukt ekspanderende skum og gips til å forme landskapet. Med rett blanding på gipsen kan man lage en ruglete struktur i den, som kan illudere skog på lang avstand. Denne strukturen males forsiktig med mørk vannfarge på knusktørr børste.

 
 
 
 
 
 

 



Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 06 oktober 2017 at 14:06
Spenstig prosjekt! Og veldig artig at noen setter i gang med noe så uvanlig.
Selv har jeg en gang i tiden bygget et utstillingsanlegg med vintermotiv, men det var ikke på langt nær så fokusert på realistisk vinteropplevelse som dette.
Måten du tenker å skape dybde i landskapet på er veldig interessant. Blir morsomt å se det ferdig med rett belysning.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 06 oktober 2017 at 16:37
Veldig spennende og en ny variant av vår mangesidige hobby.

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 oktober 2017 at 21:44
Enig, dette utvikler seg til å bli en virkelig spennende tråd her på forumet!Thumbs Up

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: mjens1
Date Posted: 27 oktober 2017 at 11:29
Takk for fine ord. Kvitterer med et Signaturtog i skumringen.



Posted By: Pelle
Date Posted: 30 oktober 2017 at 08:36
Veldig bra initiativ med vinterbane! Det burde vi sett mer av!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: mjens1
Date Posted: 12 februar 2018 at 13:57
Laget noen små hus



Posted By: jhv
Date Posted: 12 februar 2018 at 16:34
Jeg hadde for noen år siden et innlegg med tittel: "Sommer hele året".
Basert på at de aller fleste anlegg er i "sommermodus".

Flott at noen bygger i andre variasjoner.
(Hadde jeg hatt plass/mulighet ville jeg satset på en fargerik Høst)

Vinter tror jeg ikke jeg ville ha turt å prøve på.
Derfor all honnør til deg som gjør det !
Vanskelig å få nok kontrast i landskapet, men ser at du har kommet godt i gang,

For å si det på "nynorsk" :
"Keep up the good work! .


Posted By: mjens1
Date Posted: 14 februar 2018 at 11:06
Takk for fine ord :)


Posted By: mjens1
Date Posted: 15 mai 2018 at 14:37


Posted By: Håvard H
Date Posted: 15 mai 2018 at 20:13
Originally posted by mjens1 mjens1 wrote:




Du er virkelig inne på noe her.
Forfriskende kreativt!



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: mjens1
Date Posted: 22 mai 2019 at 23:00


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 23 mai 2019 at 11:42
Ser veldig bra ut. Har det begynt å skje litt på stasjonen?

-------------
Christian L.


Posted By: mjens1
Date Posted: 23 mai 2019 at 14:25
Litt snølegging i sporet og testing av lyktestolpe.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 23 mai 2019 at 21:01
Originally posted by mjens1 mjens1 wrote:



Fint vinterlys! Hvordan har du lyssatt bildet?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: mjens1
Date Posted: 24 mai 2019 at 21:32
Takk. "Oppskriften" på vinterlyset står øverst på side 2 av tråden (3 stk lysrør i forskjellige fargetoner)


Posted By: mjens1
Date Posted: 05 april 2020 at 19:00
Fjellskjæringer tar form



Posted By: matsijatsi
Date Posted: 09 mars 2021 at 18:58
Heia,

Hvordan tykkelse kryssfiner har du brukt på banen og hvordan opplever du denne over tid?
Jeg skal til å bygge en i samme grunnprinsipp (cookie cutter) men står i valget mellom kryssfiner eller OSB. OSB 15mm er halve prisen av 12mm kryssfiner. 

Ellers meget flott da :) 


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 10 mars 2021 at 13:38
OSB har nok ikke samme styrke som (god) finér i samme tykkelse, men det bør ikke være noe problem for mj-bruk med fornuftige understøttelser (spanter / rammer).
For øvrig har jo OSB fibre i alle retninger og bør derfor kunne matche kryssfinér i forhold til formstabilitet.
Det er forskjell på OSB, dvs enkelte typer har større variasjon i 'flisene' enn andre, variasjon i 'grovheten'.
Variasjon er det også på kryssfinér Wink , dvs på finérkvalitet, antall lag etc.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Johnnyboy
Date Posted: 11 mars 2021 at 08:12
Så fint! Blir inspirert



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net