Print Page | Close Window

BR89 Med kullvogn?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: N-skala
Forum Description: For de som holder på i skala 1:160
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9279
Printed Date: 19 mai 2024 at 00:15
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: BR89 Med kullvogn?
Posted By: Helgejohan3
Subject: BR89 Med kullvogn?
Date Posted: 22 juni 2015 at 23:30
Jeg kikker på Ebay for å se om jeg kan skaffe meg noe fint. Så så jeg en som falt i smak. Arnold BR89 med kullvogn. Den likte jeg og kan bli enkel å digitalisere siden dekoder kan ligge i kullvognen. Men ble den både laget med og uten kullvogn? Jeg hadde den i Marklin noen år tilbake, men da ikke med kullvogn. Angående kullvogn, det var vel mer lengre ruter for de? Hva ble BR89 brukt til? Gods eller passasjerer?
Jeg er nysgjerrig på denne.
Foreløpig har jeg en BR78 analog.



Replies:
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 23 juni 2015 at 01:23
BR89 er en samlebetegnelse som ble brukt på alle treakslede tanklok (totalt 13 grunntyper) som ble overtatt av Deutsche Reichsbahn Gesellschaft i 1920. For å skille de forskjellige typevariantene fra hverandre fikk de derfor en typeindeks (89.0, 89.1, 89.2, 89.3-4 osv.).
I tillegg ble det bygget en enhetsloktype i 1934-38 som også fikk betegnelsen BR89.0 (II). Denne er forbilde for Märklins mest vanlige damploktype, men Märklin har også hatt modell av prøyssisk T8/BR89.0 (I)
Se også https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Lokomotiv-_und_Triebwagenbaureihen_der_Deutschen_Reichsbahn_%281920%E2%80%931945%29" rel="nofollow - Lokomotiv- und Triebwagenbaureihen der Deutschen Reichsbahn
Noen svært få prøyssiske T3-lok (BR89.70-75) ble utstyrt med tender (som er det korrekte navnet på "kullvogn") for å øke aksjonsradien. Tenderen ("kullvognen") har en stor vanntank med en mindre kullbeholder på toppen.
Typenummerne fra BR80 til BR96 omfatter alle typer tanklokomotiver for godstog. BR89-variantene er dermed klassifisert som godstoglok, men de ble også brukt til skifting og små persontog på sidelinjer.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 23 juni 2015 at 01:52

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] tender (som er det korrekte navnet på "kullvogn") [...]

Å omtale tenderen som "kullvogn" er vel direkte misvisende, da en kullvogn er en godsvogn for transport av kull fra et sted til et annet. Og de kan like gjerne gå i tog trukket av diesellok eller elektriske lok.



Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 23 juni 2015 at 10:07
Ja, i utgangspunktet er en kullvogn en vogn for alminnelig transport av kull, mens tender er en vogn som er permanent tilkoblet et damplokomotiv og som inneholder lokomotivets vann- og kullbeholdning. Jeg tror imidlertid at det er tilnærmet umulig å utrydde ordet "kullvogn" som betegnelse på tender, både fordi det er så inngrodd, og fordi folk flest bare ser kullhaugen. De færreste vet at alminnelige tendere som oftest har plass til ca. tre ganger så mye vann som kull, vannet ser man jo ikke. Det er veldig vanlig at folk forundret spør hvorfor vi fyller vann ned i en åpning bakerst på "kullvognen", mange tror at man fyller rett fra vanntårnet og ned i kjelen.
At tanklok har beholdere for vann og kull er også et mysterium for mange. Jeg har fått utallige spørsmål om hvordan man kan kjøre med sånne lokomotiver når man ikke har noen "kullvogn". For å gjøre forvirringen komplett, så har jo sadeltanklok vannbeholderen liggende over kjelen, og da ser det jo ut som man fyller vann rett ned i kjelen fra vanntårn eller vannstender.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net