Jeg ble såpass frustrert over adressevalget at jeg åpnet Y1-motorvognen. Det viste seg at det var "bare" 2 dekodere i motorvognen. De var heller ikke pluggbare. Lysene innvendig er riktignok fra ESU - men de er ikke styrt av egen dekoder, kun utgang fra LokSound (fikk feil opplysninger av selger). Fra hver av LokSound-dekoderne er det 4 pluggbare ledninger 2 til motor og 2 til skinnene, slik at man ikke trenger å lodde. Det som er pussig, er at det bare er en høyttaler koblet til de 2 lyddekoderne. Man hadde klart seg utmerket med SUSI og en dekoder. - Spanderer man 2 dekodere, går det utmerket an å bruke en LokPilot og en LokSound. Oppstart av LokPilot-dekoderen (V4) kan forsinkes slik at den starter på likt med LokSound-dekoderen slik at man reduserer "trekkspilleffekten". Ser at innholdet i de 2 LokSound-dekoderne er helt forskjellig, så man må vite hvilken dekoder som styrer hva om man endrer CVer med kun "Decoder Lock" aktiv på en dekoder. - Tryggest er å åpne loket og bruke avansert programmeringsverktøy. Fikk ikke dette til å stemme - etter å ha tenkt meg om! Lyslisten er festet med dobbeltsidig tape i taket og begge dekoderne er surret inn i sort plast/tape (som jeg først ikke ville åpne). Etter en vurdering, åpnet jeg tapen og der fant jeg MTC21-grensesnitt for begge lyddekodere sammen med "overskudd-lange" ledninger. Videre fikk jeg tilgang til kablene for lyslisten og den er koblet direkte til skinnene og ikke til en utgang på LokSound som jeg ført trodde - altså må den ha dekoder med chip skult bak den dobbeltsidige tapen. Modellen har 3 dekodere - som den svenske selgeren sa! Det ser ut som om dekoderen fra lyslisten ikke forstyrrer utlesingen fra LokProgrammer men det er greit å vite at lysdekoderen og ene LokSound har felles mating og en del sammenfallende CVer. Derfor bør man separere dekoderne ved programmering. - Dessverre ingen "lettvint" løsning for denne modellen.
|