Korrekt lys EL13
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9009
Printed Date: 22 november 2024 at 13:14 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Korrekt lys EL13
Posted By: StenR
Subject: Korrekt lys EL13
Date Posted: 06 februar 2015 at 21:12
Hei, Var på togbutikken og hentet en Hobbytrade EL13 med lyddekoder (Zimo) her om dagen. Driver nå og programmerer denne. Likte ikke helt lydoppsettet. Lydene er på litt rare knapper, og ene fløyta var litt for "Eisenbahn Romantik" for min del. Den skal flyttes til en knapp langt uti, reservert for muesumskjøring :-) Virker som grei skuring, og fått CV#300 med POM på Multimaus til å fungere. Kan sikkert legge ut en oppskrift når jeg er ferdig.
Det jeg lurer på, er mer fundamentalt. Hvordan var egentlig nær/fjernlysoppsettet på EL13? Var markeringslysene H4 med nær og fjern? Kunne topplyskasteren dimmes, eller var denne av/på?
StenR
|
Replies:
Posted By: Asgeir
Date Posted: 06 februar 2015 at 21:48
Jeg tror dette er korrekt lys på El 13 på 50 til 80-tallet (det er i hvertfall slik på min): -Markeringslysene er av/på - normalt skal disse bare lyse forover, men i begge ender under skifting eller som løslok. -Som løslok på fri linje skal det settes røde skiver på markeringslysene bakover (dvs rødt lys). -Topplyskasteren kunne ikke dimmes, men når den ble skrudd av sluknet lyset gradvis i løpet av ca. 1 sekund.
Hvis noe av dette er feil er jeg takknemlig for alle rettelser.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 februar 2015 at 22:14
Markeringslysene var normalt alltid på i begge ender etter 1972. Når El.13 gikk som løslok, satte man, som Asgeir nevner, røde skiver over de bakre markeringslysene, men ikke når det var vogner bak.
Det står mer om lysbruk på NSBs lok i denne tråden, spesielt i innlegget fra H. Lindholm på slutten: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6428" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6428 En sak som jeg lurer på, er om de røde skivene også ble brukt når et lok gikk bakerst i toget som hjelpelok, f.eks. opp Brynsbakken. I så fall måtte skivene flyttes før loket snudde. Jeg tror reglementet skulle tilsi at de ble brukt, men brød man seg om det for en såpass kortvarig jobb? Eller ble det regnet som skifting?
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 07 februar 2015 at 01:01
TorsteinS wrote:
En sak som jeg lurer på, er om de røde skivene også ble brukt når et lok gikk bakerst i toget som hjelpelok, f.eks. opp Brynsbakken. I så fall måtte skivene flyttes før loket snudde. Jeg tror reglementet skulle tilsi at de ble brukt, men brød man seg om det for en såpass kortvarig jobb? Eller ble det regnet som skifting? |
Reglene var og er helt klare. I bakerste ende i kjøreretningen skal det enten vises "sluttsignal" eller "baklys" (som inntil for få år siden het "baklamper"). Fastmonterte "baklamper" var noe som kom på lokomotiver først utpå 1960-tallet. På damplok og eldre el- og diesellok måtte man sette fargede glasskiver utenpå signallampene. Ved kjøring av hjelpelok, enten det var i Brynsbakken eller andre steder, skulle det vises to røde lys bak i kjøreretningen. Hvis hjelpelokomotivet ikke gikk med til togets endestasjon, men forlot toget underveis (enten det skjedde på en stasjon eller i fart på linjen) skulle lampene byttes om før man kjørte tilbake. Skifting er bevegelser med rullende materiell som gjøres i den hensikt å flytte materiell på en stasjon eller et sidespor på linjen. Kjøring av hjelpelok er ikke skifting. Når et hjelpelok forlater toget og skal kjøres tilbake til sin utgangsstasjon blir det løslok, som trafikksikkerhetsmessig er å regne som tog. Mitt inntrykk er at mange førere tidligere ikke tok dette med baklamper så høytidelig når det ble kjørt hjelpelok eller løslok, i hvert fall ikke på lok som ikke hadde fastmonterte lamper med rødt lys. Å gå ut og skifte om skivene syntes de nok var noe pes, og etter 1972 kjørte de jo uansett med signallampene tent i begge ender hele tiden. Allikevel var det jo også mange som satte sin ære i å gjøre det riktig. Nå har vel alle lokomotiver fastmonterte lamper for både hvitt og rødt lys som kan skrus av og på fra førerplass, og da er det jo mye enklere å følge reglene.
En annen detalj er at det strengt tatt aldri skal vises signaler "inni" toget, med ett unntak. Det betyr at alle lamper bak på forspannlokomotiv og foran på hjelpelokomotiv skal være slukket. I praksis kjører vel allikevel de fleste med disse signallampene tent.
Det eneste unntaket med signaler "inni" toget er at sluttsignaler/baklamper skal vises på siste vogn i tog også når toget har hjelpelokomotiv. Signalet skal føres for å sikre at togets ende er markert når/hvis hjelpelokomotiv forlater toget underveis.
Når det gjelder dimming av hovedlampe (som var den korrekte betegnelsen på den store, øvre lampen inntil slutten av 80-tallet), så kunne ikke denne dimmes på noen av ellokene til og med El 14 - det var bare av eller på. Noe mange derimot ikke vet er at hovedlampen på de fleste damplok med elektrisk belysning faktisk kunne dimmes. Ved siden av bryterne for hovedlampen stod det en stor, trådviklet motstand på 3,12 ohm som sørget for omtrent halv belysning når den ble koblet inn i lampekretsen.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 07 februar 2015 at 01:59
H. Lindholm wrote:
En annen detalj er at det strengt tatt aldri skal vises signaler "inni" toget, med ett unntak. Det betyr at alle lamper bak på forspannlokomotiv og foran på hjelpelokomotiv skal være slukket. I praksis kjører vel allikevel de fleste med disse signallampene tent. |
Strengt tatt hadde vel ikke sikkerhetsreglementet noe eksplisitt forbud mot tente lamper inne i toget. Reglene sier hva som skal vises, ikke hva som ikke skal vises. Jfr. http://www.jernbane.net/norge/Trykk401/401_VI.html#par311" rel="nofollow - http://www.jernbane.net/norge/Trykk401/401_VI.html#par311 Så kan man også spørre seg hvilke problemer markeringslys inne i toget evt. skulle gi. Vil man f.eks. merke noe særlig mer til disse enn lys som kommer ut av vinduene i personvogner? Bakover vil markeringslysene stort sett bli skjermet av en vogn, med mindre det er et tog av tomme container- eller stakevogner.
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 07 februar 2015 at 10:55
Nei, det er ikke noe eksplisitt forbud mot å ha tente signallamper inni toget, men indirekte sier regelverket at de skal være slukket.
Trykk 401 § 210 Signalgiving (...)De fastsatte signalmidler og signaler må ikke brukes til annet formål eller på annen måte enn bestemt i dette reglement eller i særlig bestemmelse fra Hovedkontoret.(..)
Togframføringsforskriften § 9-5.Signaler som ikke er i bruk Lyssignaler som ikke er i bruk, skal være slukket, tildekket eller vendt bort fra sporet.(...)
Det innebærer at det ikke skal vise signal når signal ikke skal vises. Lamper foran og bak på lokomotiv er signaler. Belysning i personvogner er ikke signaler. Prinsipielt har man samme problematikk med sluttsignaler. Hvis sluttsignalene ikke ble tatt av det som var siste vog i et tog som fikk koblet til flere vogner bakerst, og man senere under kjøringen fikk koblingsbrudd, kunne man risikere at toget fremstod som helt selv om man hadde mistet vogner. Dog forsvant i praksis denne problemstilling da kravet om gjennomgående trykkluftbremser på siste vogn ble innført, men det er ikke så veldig lenge siden, og på museumsbaner er det jo sånn fortsatt.
Nå er jo ikke dette noen veldig stor eller viktig sak, og som man jo observerer kjøres det jo med signallampene tent i begge ender, men egentlig skal de være slukket hvis de ikke i følge reglene skal være tent. Så kan man jo delv velge hvordan man vil kjøre på sin modelljernbane - enten slik det i følge regelverket strengt tatt skal være, eller sånn det foregår i virkeligheten...
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 07 februar 2015 at 11:24
Da ser det ut til at min grønne El 13 har fått riktig lampeoppsett og kan kjøre etter "reglene":
F0 er Hovedlampe som skifter med kjøreretningen F1 er Markeringslampe ende 1 F2 er Markeringslampe ende 2 F5 er Skiftemodus med tente Markeringslamper i begge ender F6 er Røde Markeringslamper bakover (baklys) som skifter med kjøreretningen (fant ikke ut hvordan jeg skulle få lokfører til å komme ut å sette på / ta av rød signalskive, så jeg jukser med rød lampe )
Teoretisk kan da lokomotivet: - Starte opp, tenne Markeringslaper fremover (og bakover jfr. reglene etter 1972), kjøre frem til vognstammen, koble på, sette på Hovedlampe fremover og kjøre ut av stasjonen. - Komme til stasjon med et godstog med tente Markeringslamper og Hovedlampe fremover, slukke Hovedlampe, koble fra, utføre skifting med tente Markeringslamper i begge ender, koble til toget etter endt skifting, slukke Markeringslamper bakover og kjøre ut med tent Hovedlampe. - Være assistanselokomotiv bakerst i et tog med slukket Hovedlampe, Markeringslamper (eventuelt tente) fremover og med røde Markeringslamper bakover (baklys). Når assistansen opphører og lokomotivet skal returnere til utgangsstasjon, kobler det fra toget, skifter ende for de røde baklysene, tenner Markeringslys og Hovedlampe fremover.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: StenR
Date Posted: 07 februar 2015 at 15:15
Her er i alle fall hvordan jeg har gjort det. Jeg har valgt å ha: Markeringslys i kjøreretning på F0 (som originalt) Maskinlyd F1 (originalt) Topplyskaster i kjøreretning på F2 (originalt) F3 og F4 som skifte/momentfjerning. Har dette på mange andre Zimoer, så valgt å beholde det. Jeg beholdt fløyta på F5. Den var ikke så ille. Jeg flyttet "fanfaren" på F6 til F8 F6 bruker jeg til å sette på begge markeringslys nede F7 bruker jeg til å sette på sluttlys for løslokkjøring F9 bruker jeg til kompressor
Her er kokeboka, om noen skulle være interessert: 1. Sørg for at RailCom er enablet CV#29 = 14 (15 om du vil fikse opp i retningen. Min 13 gikk med ende 2 forover) CV#28 = 3
Sett multimaus i POM (menu->program->mode) CV#7 = 110 (Inkrementer CV# med 100, kompatibiletetsproblem Multimaus) CV#200 (altså egentlig CV#300)= 8, Bla med F4 og F5 til du finner "langt horn" kategorien. Bla med F1 og F2 til du finner NMT -fanfaren (den som før var på F6). Velg F8 for å lagre og lukke CV#200 = 6, Velg F3. Dette fjerner hornet på F6
CV#200 = 7, Velg F3. Fjerne kompressor på F7 CV#200 = 9, Bla med F4/F5 til du finner kompressoren. F8 for lagre/lukk
NB!NB! CV#7 = 0 (opphev +100 på CV#)
Skiftelys på F6 CV#61 = 97 (ikke left shift på funksjonsmappingen.) CV#40 = 3 (begge markeringslys nede) CV125 og CV126 = 0. Opphev retningsstyring på F0f og F0r
Røde sluttlys på F7 CV41 = 12 CV127 = 2 CV128 = 1
StenR
|
Posted By: hakhe
Date Posted: 31 mars 2015 at 21:42
StenR wrote:
F7 bruker jeg til å sette på sluttlys for løslokkjøring |
Er de røde sluttlys i 13 mskinene fra NMJ?
------------- Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
Posted By: StenR
Date Posted: 31 mars 2015 at 22:02
Nei, det tror jeg ikke. Kun hobbytrade som støtter dette.
StenR
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 01 april 2015 at 08:37
hakhe wrote:
StenR wrote:
F7 bruker jeg til å sette på sluttlys for løslokkjøring |
Er de røde sluttlys i 13 mskinene fra NMJ?
|
Jeg har ettermontert røde sluttes på min NMJ El 13 - en liten rød LED sitter bak fronten midt i "splitten" på lyslederne. Printkortet har en ubrukt funksjonsutgang fra dekoderen som kan tilkobles med en ledning - og da blir det lys i de også.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 09 september 2015 at 13:15
Hei
Jeg har nettopp anskaffet en Hobbytrade EL13 og kan godt tenke meg å endre på programmeringen. Jeg bruker MS2 som kan lese og programmere alle CV direkte.
Røde sluttlys var enkelt å få til. Det har jeg forløpig lagt på F8 tasten. Ved å sette CV127=54 og CV128=53 får man myk tenning av lyset.
Så liker jeg ideen om å kunne tenne alle nedre markeringslys (hvite) ved rangering, men skjønner ikke helt hvordan disse både kan være retningstyrt på F0 og samtidig-ikke retningstyrt på en annen tast.
I oppsettet fra Hobbytrade er det ingen funksjon for å koble ut akselerasjon/retardasjon. Jeg vil gjerne ha denne funksjonen på F3. I følge manualen til Zimo kan dette programmeres på CV124 men jeg får ikke til ønsket resultat. Halv hastighet vil jeg fremdeles ha på F4.
Til slutt vil jeg flytte lydfunksjonene til andre taster og dempe volumet, men antallet CV som styrer lydfunksjonene er enormt så her finne jeg ikke ut hvilke CV som skal endres. Metoden for Multimaus kan jeg ikke bruke. Jeg må gi en tallverdi direkte til en CV.
Er det noen som kan hjelpe?
Helge B.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 10 september 2015 at 00:03
HelgeBe wrote:
Så liker jeg ideen om å kunne tenne alle nedre markeringslys (hvite) ved rangering, men skjønner ikke helt hvordan disse både kan være retningstyrt på F0 og samtidig-ikke retningstyrt på en annen tast. |
På lokdekodere med funksjonsmapping er det slik at en for hver enkelt logiske funksjon (F-tast, evt. i kombinasjon med retning) kan programmere hvilke fysiske utganger den skal aktivere. Det er ingenting i veien for at en funksjon kan styre flere utganger, da hvert bit (dvs. siffer i 2-tallsystemet) i den programmerte verdien representerer hver sin fysiske utgang. Det er heller ikke noe i veien for at flere funksjoner kan styre samme utgang, da det holder at én av funksjonene er aktivert.
|
Posted By: StenR
Date Posted: 10 september 2015 at 09:37
Selv om f.eks F0fwd sier at markeringslys bak skal være slukket, blir den "overkjørt" av skiftelysfunksjonen din (F-tast, jeg brukte F6), som setter at begge markeringslysene skal være tent. Jeg husker dette litt vagt, men jeg tror dekoderen på HT hadde satt bits på CV#127 og CV#128 som gjorde selve funksjonsutgangene retningsavhengige. Dette må du oppheve ved å sette de til 0. Siden de er mappet til F0, er dette uansett "smør på flesk", da lysfunksjonen F0 er direktiv i seg selv (F0-forover og F0-bakover kan kjøre ulike utganger).
Det med momentfjerning/halvfart hadde jeg aldri noe problem med. Er du sikker på at du pleier å ha halvfart på F4? Tror ikke det er støttet sånn direkte. Man kan vanligvis velge mellom F3 eller F7 for halvfart. Momentfjerningen kan man legge på både F3 eller F4. Jeg bruker konsekvent CV#124 = 23 på mine Zimo'er. Da er halvfart på F3 og momentfjerning på F4.
Generelt er vel lydvolumet kun på CV#266. Reduser denne med 5 om gangen til du finner et lydvolum som passer. Det med funksjonstastene får du grave i sjøl:-) . Dersom MS2'en din er så gammel at den ikke støtter POM, er det uansett kanskje på tide å oppgradere ;-)
StenR
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 11 september 2015 at 22:57
Takk for svar. Da har jeg fått orden på lysene.
Jeg tok frem noen av de andre lokomotivene mine og det stemmer at halv fart er på F3 og momentfjerning på F4 som du sier. Jeg satte CV124=23 og da ble det ordnet. Rart da at HT har levert med uten momentfjerning og halv fart på F4.
Lydvolumet måtte jeg redusere fra 100 til 20. Ved 100 var det spraking i høytaleren.
MS2 har POM, men bruksanvisningen sier ikke noe særlig om hvordan POM brukes. POM fremstå som en funksjon hvor man bare skriver en ny CV verdi uten at man leser eksisterende verdi først. Jeg får lese nærmere i ZIMO sin manual og se om jeg finner rett CV.
Helge B.
|
Posted By: StenR
Date Posted: 12 september 2015 at 17:44
Prinsippet for programmering av lyd er likt og uavhengig av Multimaus. Men multimausen klarer ikke adressere CV over 255, så zimo har en workaround hvor dekoderen internt legger på 100 på angitt CV. Grunnprinsippet for lydprogrammeringen er at du setter CV#300=funksjonsnr du vil endre. Loket går i en spesiell modus hvor du blar i tilgjengelige lyder med f1/2 og f4/5. Slett med f3 og lagre/lukk f8. Men du må enable railcom som beskrevet over.
StenR
|
|