Print Page | Close Window

Konduktørvogner

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8993
Printed Date: 22 november 2024 at 11:04
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Konduktørvogner
Posted By: Morten Jacobsen
Subject: Konduktørvogner
Date Posted: 28 januar 2015 at 17:20
Nå når både Steinar & Steinar og Messingmodeller kommer ut med byggesett av Konduktørvogner (F Type 4, Type 6 og Type 7), er det noen som kan henvise til artikler og bilder av forbildene? Det er lite å hente hos NJK og Digitalarkivet.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO



Replies:
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2015 at 21:43
På Krøderbanens nettsider finner man i alle fall litt om F type 6 og 7, og noen bilder av en F type 7.

Forøvrig er alt materiell som for tiden befinner seg på Krøderbanen vist på nettsidene, men det varierer nokså mye hvor fyldige beskrivelsene er og hvor mange bilder som vises (som alt annet er det er en jobb som skal gjøres, og det tar sin tid....).
For de som måtte ønske å studere dem nærmere står 12102 (type 6) alltid utendørs på Krøderen stasjon og kan besiktiges og fotograferes når som helst.
2019 (type 7) står normalt også utendørs om vinteren, om mulig med presenning over. Om sommeren er den enten i bruk eller plassert på Krøderen stasjon.

http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-ikke-i-bruk/74-rullende-materiell/materiellpresentasjon-personvogner/4613-r-12102" rel="nofollow - F type 6 nr. 12102

http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-trafikkvogner/74-rullende-materiell/materiellpresentasjon-personvogner/4526-f-2019" rel="nofollow - F type 7 nr. 2019

http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell" rel="nofollow - Rullende materiell på Krøderbanen

Det hadde for øvrig vært hyggelig om firmaet Messingmodeller i sin presentasjon i dette forumet hadde opplyst om at de har klippet praktisk talt hele teksten for F type 7 direkte fra Krøderbanens nettsider. Når man i kommersiell hensikt kopierer på den måten er det god tone å oppgi kilden.





Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 28 januar 2015 at 22:19
Takk for god informasjon

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Asgeir
Date Posted: 29 januar 2015 at 13:23
Det er så vidt jeg vet ikke skrevet noen utfyllende artikkel eller bok om disse konduktørvognene, så det blir å samle bruddstykker.

Helge har nevnt NJKs websider - som er utmerkede.

I tillegg driver NJK å legger ut gamle På Sporet digitalt for medlemmene, og i en av utgavene fra 70-tallet (det må være rundt nr. 25) finnes det en lengre artikkel om "trevogner fortsatt i drift ved NSB" - her er det mye fakta å finne.

Ellers er boken "NJK Rullende Materiell" fra 1980 fylt opp med fakta om materiellet NJK disponerte på det tidspunktet inkl. konduktørvogner - jeg fikk kjøpt en helt nytt eksemplar fra NJK salgstjenesten for ca. et år siden (et hemmelig restopplag var funnet - kanskje de fortsatt har?).

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 29 januar 2015 at 17:39
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

I tillegg driver NJK å legger ut gamle På Sporet digitalt for medlemmene, og i en av utgavene fra 70-tallet (det må være rundt nr. 25) finnes det en lengre artikkel om "trevogner fortsatt i drift ved NSB" - her er det mye fakta å finne.
Tipper at du mener artikkelen "God gammel årgang" fra PS nr. 24, s. 12.

Siden artikkelen dreier seg om vogner pr. 1. mai 1978, bruker den litra fra etter 1970, dvs. hovedlitra FV for toakslede F-vogner, men inneholder også en tabell over nye og gamle litra for de vognene som fantes pr. 1.5.78 og 1.1.72. Der er F type 4 og 6 ikke med, så de var antagelig utrangert eller degradert til internvogner før 1972. Det fantes én FV type 3 (tidl. F type 7)  i 1972, men ingen i 1978. Vognene som er annonsert som byggesett, er følgelig ikke beskrevet i artikkelen.

Den FV type 3 som var igjen i 1972, må ha vært nr. 2019, som i følge Krøderbanens sider var i ordinær trafikk til 1973. Litt info og et bilde fra driftstiden finnes i MDB:
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=7765" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=7765

For de som ikke er klar over det, så finnes det en indeks over artikler i nr. 1-100 av På Sporet her:
http://medlem.njk.no/psix/PS.htm" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/psix/PS.htm



Posted By: Asgeir
Date Posted: 29 januar 2015 at 23:57
Det er artikkelen jeg tenkte på!

En liten oversikt av antall 2 akslede trevogner med litra F (konduktørvogn) og tilsvarende Fd - Konduktørvogn med dampkjel for togoppvarming i drift pr år (det kan godt ha sneket seg inn noen feil i farta, men totalbildet skal være relativt korrekt:

1.7-1967:
Type 1, 1 stk
Type 2, 2 stk og Fd type 1, 6 stk
Type 3, 1 stk
Type 5, 3 stk
Type 6, 5 stk
Type 7, 1 stk
Type 8, 7 stk og Fd type 4, 2 stk
Type 9, 10 stk
Type 10, 24 stk
Type 11, 30 stk
Type 15, 3 stk
Type 16, 2 stk

1.7-1959:
Type 2, 9 stk og Fd type 1, 7 stk
Type 3, 2 stk
Type 4, 3 stk
Type 5, 5 stk
Type 6, 23 stk og Fd type 2, 1 stk
Type 7, 8 stk
Type 8, 16 stk og Fd type 4, 2 stk
Type 9, 8 stk
Type 10, 28 stk og Fd type 5, 1 stk
Type 11, 30 stk
Type 12, 2 stk
Type 13, 1 stk
Type 15, 3 stk
Type 16, 2 stk

1.7-1936:
Type 1, 7 stk
Type 2, 12 stk og Fd type 1, 6 stk
Type 3, 3 stk
Type 4, 3 stk
Type 5, 2 stk
Type 6, 14 stk og Fd type 2, 18 stk
Type 7, 9 stk
Type 8, 12 stk og Fd type 4, 6 stk
Type 9, 8 stk
Type 10, 11 stk og Fd type 5, 22 stk
Type 11, 25 stk og Fd type 7, 7 stk
Type 12, 2 stk
Fd type 3, 2 stk
Fd type 6, 2 stk
Fd type 8, 7 stk

F og Fd vognene ble stadig ombygget, generelt først ved at dampkjeler ble fjernet fra Fd-vognene og litra endret til F (fra 30-tallet). Deretter fikk flere utvidet konduktørrommet og gjerne nye vinduer (fra 40/50-tallet), mens andre ble modernisert og hele konduktørrommet flyttet til midten av vognene (60-tallet). Andre ble totalt nybygget med ny vognkasse.

Alt i alt er det en liten utfordring å finne ut av alle endringer og versjoner, men dette er en vogntype som var svært vanlige i godstog fra 1800-tallet og frem til 1970 tallet. Løp, kjøp og bygg!


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Messingmodeller
Date Posted: 31 januar 2015 at 22:31
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

På Krøderbanens nettsider finner man i alle fall litt om F type 6 og 7, og noen bilder av en F type 7...Det hadde for øvrig vært hyggelig om firmaet Messingmodeller i sin presentasjon i dette forumet hadde opplyst om at de har klippet praktisk talt hele teksten for F type 7 direkte fra Krøderbanens nettsider. Når man i kommersiell hensikt kopierer på den måten er det god tone å oppgi kilden.

Hei og beklager at vi glemte det i omtalen. Dette er nå rettet. Teksten er hentet fra byggeveiledningen som henviser til Krøderbanens sider. Vi er opptatt av å oppgi kilde til både informasjon og bilder, så dette var en glipp.


-------------
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no


Posted By: Kait
Date Posted: 04 februar 2015 at 23:30
F Type 7 har vært tilgjengelig noen år fra S&S også. Kun solgt på FREMO-treff såvidt jeg vet, så de som kommer på treff i Arendal kan sikkert benytte anledningen der.

Bildet viser en F type 7 på FREMO-treffet på Ask i 2013.



Kai



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net