Print Page | Close Window

AT sin byggeblogg

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8960
Printed Date: 22 november 2024 at 02:56
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: AT sin byggeblogg
Posted By: AT
Subject: AT sin byggeblogg
Date Posted: 08 januar 2015 at 19:51
Har altfor mykje i skuffer og skap. No bør dette ut på mj anlegget.




-------------
AT



Replies:
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 08 januar 2015 at 20:41
Ser bra ut dette Anders. Godt å se at du ikke bare limer sammen de Kibri modellene uten faktisk maler de flotte modellene også. De har en veldig bra potensiale som ofte ikke blir utnyttet. 

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: AT
Date Posted: 15 januar 2015 at 21:47
Lodding av kabler




Bil/tilhengerkontakt frå modul til modul. Svarte ledning er forsyningsledning langs modulen(anlegg). Festa saman med Wagokontakter. Frå Wagokontakt skal det gå ledning ned til loddeplater og vidare til skinnene .


Ledningane frå loddeplata til skinnene går gjennom augekrokar.





-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 15 januar 2015 at 21:53
Detalj av bein. Ved å presse opp/ut leppe på låseplate vert det enklare å få ut beinet.



-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 19 januar 2015 at 12:04
Ledninger samla rundt loddelist.




Er ledningane forkorte har eg god erfaring med desse koblingane.




Mitt valg av ledning ut til skinnene vart 0,14mm2. 2 til 3 pr blokk. Fekk ikkje til 0,5mm2. Meir varme førte til smelta sviller, klumpete og stygt



-------------
AT


Posted By: ses
Date Posted: 19 januar 2015 at 12:54
Anbefaler at man lodder på ledningen under skinnefoten og før sporet legges på plass. Da blir ledningene usynlige og man slipper smelting av svillematta.


Posted By: AT
Date Posted: 24 januar 2015 at 12:14
Gipsstøyping

Smurte Woodland Latexrubber over nokre steinar og fekk laga meg fine former til gipsstøyping.




Kulvert frå Punther



-------------
AT


Posted By: jhh61no
Date Posted: 24 januar 2015 at 15:59
Hei Anders.
Helt enig med Svein.

I klubben lodder jeg på 0,75 mm2 uten problemer på undersiden av skinnestrengen

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 24 januar 2015 at 16:49
Nettopp - det er ikke kabeltykkelsen som er problemet, men måten man lodder på. En svært vanlig årsak når plastdeler i nærheten av loddepunktet smelter er at loddebolten ikke er varm nok.
Generelt er også klumpete loddinger et tegn på for lav loddetemperatur. Er temperaturen høy nok vil loddetinnet flyte fint ut der det skal.

Mange tror at loddebolten ikke bør være for varm når man skal lodde på deler som er festet i plast. Da bruker man imidlertid lang tid på å varme opp loddepunktet tilstrekkelig, og varmen rekker å spre seg langt utover i metallet. På skinner er dette spesielt typisk fordi det ledes varme ut i to retninger, dette "suger" varme vekk fra loddepunktet, og man må ha skikkelig varm loddebolt før hver enkelt lodding for at loddepunktet skal bli raskt nok oppvarmet. Når man skal lodde med loddebolt er det alltid viktig å få varmet opp loddestedet så fort som overhode mulig. Da oppnår man riktig temperatur i loddepunktet før varmen har rukket å spre seg dit man ikke vil ha den.

Hvis man synes dette er vanskelig kan det være lurt å fortinne kabelenden på forhånd, og om man er usikker kan det også være greit å fortinne loddepunktet på skinnen før lodding. I siste sekund før man skal lodde lønner det seg også å ta litt loddetinn direkte på spissen av loddebolten, da får man best kontakt og oppvarmingen av loddestedet skjer raskest mulig.


Posted By: AT
Date Posted: 24 januar 2015 at 21:19
Takk for gode innspill.
Reknar og med at når ein loddar på undersida kan svillene pressast litt bort frå loddepunktet.
Lodding på underside og før montering har mange fordeler.

Eg har gjort eit bevisst valg og montert skinnene før lodding. Brunerte skinner er litt vanskelig å reingjere på undersida og. Føler at loddepunktet vert svekka. Alternativet då er på sida av skinna.
Med å dele arbeidet opp i enkle oppgaver, f.eks kun legge skinner uten å tenke på lodding, ledningslengde +++ , synest eg gir større framdrift. Små oppgåver er lettare å få gjort. Framdrift gjer og at ein ikkje går lei.

Sjølv med tynn ledning vil 2 til 3 ledninger til kvar skinnestreng pr blokk auka kvadratet totalt

-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 03 april 2015 at 15:40
Maling av gips i påsken.







-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 20 desember 2015 at 15:57

Italiensk vogn, greitt byggesett. Var igrunnen på utkikk etter om noko av akselbokser og bremser kunne passe på norske vogner. Tja....



-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 11 januar 2016 at 15:39
Limer saman alle 4 sidene til bakgrunnshus.



-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 27 januar 2016 at 11:10
Brakke bygd av deler frå diverse fabrikat. Lagt inn ledlys. Venter på høvelig airbrush vær.




-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 23 januar 2018 at 15:49


Mj arbeid i vinter.

-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 27 januar 2018 at 21:03


Maling av detaljer.

-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 08 februar 2018 at 11:45


Det gror til etterkvart.

-------------
AT


Posted By: AT
Date Posted: 11 februar 2018 at 14:16


Tilpassing av tak.

-------------
AT



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net