Hei igjen, Fikk lurt meg til en time etter messa på Hamar, og har fått loket ferdig. Glemte å ta bilde av dekoderen oppå motoren, før jeg fikk lirket på kåpa. Beklager det, men det ser akkurat ut som i den gamle forumtråden. Har lagt ved noen bilder fra selve lokomotivet. Dette er det mest pirkete loket jeg har digitalisert hittil (newbie). Nå føler jeg meg klar til å gi meg på et par roco gammeltyskere med røykgeneratorer, som jeg har gruet meg til en stund. Uansett, her er en "guide" med hvordan jeg gjorde det med Zimo MX630 på Gützold stortysker og mine erfaringer: 1 - Demonter lokomotiv og tender, se over. 2 - Lodd av spolen og kondensatoren på motorens printplate. Bryt forbindelsen mellom printplaten og strømforsyningen (konnektoren) 3 - Bruk en graverspiss e.l. og bryt kobberbanene som går til baklysene på begge sider. Gjør det nær printplaten, så er det enklere å lodde på dekoderens ledning etterpå. 4 - Baklys: La printet være som det er. Lodd på blå (+) på kobberbanen på lokets venstre side. Lodd gul ledning på høyre side. 5- Motor: Lodd oransje ledning på motorens venstre side og grå ledning på motorens høyre. Dette er motsatt av hva instruksjonene til zimo sier, men loket gikk feil vei for meg. Dette med høyre og venstre side av motor må vel nødvendigvis variere med hvilken vei motoren står... 6 - Strømopptak: Rød ledning (+) på høyre side. Sort på venstre. 7 - Konnektor: Jeg kjøpte en mikrokonnektor på ebay som jeg limte under koblingen mot loket (som i gammel tråd). I denne har jeg hvit, grønn, blå og brun. Hvit er forlys nede (-), grønn er funksjonsutgang hovedlyskaster (-), blå er felles +. Brun er funksjonsutgang reservert for fremtidig bruk, hvis jeg skulle få alvorlige fritidsproblemer og ønske å fikle på plass en røykgenerator. 8 - Forlys nede. Jeg klippet vekk den gamle motstanden, lederne til hovedlyskasteren (merk hva som er høyre side (+)) og klippet løs dioden (malt sort) på høyre side løs fra strømopptaket (la den fortsatt sitte på loddeøret som går forover) . Deretter loddet jeg på en sort ledningsstump der motstanden satt. På denne loddet jeg på en 510ohms motstand (1/2watt), og videre fra den loddet jeg på den hvite lederen som skal bak til konnektoren mot tender. På høyre side bør du måle at øret virkelig er brutt fra strømopptaket/chassis. Deretter lodder du på en ny sort leder (mørk blå på bildet, +) på beskyttelsesdioden. Ledningene trer du opp i kjelen og foreløpig ut gjennom røykskapet.
9 - Lodd denne sorte lederen sammen med hovedlyskasterens anodeledning (høyre leder, evt. mål), lodd på en blå leder til konnektoren. Lodd så på en 1kohm 1/4w motstand på hovedlyskasterens katodeledning. Lodd på den hvite lederen til konnektoren. 10 - Jeg tredde lederne gjennom kjelen. Så boret jeg to 1.5mm hull i førerhytta, slik at ledningene kommer ned bak bremsesylinderne på hver side. Mulig man kan bore enda litt lenger bak enn jeg gjorde uten å komme i konflikt med koblingen. Tror det er penere å ta halvparten av lederne på hver side i stedet for å ta et større hull med alt på en side. Så samlet jeg dem i konnektoren og malte det som var utenfor loket i sort. (For å få det minst mulig synlig). 11 - Deretter er det bare å sette alt sammen igjen.
Som antydet over er jeg litt usikker på dimensjonering av formotstandene her. Aner jo ingenting om lysdiodene som satt der. Mens loket fremdeles var analogt, målte jeg 1.9v fall over hovedlyskasterens diode. Koblingen med 3 parallelle led og felles formotstand er egentlig bare ok om alle led har samme karakteristikk, så da antok jeg 1.9v på de nede også. Jeg tullet litt i innlegget over. Alle tre diodene gikk gjennom beskyttelsesdioden (0.7v). For å se hva Gützold hadde brukt for dimensjonering antok jeg 14v. Da får man (14-1.9-0.7) på en motstand på 390ohm. Dette blir 29mA, eller rett i underkant av 10mA per diode. Jeg gjettet at dette er konservativt pga. den hårete parallellkoblingen, så jeg tenkte å legge meg rett i overkant. Kan godt hende at det er 20mA dioder som står på, men jeg tar ikke sjansen. Pluss at jeg kjører med multimaus, og jeg synes den virker til å gi ut veldig høy spenning. Så jeg la meg på 510ohm 1/2watt på de nede (bruker fortsatt 14v). Det blir da 11mA per diode nede. Kan hende du kan bruke en 1/4watt'er også, men det er litt i grenseland. Det er god plass i kjelen, og jeg hadde liggende 1/2watt, så derfor. Oppe bruker jeg 1kOhm 1/4watt. Denne har ikke lenger beskyttelsesdiode og blir 12mA.
Resultatet er i alle fall helt ok. Jeg kunne godt tenke meg å hatt noe sterkere lys i hovedlyskasteren. Men mener å huske at jeg irriterte meg over dette i analog drift også. Har uansett ikke lyst å brenne denne dioden, men om noen gidder å sjanse på at den er 20mA, så er det jo bare å sette inn noe mindre enn 1kOhm og se hva som skjer. Noen som forresten vet hvordan signalet på lysutgangen ser ut? Er det et pulstog mellom 0 og 14v?
Anvisningene over brukes på eget ansvar:-)
StenR
Edit: 11.11.2016: I forbindelse med at jeg skal selge en av mine ombygde stortyskere kom jeg tilfeldigvis på denne posten. Den er IKKE helt riktig. Koblingen over fungerer, men koblingen på hovedlysene nede er egentlig bare tull. Det er ikke noe poeng å legge blå + ned på noen av "ørene" som går forover til lysene. Begge ørene er koblet til samme kobberplate, og det er kun dioden som gjør at koblingen over ikke kortslutter. LED'ene får + fra strømopptaket. Dette fungerer helt fint, men det kan være at avanserte dimmingsfunksjoner osv. ikke fungerer helt etter hensikten. Dropp blå + til lys nede og lodd mostanden og hvit leder til dekoder på øret med dioden. Det er antagelig ikke nødvendig å beholde dioden, men den fjerner muligheten for høy reversspenning på LED'ene, noe som uansett ikke er dumt.
|