Print Page | Close Window

motorvogn

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8600
Printed Date: 23 november 2024 at 04:27
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: motorvogn
Posted By: kokken
Subject: motorvogn
Date Posted: 28 mai 2014 at 15:58
Er det noen som vet om cmb type 9 har vært innom numedalsbanen?

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no



Replies:
Posted By: Damp
Date Posted: 28 mai 2014 at 17:21
Originally posted by kokken kokken wrote:

Er det noen som vet om cmb type 9 har vært innom numedalsbanen?


De fire motorvognene ble under krigen visstnok skipet inn til Norge via Narvik:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=177657&rom=24" rel="nofollow - Ankomst Norge

Vognene ble bygget i perioden 1932 - 1935 etter et forbilde av en vogn fra 1924. De skal visstnok blant annet ha blitt benyttet til pansertog på Østre linje (til soldatene?) men var i utgangspunktet under krigen stasjonert på Grorud under Oslo Distrikt. Farven var da grønngrå slik de gikk i Tyskland før eksporten til Norge. Det finnes lite dokumentasjon ellers om motorvognene under krigen. All militær kommunikasjon var vel hemmelige greier.


I Norge fikk disse vognene først litra Cmdo type 8 fra de kom og frem til 1946.
Da ble de omlitterert til Cmdo type 9. Vognene var svært nedslitte etter krigen, og hadde et høyt oljeforbruk. Rett etter krigen ble de først satt til å betjene Solørbanen og strekningen Kongsvinger - Hamar tur - retur. De var da fremdeles grågrønne i farven.


I 1950 ble to av dem - 18292 og 18293 - plukket ut og motorene sendt til Tyskland for renovering. Vognkassene ble også etter det jeg kjenner til omlakkert til rødbrun NSB i dette tidsrommet. Deretter ble de sendt til tjeneste på Skreiabanen og Valdresbanen fra Eina til Dokka, der de også hadde sin stasjonering. Det forekom også at de frekventerte Gjøvik.
Jeg har ikke hørt om at de har vært innom Numedalsbanen, og de var da også som sagt kun stasjonert i Oslo distrikt. At det kan ha forekommet en svipptur eller to er jo mulig, uten at jeg har hørt om det. Den lille "padda" Cmb 16 derimot var jo på Numedalsbanen.


Vognene var etter sigende lite egnet til driften på den svingete Valdresbanen og hadde svakt dreiemoment(?). Men på flate, tyske sletter var de satt opp til 85 km/t og det hevdes at de var oppe i 110 km/t på rette strekk.


I 1956 fikk de sin siste litraendring og ble hetende Bmdo type 9. Men dette varte ikke lenge for i april 1958 var den siste av dem utrangert og hugget opp.

Er du smart så skaffer du - eller klubben din - deg årgangene av NJK's På Sporet. De ligger til salgs på QXL for tiden. Denne motorvognen blir behørig omtalt i nr. 26 og sidene 4 - 7. Med årgangene samt ved å benytte emneregisteret på NJK web, finner man det utroligste.






-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980





Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net