Märklin digital og blokkdetektering
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8563
Printed Date: 01 november 2024 at 02:31 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Märklin digital og blokkdetektering
Posted By: SveinR
Subject: Märklin digital og blokkdetektering
Date Posted: 03 mai 2014 at 10:03
Mulig et enkelt spørsmål, men jeg har ingen kjennskap til Märklin digital.
Vill en blokkdetektor basert på strømmåling med spole virke på et Märklin digital system?
Jeg ville tro ja, da DCC og Märklin Digital (Motorola) er temmelig likt oppbygget.
Noen som vet?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Replies:
Posted By: EirikS
Date Posted: 03 mai 2014 at 16:19
Med Märklin trenger du ikke blokkdetekteringsmodul. Holder med tilbakemeldingsmoduler, akslene kortslutter sporfelt omtrent som i 1:1
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 03 mai 2014 at 17:48
Jo takk, men det svarer ikke på mitt spørsmål
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: EirikS
Date Posted: 03 mai 2014 at 18:29
Jeg anså det som urelevant ettersom det fordyrende ekstrautstyret ikke trengs. Men ja, de fleste blokkdetektorene fungerer fint på Märklin også, både analog og digital.
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 mai 2014 at 20:01
Hva er forskjell på en blokkdetekteringsmodul og en tilbakemeldingsmodul, siden den siste regnes som å overflødiggjøre den første?
Nysgjerrig, bare.
------------- Svein S
|
Posted By: EirikS
Date Posted: 03 mai 2014 at 20:47
Blokkdetekteringsmodul kjenner av om det finnes strømforbruk på avsnittet, og gir deretter signal til feks en tilbakemeldingsmodul, rele, e.l. Noen blokkdetektorer har innebygd tilbakemeldingsmodul.
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 mai 2014 at 21:10
Da må du forklare forskjellen på en blokkdetekteringsmodul som 3R da tydeligvis ikke trenger, og det sporfeltet du snakker om som overflødiggjør blokkdetekteringsmodulen. For jeg trodde at sporfelt nettop var en blokkdetektering?
------------- Svein S
|
Posted By: perhil
Date Posted: 04 mai 2014 at 07:26
Transformatorbasert deteksjon vil fungere helt normalt med Märklin digital, men ikke i kombinasjon med bremsemoduler som legger likespenning på skinnene.
Det klassiske Märklin sporfelt, der den ene skinnen isoleres, er enkelt, men har flere ulemper:
- dårligere strømopptak, da bare den ene skinnen fungerer som returleder. Dermed forsvinner mye av Märklin-systemets fordeler. - ikke galvanisk skille mellom kjørestrøm og deteksjonskrets. - i praksis vanskelig/umulig å bruke i sporveksler.
|
Posted By: hsa77
Date Posted: 04 mai 2014 at 10:23
For å svare på det opprinnelige spørsmålet: Viessmann 5206 sporfeltdetektor, som jeg har meget gode erfaringer med, fungerer ifølge produsenten på Märklin AC og Märklin digital. Jeg har kun prøvd den med dcc og dc, da fungerer den utmerket.
Mener å huske at Viessmann lager en versjon med integrert tilbakemeldingsdekoder også.
mvh
------------- Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
|
Posted By: perhil
Date Posted: 04 mai 2014 at 13:59
Det opprinnelige spørsmålet var:
Vil en blokkdetektor basert på strømmåling med spole virke på et Märklin digital system?
Jeg har ikke noe skjema på Viessmanns 5206, men det oppgitte spenningsfallet på ca. 1V tyder på at denne er basert på spenningsmåling over antiparallellkoblede dioder. Det prinsippet fungerer uavhengig av system, men har ulempen med spenningsfallet.
De induktive (transformatorkoblede) detektorene har tilnærmet ikke spenningsfall, men fungerer bare med "digitalstrøm", dvs. vekselstrøm over en viss frekvens.
Per H
|
Posted By: EirikS
Date Posted: 04 mai 2014 at 17:27
perhil wrote:
Det klassiske Märklin sporfelt, der den ene skinnen isoleres, er enkelt, men har flere ulemper:
- dårligere strømopptak, da bare den ene skinnen fungerer som returleder. Dermed forsvinner mye av Märklin-systemets fordeler. - ikke galvanisk skille mellom kjørestrøm og deteksjonskrets. - i praksis vanskelig/umulig å bruke i sporveksler.
|
Det er ikke vanskelig å bruke i sporveksler. Hvorfor må det være galvanisk skille? Begge skinner fungerer fortsatt som returleder, ta et søk på diodentrick så finner du mange relevante treff i tyske mj-forum.
|
Posted By: perhil
Date Posted: 05 mai 2014 at 21:30
EirikS wrote:
Det er ikke vanskelig å bruke i sporveksler.
|
Det kommer an på hva du mener med "ikke vanskelig". Rett ut av boksen går det iallfall ikke: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=92527" rel="nofollow - http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=92527
Forøvrig er jeg enig i at denne typen deteksjon er å foretrekke framfor strømmåling på Märklin, særlig fordi deteksjon av vogner ikke krever noe ekstra.
Hvorfor må det være galvanisk skille?
|
Det må det jo ikke, men et galvanisk skille mellom kjørestrøm og styringssystem gjør at forskjeller i jordpotensiale ikke har noen betydning. Adskilte jordledere til kjørestrøm og styring kan i mange tilfeller gjøre samme nytten, men det er jo ikke så enkelt å få til med detektorer som har felles jord mellom inn- og utgangsside.
Begge skinner fungerer fortsatt som returleder, ta et søk på diodentrick så finner du mange relevante treff i tyske mj-forum.
|
Dioden gir bare "nødstrøm", men det er selvsagt bedre enn ingen forbindelse. Litt interessant at digitaldekoderne fortsatt fungerer med en diode koblet i serie.
|
|