BM 93 i H0 - håndarbeid eller avstøping?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8494
Printed Date: 26 november 2024 at 10:01 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: BM 93 i H0 - håndarbeid eller avstøping?
Posted By: RuneH
Subject: BM 93 i H0 - håndarbeid eller avstøping?
Date Posted: 21 mars 2014 at 11:19
Jeg holder på med et BM 93-prosjekt i H0 (og N-skala) og er ferdig med forlengelsen og bearbeidingen av første vognhalvdel. Nå må jeg ta stilling til om jeg skal "orke" å lage enda en identisk halvdel for hånd, eller heller ta silikonavstøpning og lage en ny halvdel i resin. Før jeg går til innkjøp av mer "støpeutstyr" (og under forutsetning av at en eventuell støpeprosess blir vellykket), lurer jeg på om noen er interessert i å kjøpe "byggesett" bestående av to stk. BM 93-karosserier m/ takoppbygging (vinduer og øvrige deler må anskaffes selv)?
------------- Mvh
Rune H
|
Replies:
Posted By: ArneGH
Date Posted: 21 mars 2014 at 12:46
Er det noe ferdig drivverk som passer til de 2 halvdelene.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 21 mars 2014 at 13:26
Jeg tror "nesten" er et dekkende svar. Det finnes ikke et 100% ferdig understell til BM 93, men det er forholdsvis enkelt å lage et med utgangspunkt i DB BR 643. De tyske motorvognchassisene må kappes i to deler og deretter forlenges med 2 cm.
Sjekk den utmerkede "oppskriften" på Cleas' hjemmeside:
http://www.home.no/claes/bm93.htm
DB BR 643 selges tilnærmet daglig på ebay.de. Prisen pleier å ligge rundt/i overkant av EUR 100,-, med mindre man kjøper en med fast pris.
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: ArneGH
Date Posted: 22 mars 2014 at 12:41
Jeg er interessert i et slikt byggesett. Hørtes ikke umulig ut å få til.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 24 mars 2014 at 00:15
Jeg har jobbet et par år med lignende prosjekt uten å ha kommet noen vei. Har du noe bilde av sluttresultatet? Det krever en del å få rillene til å se fine ut i skjøtene. Lokkåpene er ikke identiske, så du kan ikke bare ta avstøp av den ene. Brawa har noen 3-vogners av Talent-motorvognene sett med forlengede chassier som bør kunne brukes. Å skjøte på eksisterende metallchassi som Claes har gjort krever en del. Har forsøkt en rekke ganger uten hell. Enten løsner pastaen av seg selv eller så blir skjøten skjev.Vinduer er mulig å skaffe fra Brawa, men man må beregne et halvt års leveringstid i Norge.
Lykke til! Venter spent på bilder!!!
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 24 mars 2014 at 11:55
Jeg har ikke tatt noen bilder ennå, men jeg kommer til å legge ut noen når første avstøpning er klar.
Jeg må innrømme at jeg har tenkt å benytte to identiske halvdeler, med mindre avvikene er så vidt store at det ikke er "forsvarlig" (=troverdig). Vet du hva som skiller de to halvdelene?
Jeg antar at du har DB BR 644 i tankene når du skriver om det forlengede chassiset. Dette understellet er definitivt bedre enn en umodifisert BR 643, men det mangler fremdeles noen mm til å passe på en 93-kåpe med korrekt lengde. Skal det bli 100% riktig tror jeg man fremdeles må ty til Claes-metoden. Jeg har ikke kommet i mål med forlengelsen av understellet (kun saget det i to deler med metallbåndsag), men mine erfaringer med motsatt prosess på et Roco-understell har vært meget vellykkede - selv om Roco har mer "gods" i sine understelll (bilder kommer i en fremtidig tråd om et norsk ellok...). Etter å ha forkortet Roco-understellet på flere steder sitter jeg bla.a igjen med to zink-biter som er 2 cm brede. Disse skal benyttes som "innlegg" på 643-understellene.
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 24 mars 2014 at 13:42
Det er vel på tide at jeg melder meg på denne tråden, siden mitt navn kommer opp hele tiden... Jeg anbefaler å bruke en BR643 og ikke en BR644. Det er nemlig sånn at en 644, kan man tro, er rett siden den har et lenger chassi for endevognene, men fra den fremre døren og frem til førerhuset er det kortere enn på en BR643. Dvs en 644 er rett, hvis man tar bort den ekstra døren og setter inn et vindu der, men er kortere i andre enden. Jeg trudde dette sjassiet var rett og kjøpe en 644. Det var å kjøpe katta i sekken. Dermed vil min metode fortsatt være den som er mest riktig, og faktisk enklest. Jeg forlengte chassiet ved å lage en jig som jeg låste fast de avsagde sjassiet i og en form som jeg så fylte opp tomrommet i med stålplast. Å bygge opp en jig med modelleire som jeg gjorde er ikke den beste, idag ville jeg nok ha gjort det på en mye bedre måte, men støpeformen ville jeg brukt slik som på dette bildet. http://home.online.no/~clj-ols/chassi2.jpg" rel="nofollow"> Her har jeg fyllt opp med stålplast. Forlengelsen er nøyaktig 20 mm. Når plasten var tørr pusset jeg den med en dremel slik at den fikk den formen den skulle. Idag ville jeg nok ha gjort en bedre støpeform så jeg slapp den jobben.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 24 mars 2014 at 14:09
En annen sak, hvis man skal lage en støpeform for overdelen er at det ikke er helt likt med stripene i overgangen mellom taket og sidene. Mellomvogna har et par fleire, og akkurat her er den vanskeligste delen å få det bra. Spesielt hvis man skal støpe opp flere eksemplarer.
http://home.online.no/~clj-ols/bm93modell1.jpg" rel="nofollow">
Nå skal det sies at Brawa ikke lenger lager den modellen jeg brukte (Art. nr. 0710). Nå får man ikke den mellomvogna som gjør at man kan snu de endeveggene. Dermed er det bruktmarkedet som er vår venn.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 24 mars 2014 at 14:18
Siden jeg i utgangspunktet konstruerte BM 93 som ombyggingssett med messingdeler, var planen også å frese bunnplater i messing som man skrudde og limte på før man fylte gapet med stålplast. Da blir i hvert fall chassiet rett!
Hvordan løser du det med takoppbygg? De er temmelig detaljerte! Jeg er imidlertid også litt skeptisk til hvordan skjøtene blir i rillene. Har ikke sett nærbilder av modellen til Claes, men mitt spede forsøk ble ikke bra samme hvor nøyaktig jeg forsøkte å lime delene sammen.
Det er flere ting som skiller vognkassene fra hverandre. Det mest synlige er kanskje takplatene. Ta noen bilder av taket fra ei bru, så ser du selv!
Hva er planen med løsning på plogskjær og plog på din modell? Hva gjør du med interiøret når det blir for kort eller skjøtingen? Hvordan løser man drivverket? Mange spørsmål her, men det var det også i mitt prosjekt.. Prosjektet er utsatt på ubestemt tid, men jeg kan muligens skaffe deg takoppbyggene i etset messing som kan brukes som basis for en støpeform.
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 24 mars 2014 at 14:23
Det beste er helt klart å få lagd nye sider i messing. Da vil lukene under vinduene også kunne bli rett. Da vil man samtidig kunne gjøre et takoppbygg som blir rett og detaljert. Det er slik Gereide har gjort med de modellene han har bygget noen fåtall av. Når jeg lagde min brukte jeg biter fra taket på mellomvogna som jeg fyllte i åpenrommet etter at jeg skar bort ac anlegget.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 24 mars 2014 at 14:32
Okei, okei, karer! Nå er jeg på randen av å ta avspasering resten av dagen for å gå hjem for å mekke på 93-prosjektet...
Jeg tror jeg har klart den øvre overgangen mellom motorvognen og den nye enden fra mellomvognen ganske bra. Når det gjelder taket har jeg gjentatt opplegget fra N-prosjektet hvor jeg fjernet AV-anlegget og felte inn takrester fra mellomvognen (det gikk i dass i N-skala, men ble vellykket i H0). Ny takoppbygging vil bli laget av plastmateriale og deretter støpt. Dersom det ikke funker tar jeg gjerne imot bistand fra deg, Pelle.
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 mars 2014 at 17:42
Har notert at det ble laget 20 eks av denne Greide modellen.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 14 november 2014 at 10:48
JIPPI!!
I går kveld gjennomførte jeg den første testen av 93-formen. Da jeg i natt (klarte ikke å vente...) åpnet den, åpenbarte det seg en "velskapt" 93-kåpe i H0. Ferske bilder kommer i kveld.
Neste fase i prosjektet blir å prøvebygge et komplett 93-sett.
Er det noen som vet om Agenda-fargene er tilgjengelig på sprayboks?
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 14 november 2014 at 13:29
Da sitter jeg klar å venter på bilder
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 14 november 2014 at 13:59
Ja det gleder vi oss til å se!
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: SveinF
Date Posted: 14 november 2014 at 14:24
Interessant
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 14 november 2014 at 14:42
RuneH wrote:
JIPPI!! ..Er det noen som vet om Agenda-fargene er tilgjengelig på sprayboks? | Scandinavian Miniatures har disse fargene på sprayboks! NB! NSB/WIKI har ikke oppgitt korrekte farger!! Korrekte farger kan snart kjøpes på St. Hanshaugens Fargehandel, Waldemar Thranes gate 4 i Oslo http://www.messingmodeller.no/byggestips/nsb-farger-for-mj-modeller/" rel="nofollow - Mer info her
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 15 november 2014 at 09:22
Sent (derfor er bildene dårlige), men godt!
Klargjøring til støping:
Jeg har sprayet litt maling på den mer eller mindre ubehandlede kåpen for å fremheve noen detaljer, bl.a. overgangen mellom dn opprinnelige motorvognen og delen fra mellomvognen:
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 15 november 2014 at 12:10
Ser veldig bra ut. Har du et bilde av masteren?
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 15 november 2014 at 20:00
Enig i at det hadde vært fint å se masteren også.
Utifra støpeformen kan jeg ikke se hvor du har inn-og utløp for resinen. Hvordan har du gjort det slik at det ikke blir luftbobler eller for lite resin i enkelt deler? Klarer heller ikke se hva de andre formene er til.
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 16 november 2014 at 23:14
Her kommer noen flere og bedre bilder:
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 17 november 2014 at 08:08
Ser jo veldig bra ut dette. Støpen ser ut til å blitt meget fin! Godt jobba! Blir veldig inspirert til å hogge min modell og bygge en ny, som er enda mer riktig. F.eks. er jo vinduene fra dørene og mot midten lavere enn på Bm93 i tillegg til motorlukene som allerede er nevnt. Jeg mistet litt lysten da jeg kjøpte 4 dørsversjonen og oppdaget at den var enda vanskeligere å bygge om enn den jeg bygget om for over 10 år siden! :)
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 18 februar 2015 at 15:44
Det har vært stille på 93-fronten en stund (et annet prosjekt har "stjålet" det meste av MJ-tiden), men jeg har klart å bli ferdig med "skallet" til takoppbygget - dvs. selve oppbygningen uten noen detaljer.
I en tidligere tråd nevnte Pelle at han muligens kunne være behjelpelig med en etset utgave av takoppbygget. Er dette fremdeles mulig, Pelle?
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 18 februar 2015 at 19:35
Jeg solgte de takoppbyggene jeg hadde for et års tid siden.
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 18 februar 2015 at 23:35
Det var synd . Er det mulig å få tilsendt tegningene?
------------- Mvh
Rune H
|
|