Print Page | Close Window

Svensk packvagn från 1858

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8349
Printed Date: 22 november 2024 at 17:04
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Svensk packvagn från 1858
Posted By: Ola Ahlström
Subject: Svensk packvagn från 1858
Date Posted: 15 januar 2014 at 01:42
x



Replies:
Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 15 januar 2014 at 13:10
x


Posted By: Tog
Date Posted: 15 januar 2014 at 14:16
Interessant med de styretappene du inkorporerer i byggesettet. Det letter arbeidet med å finne rette diagonaler samt selve loddingen. Steinar & Steinar benytter også styretapper.

Her er det bare for noviser i loddefaget å følge med. Dette er loddeskole.


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 16 januar 2014 at 21:08
x


Posted By: Stian
Date Posted: 17 januar 2014 at 01:13
artig vogn! hva ville det kostet å få kjøpt en slik en? Har planlagt en privatbane der det har blitt kjøpt litt diverse vogner fra norge, sverige og danmark Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Håvard H
Date Posted: 17 januar 2014 at 12:10
Veldig spennende at du har testet å få printet deler i messing.
Har du noen nærbilder?

Og har du noen erfaringer med om delene har krympet i prosessen?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 17 januar 2014 at 14:41
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 17 januar 2014 at 14:49
x


Posted By: Bo11
Date Posted: 17 januar 2014 at 18:23
"" I min tråd om buffertar, CD6 vagnen, kom jag i polimik med signaturen "Bo11" när det gäller de olika buffertar som funnits vid Statens Järnvägar. Jag hävdade då, liksom jag gör idag, att jag vet vad jag pratade om. Nu, liksom då, ville jag få till en tidsenlig buffert och valet i detta fall, eftersom packvagnen skulle få ett utseende från 1860-talet, var att scratchbygga bufferterna pricis som jag gjort på mina G-vagnar m/1856.

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7027&PN=2&title=sj-cd6a-frn-svlv

Någon polemik tycker jag inte det var Ola, utan det går att följa i ditt svar att det var en del felskrivningar av dig.
och detta gav du en bra förklaring till, vilket jag skrev.

Det är inte lätt att få till en exakt individ, då det inte alltid finns info-bilder-eller att denna finns kvar.

Ju mer slaviskt man vill bygga en speciell indivi, så blir det stora bekymmer.

Föjer dina trådar med intresse då det är intressant att se hur ditt sätt är att bygga olika vagnar.




/Bo


Posted By: Håvard H
Date Posted: 17 januar 2014 at 18:39
Originally posted by Ola Ahlström Ola Ahlström wrote:


 

Krympning? Svårt att avgöra utan att ge sig in i avancerad mätning. För min egen del är "allt annnat än scratchbygge i större mängd" att föredra. Eventuell krympning av en sådan liten detalj i skala 1/87 är ett marginellt problem för mig eftersom jag bygger och har låtit ta fram dessa för eget bruk. Andra har givetvis andra krav, vilket ofta och gärna framförs på våra forum. Återigen en anledning att göra ting för eget bruk.



Takk for tilbakemelding!
Jeg har bestillt noen testdeler i messing selv, og er spent på resultatene.

Det ser ut til a delene i messing har litt dårligere overflate i messing enn FUD. Men dine bufferter er jo gedigne ut.

En annen ting jeg lurer veldig på når det gjelder disse messingprintene er om det går an å maskinere dem.
Den litt grove overflaten ser ut ti å kunne egne seg glimrende til hjulstjerner i støpejern i de litt større skalaene. Men akselhull og ytre diameter må da dreies for å få den presisjonen som trengs for å hjul uten kast nå akslinger og hjulbaner er presset på.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: SveinR
Date Posted: 17 januar 2014 at 19:38
Hva slags leverandør bruker du?
Noen av de som tilbyr 3D print i messing, leverer deler som er støpt i messing lagt fra 3D plastdeler og ikke en direkte print.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 17 januar 2014 at 22:22
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 18 januar 2014 at 22:54
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 19 januar 2014 at 22:29
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 20 januar 2014 at 16:58
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 22 januar 2014 at 17:42
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 23 januar 2014 at 23:14
x


Posted By: SveinR
Date Posted: 23 januar 2014 at 23:54
Fint byggverk:)

Men jeg lurer på en ting. Hvorfor har du bufferbjelken som en løs del?
Kunne ikke denne bare vært en del av understellsplaten? Nå må du lodde sammen bufferbjelkene og understellet.

Eller er det en konflikt som jeg ikke ser?

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 24 januar 2014 at 01:18
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 24 januar 2014 at 19:50
x


Posted By: Bo11
Date Posted: 25 januar 2014 at 00:38
Ola.

Förstärkningen ska kanske vara såhär.


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 25 januar 2014 at 00:56
x


Posted By: Bo11
Date Posted: 25 januar 2014 at 07:40
Originally posted by Ola Ahlström Ola Ahlström wrote:

Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Ola.

Förstärkningen ska kanske vara såhär.
 
Nu förstår jag inget? Vilken "förstärkning" och vad menas med de röda strecken?
 
/Ola

Den röda markeringen i mitten är en sammansättning där stagen möts.
De sneda strecken är extra förstärkningar då det sitter skruvkoppel, annars så blir inte buffertbalken styv nog.

/Bo


Posted By: Bo11
Date Posted: 25 januar 2014 at 07:44


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 25 januar 2014 at 11:46
x


Posted By: Bo11
Date Posted: 25 januar 2014 at 13:05
Förstår inte varför du ser allt så negativt.

Jag ville enbart visa en konstruktion som var vanligt förekommande på de olika äldre vagnar som jag har ritningar på.
Alltså en hjälpsam tanke, inte att klanka ner ditt byggande, detta/och hur du konstruerar dina modeller gör du precis som du själv vill Ola.

Vi är många som bygger modeller efter förebilder, i vissa fall är det som du tar upp, man får ta en sidoväg, då modellen inte går att få slaviskt efter förebilden.

Du har hållit på att bygga så länge jag minns, själv är jag en nybörjare med 6.5 års byggande, och gör mina misstag.

Som sagt, jag ska inte beblanda mig i ditt byggande ej heller lägga in ritningar eller bilder.
Ber så mycket om ursäkt om jag har fått dig att gå upp i taket.

/Bo



Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 27 april 2014 at 17:33
x


Posted By: Bo11
Date Posted: 27 april 2014 at 17:49
Originally posted by Ola Ahlström Ola Ahlström wrote:

Efter det abrupta byggstoppet gällde det att först rengöra modellen - det är förvånandsvärt hur fort en modell får en beläggning, inte minst på grund av kvarlämnade lödrester. 
 
/Ola 

Det har jag bot på Ola, men som du skriver så vill du inte ha tips ej heller ngn inblandning ifrån min sida.


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 27 april 2014 at 20:08
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 08 mai 2014 at 18:38
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 09 mai 2014 at 23:54
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 05 juni 2014 at 13:22
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 10 juni 2014 at 20:52
x


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 11 juni 2014 at 13:41
x


Posted By: Håvard H
Date Posted: 11 juni 2014 at 16:32
Nice!

Husk å ta masse bilder i Skøvde og del dem med oss andre!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net