Print Page | Close Window

Dm og El 12 - strømavtagerbruk

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8148
Printed Date: 22 juni 2024 at 12:44
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Dm og El 12 - strømavtagerbruk
Posted By: ses
Subject: Dm og El 12 - strømavtagerbruk
Date Posted: 12 november 2013 at 17:14

Jeg ser av et bilde som ble lagt ut nettopp om reklame for Märklins Dm3-lok, at bildet viser den med bare bakerste strømavtager hevet. Det er vanlig på "vanlig" elektriske lok, men altså ikke på flerseksjonslok. Nå går det kabler på taket mellom seksjonene, så man har vel tenkt at da får alle delene strøm, men det blir nok litt spedt med så mye strøm som disse lokene trekker over bare en strømavtager. Jeg sjekket samtlige bilder av El 12 (=Dm) på NJKs Materielldatabase, og samtlige lok i bruk har begge strømavtagerne hevet, også som 2-seksjonslok. 

Når det gjelder de nye IORE-lokene på Malmbanen, som har to strømavtagere på hver del, så følger man vanlig praksis med å la bakerste strømavtager være hevet. Men prinsippet blir det samme, og synes å gjelde som normalt for alle kontaktledningslok:

Minst en strømavtager på hver enhet som har strømavtager er hevet, og da fortrinnsvis den bakerste i kjøreretningen.



-------------
Svein S



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 november 2013 at 12:23
Ville tro at det er for lang avstand på "moderniserte" El12 til å ha en gjennomgående strømskinne/kabel mellom alle seksjoner?
Med "ekstra" bufferter mellom lokseksjonene vil det bli temmelig langt "fritt spenn".
Dessuten er det jo etter modifisering blitt et ekstra sikkerhetselement å huske på å koble fra en eventuell høyspentforbindelse om man skulle ønske å koble av/splitte seksjoner?
- Vil derfor anta at av sikkerhetsårsaker må El12 "modernisert" bruke strømavtaker for hver seksjon?

Dessuten vil vel strømmen i et 3-seksjonslok være for stor for en strømavtaker? - Det er ganske liten kontaktflate mellom strømavtaker og kjøreledning.
Har lagt merke til at Dm3 alltid kjører med begge strømavtakere oppe - kanskje av denne årsak?
Har heller ikke sett IORE i drift med kun en strømavtaker - sikkert av samme årsak?


Posted By: ses
Date Posted: 15 november 2013 at 12:47

Men nå har altså El 12 gjennomgående strømskinne mellom seksjonene (se bilde nedenfor), og Dm3 er nødt til å ha det, siden midtseksjonen ikke har strømavtaker.

Festet for strømskinnen mellom seksjonene ses rett over lykten. Den kobles til en tilsvarende mot neste seksjonen via en fleksibel leder.



-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 november 2013 at 17:38
Interessante bilder, Svein!
 
Da kan du sikkert også forklare hvorfor bildet av 2114 ovenfor synes å mangle strømskinne frem til isolatoren over topplykten og den fritthengende strømskinnen som er festet i forkant av isolatoren på 2119? Dette "hornet" er vel for å redusere lengden på fritthengede ledning ved sammenkobling av lok med bufferter - og synes å mangle på 2114?


Posted By: Bhal
Date Posted: 15 november 2013 at 18:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Interessante bilder, Svein!
 
Da kan du sikkert også forklare hvorfor bildet av 2114 ovenfor synes å mangle strømskinne frem til isolatoren over topplykten og den fritthengende strømskinnen som er festet i forkant av isolatoren på 2119? Dette "hornet" er vel for å redusere lengden på fritthengede ledning ved sammenkobling av lok med bufferter - og synes å mangle på 2114?
 
Ikke det at jeg heter Svein, men svaret er etter min oppfatning ganske enkelt.
For å lette bruken av de enkelte seksjonene enten som endeseksjon eller midtseksjon ble alle utstyrt med isolator for å bære "koblingshornet". Da "hornet" vil være spenningssatt så snart en pantograf er oppe, monerer man dette "hornet" kun på det loket som går som midtseksjon, (2019), men ikke på endeseksjonene (2014 +?) Da er det ingen som ved et uhell kan rote seg bort i et spenningsførende "horn".
Sikkerhetstenkning vet du.
 
mvh
Bjørn


Posted By: Asgeir
Date Posted: 15 november 2013 at 22:35
Legg også merke til at de 2 lokomotivene har forskjellige kobblingssystem - vanlig krok vs. sentralkobbel - men begge har et snodig rør fra kobblingen og til venstre, som ender med en bøy ned. Hva er dette?
 
Antar at en trippel kobblet El 12 gikk med vanlige krokkobblinger mellom enhetene, men ble etterhvert utstyrt med sentralkobbel i hver ende for å kobble seg til de moderne malmvognene?
 
Visstnok gikk det en stund en eldre 3-akslet Mas vogn mellom lokomotivene og de nye malmvognene på Ofotbanen - med sentralkobbel i den ene enden og vanlig krok i den andre - noen som vet når dette ble praktisert?


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 15 november 2013 at 22:43
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Interessante bilder, Svein!
 
Da kan du sikkert også forklare hvorfor bildet av 2114 ovenfor synes å mangle strømskinne frem til isolatoren over topplykten og den fritthengende strømskinnen som er festet i forkant av isolatoren på 2119? Dette "hornet" er vel for å redusere lengden på fritthengede ledning ved sammenkobling av lok med bufferter - og synes å mangle på 2114?


Hvis du ser godt etter, så er strømskinnen der, men den går i en bue mot høyre, før den går langs med taket. Dette bildet viser godt arrangementet mellom seksjonene på El 12. Bildet tok jeg i Narkvik i 1970:




-------------
Svein S


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 16 november 2013 at 01:49

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Legg også merke til at de 2 lokomotivene har forskjellige kobblingssystem - vanlig krok vs. sentralkobbel - men begge har et snodig rør fra kobblingen og til venstre, som ender med en bøy ned. Hva er dette?

Jeg vil tippe at det er en utløserarm for sentralkoblingen, og at den blir værende når man bytter ut koblinghodet med koblingskrok. Men dette er gjetning.

Quote Antar at en trippel kobblet El 12 gikk med vanlige krokkobblinger mellom enhetene, men ble etterhvert utstyrt med sentralkobbel i hver ende for å kobble seg til de moderne malmvognene?

Nei, det ble brukt en fast koblingsstang mellom seksjonene:
http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=94854" rel="nofollow - http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=94854
Den vises i og for seg også på bildet i det siste innlegget fra Svein. 

Bildet er hentet herfra:
http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=344" rel="nofollow - http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=344

Kobling og buffere på El 12 har også vært diskutert i denne tråden om Dm 3:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7453&PN=2" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7453&PN=2


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 november 2013 at 14:22
Takk, nok en gang for illustrative bilder, Svein!
 
- Da ser det ikke ut til å være en enkel jobb "i felten" å bytte ut lokseksjoner på El 12.
- Jeg lurte på hvordan man kunne først utstyre El12 med bufferter som forlenger loket og ha gjennomgående strømmating mellom seksjonene - med el.sikkerhet ivaratatt. Da kunne ikke den fleksible delen av denne forbindelsen være lenger enn det som vises på siste bildet ditt!
Jeg ser ennå ikke strømskinnen fra strømavtaker til isolator over frontlykten på 2114 på bildet ovenfor. Den ble kanskje demontert på seksjoner som ble plassert i endene som Bjørn sier?
 
Det faste koblingsstykket mellom seksjonene var også noe jeg lurte på.
Ut fra tidligere tråd om El12, forstod jeg det slik at man brukte krokkoblinger mellom seksjonene.
 
Da ser også ut til at en mer moderne versjon av El12 i modell enn den Roco har laget, vil kreve for mange endringer!



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net