RP25-hjul til Di3 Heljan DC
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8049
Printed Date: 26 november 2024 at 10:06 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: RP25-hjul til Di3 Heljan DC
Posted By: Finsøgaard
Subject: RP25-hjul til Di3 Heljan DC
Date Posted: 15 oktober 2013 at 12:43
På grunn av dårlig strømopptak har jeg blitt anbefalt å bytte hjul til RP25 på Heljan Di3. Hvor kan man få tak i det? Takknemlig for gode tips.
------------- OJ
|
Replies:
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 15 oktober 2013 at 13:50
Rp25-hjul har jeg for noen år siden bestilt fra NWSJ i USA. Jeg bestilte bare hjulskiver som jeg presset på de originale akslene. Men om formålet er å forbedre strømopptaket tror jeg du først kan prøve med å pusse eller polere hjulene, både hjulbanen og innsiden av hjulene, der strømopptaket ligger an. Svertingen som Heljan har brukt var visst ikke helt ideell om jeg husker rett. Den fungerte nærmest som en isolator.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 15 oktober 2013 at 14:21
Dag Cato wrote:
Rp25-hjul har jeg for noen år siden bestilt fra NWSJ i USA. Jeg bestilte bare hjulskiver som jeg presset på de originale akslene. Men om formålet er å forbedre strømopptaket tror jeg du først kan prøve med å pusse eller polere hjulene, både hjulbanen og innsiden av hjulene, der strømopptaket ligger an. Svertingen som Heljan har brukt var visst ikke helt ideell om jeg husker rett. Den fungerte nærmest som en isolator.
|
Jeg antar du bestilte hjulskivene hos NWSL. Metallegeringen i hjulene har også noe å si på hvor godt det tar opp både strøm og skitt. Jeg mistenker at legeringen Heljan har i disse hjulene ikke er ideell, og kombinert med sverting som isolerer blir det hele dårlig. Polering kan hjelpe, men noen ganger er det bedre å skifte hjulet / hjulskiven. Personlig bruker jeg helst hjul med Rp25 profil, som er mye lavere enn NEM, men dette passer ikke alle - f.eks på Märklin skinner
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 15 oktober 2013 at 16:07
NWSL eller NWSJ. . . . . detaljer, detaljer
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: lolke
Date Posted: 17 oktober 2013 at 05:21
Hvilken NWSL nummer?
MVH, Lolke
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 17 oktober 2013 at 06:47
Det er så lenge siden at jeg ikke husker. Skal se om jeg finner kvitteringene, men jeg frykter de er lagt i det endelige arkivet.
Jeg var usikker da jeg bestilte så jeg ringte til NWSL og fikk snakke med en hyggelig dame. Hun fant ut hva det var jeg trengte :-)
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 17 oktober 2013 at 18:07
Du kan også bruke hjulene til HobbyTrade Di4 :)
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 17 oktober 2013 at 18:23
Mr Bridger wrote:
Du kan også bruke hjulene til HobbyTrade Di4 :) |
Hvordan er muligheten til å skaffe reservedeler fra HobbyTrade etter at de gikk konkurs?
|
Posted By: Finsøgaard
Date Posted: 17 oktober 2013 at 23:38
Takk for tipset Tore. Er dette noe du kan få tak i?? I så fall trenger jeg til 1 maskin.
------------- OJ
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 oktober 2013 at 00:14
Deler til HobbyTrade er stort sett ikke noe problem. Alle HobbyTrade-forhandlere kan skaffe det.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 november 2013 at 16:24
Nå tror jeg det finnes et enda bedre alternativ til Hobbytrade-hjul? - De kan vel være noe vanskelige å få tak i, etter konkursen?
Alternativet er aksler med RP25-hjul til ESU CD66. De kommer i en blisterpakning med 6 hjul og ser meget bra ut! Artikkelnr. er: 35050.SP.24. Prisen vet jeg ikke, men jeg fikk en pakke slike gratis fra ESU etter å ha kjøpt ESU-loket - fix ferdig levert i postkassen!
Man må kanskje bytte tannhjul og aksler over fra Heljan da ESU har mindre tannhjul og mindre modul på tennene? RP25-akslene fra ESU har helmetallhjul (uten gummiringer) så trekkraften blir nok noe redusert? Samtidig kan man også forsøke å lage strømopptak på midterste hjulet? Da dette løper fritt på sporet uten annen enn egen tyngde, må man kanskje da arrangere en form for fjæring? Dette lar seg utmerket arrangere på ESU-hjulene da 2 aksler har en liten messing firkantblokk på akselen. Fester man en tynn fjær på denne blokken kan akselen vektes ned, slik at hjulet roterer og gir strømopptak. Vær obs. på at all vekting også reduserer trekkraft, så la denne vektingen være minimum - men allikevel stor nok til å sikre at hjulet roterer når det bremses opp av strømopptakblikket. ( Man kan sikkert kombinere vekting og strømopptak ved å lage slepere oppe på flensene?)
Kanskje også et forslag til Di4 og Di6 fra Hobbytrade til de som liker RP25-hjul?
- En ide for forhandlere som fører ESU å ta inn slike aksler og selge over disk?
|
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 07 september 2015 at 23:52
Hei alle
Har i kveld byttet fra Heljans originale brunerte til spiller nye Hobbytrades blanke Di4 hjul uten at det hjelper noe særlig.
Det første året gikk loket bra, men så har det blitt gradvis verre.
Skinnegangen min, Roco code 83 og Peco Code 100 er gullende ren i kveld, men likevel blir det dårlig strømopptak.
Legger loket på rygg på arbeidsbordet, kobler kjørestrøm direkte til koblingsblekkene, på en boggie av gangen, og motoren og hjulene går som de skal.
Mistenker derfor at det er koblingsblekkene som mangler bøying/spens til å bli liggende inntil hjulene under fart. Også blekkene er også pinlig nøye og forsiktig rengjort i dag.
Dekoderen er satt til fabrikkinnstilinnger, og adlyder ordre prompte når loket er online til kjørestrøm, dekoderen og moytor er altså ok, så står det liksom bare koblingsblekket tilbake dom feilkilde.
Noen som har samme erfaring? Forslag til utbedring? Å bare bøye blekket litt mer har jeg liten tro på.
Terje i Narvik
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Posted By: kokken
Date Posted: 08 september 2015 at 08:00
Dette med bytte over Hobbytrade sine Di4 hjul, har jeg også prøvd tidligere da min Heljan Di3 ikke gikk så bra. Men det var en ting jeg fant ut etter at jeg satte loket på sporet og det ikke ville gå. Hjulene til Hobbytrade hadde bredere plastikk kjerne på hjulene, slik at de strømopptakene på Di3'n ble for lange så de kom innpå plastikken. Det kan hende at det er noe lignende som er problemet her også??Å forkorte strømopptaket og bøye litt på strømopptaket er sikkert mulig, men tok meg aldri tid til å gjøre det.
Så min Di3 kjører fortsatt med orginalhjul som er blitt polert blanke.
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: StenR
Date Posted: 08 september 2015 at 12:55
Jeg polerte mine Heljan-hjul med autosol (krom-polish) og dremel med polerskive. Det har fungert fint.
StenR
|
Posted By: Toko
Date Posted: 08 september 2015 at 22:19
Akkurat som jeg skulle skrevet det selv Terje.
Har hatt akkurat de samme problemene.
Prøvde også Di4 hjul på et par lok uten at det ble noe bedre. Rengjorde alt det jeg kunne og strammet vel også blekkene.
Nå er det en stund siden jeg mer eller mindre ga opp disse heljanlokene og satte de på hylla, men jeg mener jeg fikk de til å gå med en gang når de var rengjort. Men problemet var at de ikke adlød ordre når jeg skulle justere hastigheten. De bare fortsatte i samme hastighet en stund før de plutselig etter en stund reagerte.
Tore
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 09 september 2015 at 19:17
Lok som bare stikker av i full fart kan skyldes dårlig signal inn til dekoderen. Om det er en dekoder som også tillater analog drift så vil den ved dårlig DCC-signal tro at det er ikke er DCC men analog drift. Og med 14V på skinnene blir det da full fart. Dårlig signal kan skyldes skitne skinner men også dårlig strømopptak.
|
Posted By: Toko
Date Posted: 09 september 2015 at 20:37
Det er kun Heljanlokene jeg har hatt dette problemet med at de ikke adlyder ordre.
Tore
|
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 09 september 2015 at 22:17
Takk for svar og for å få vite at jeg er i godt selskap.
Di 3 modellen min er aller første utgave fra Heljan, dvs dugnads-loket som vi forhåndsbetalte til Bergen Modelljernbane for mer enn 15 år siden for at de skulle utvikle det sammen med Heljan. På den tiden var det bare Märklin og Märklin Hamos tilårskomne Di 3 ere å få fatt i, så mitt BMJ/Heljan var selve begynnelsen på det moderne Di3-eventyret i H0. Så det er litt ille å ikke få akkurat dette til å gå. (At Heljan like etter svek/dumpet BMJ og begynte et lukrativt samarbeid med NMJ er en annen historie)
Senere holdt jeg meg unna Heljan i solidaritet med BMJ, inntil utgaven med Ofotbanen AS kom. Den må jo en Narvikgutt ha. Og - dette lokomotivet går som ei klokke. Ingen problemer med strømopptak. Lokene har likedan strømopptak etter hva jeg kan se
En løsning for problemloket er å sette inn kondensator som lagrer litt kjørestrøm. Men kanskje først teste Kokken/StenRs teorier og løsningsmetode
Jeg må tenke...
Flere forslag, anyone?
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 09 september 2015 at 23:01
Har byttet hjula med hjul fra NWSL. Ingen problemer etterpå.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 september 2015 at 16:06
Det med at loket "stikker av" er når dekoderen ikke klarer å se at dette er en DCC-protokoll (eller en annen digitalprotokoll som den støtter). Da Oppfatter loket den pulsede likespenningen som likestrøm - og loket farer av sted. De fleste lokdekodere har en viss tidsforsinkelse før de reagerer på likestrøm på denne måten - og det er lite trolig at det er vakkelkontakt når loket står helt stille. Da er det oftest full- eller ingen kontakt. Det er spesielt enkelte dekoderfabrikat som reagerer på denne måte ved dårlig kontakt.
|
Posted By: Toko
Date Posted: 10 september 2015 at 18:53
Jeg har vel Lenz dekodere i all Heljanlokene. Er Lenz av de enkelte dekoderfabrikatene du nevner?
Tore
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 september 2015 at 21:15
Lenz bruker ikke "å ta ut ukontrollert". Jeg har tidligere spesielt merket dette hos Tams- og Digitrax-dekodere. Med å endre CV#29 til kun å reagere på DCC, vil loket stoppe opp om dekoderen blir strømløs for lenge og strømopptaket er dårlig. Da kan man unngå å miste kontrollen på denne måte.
|
Posted By: Svein Ove Holte
Date Posted: 18 september 2015 at 23:08
Etter å ha lest innleggene, så er jeg litt overrasket at folk har dårlig erfaringer med å skifte til Di 4 hjul. Har bare positive erfaringer jeg med å bytte til Hobbytrade sine Di 4 hjul. Har vel ca.15 Heljan Di3. Både BMJ sine og NMJ. Disse blei som nye etter å ha skiftet hjul og strammet strømopptaket. Nå er de blant de lokene jeg har som kjører mest driftsikkert.
------------- Svein Ove Holte
|
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 22 september 2015 at 23:04
Hei
Oppstramming av kontaktblekkene, så de ligger ordentlig inntil baksiden av de nye hjulene fra Hobbytrade, gjorde susen. Loket har ruslet jevnt fint rundt banen i hele kveld.
Men jeg liker dårlig å bende og bøye på de tynne følsomme messingdelene der, patenten Heljan bruker til strømopptak kunne vært bedre!
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Posted By: StenR
Date Posted: 23 september 2015 at 22:00
Så bra det ordnet seg. Kjenner følelsen med bøy og tøy på skjøre deler. Har tre Heljan Di3, og på den ene var kåpa så trang at pulsen steg og svetten haglet da lyddekoder skulle inn:-) Jeg åpner ikke det igjen før jeg må. Kunne godt vært mer håndteringsvennlige disse Heljan-nohabene.
|
|