Print Page | Close Window

Plog problem NMJ El13

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 3-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til 3-skinne systemet/Märklin
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8042
Printed Date: 12 mai 2024 at 11:43
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Plog problem NMJ El13
Posted By: jonas_sth
Subject: Plog problem NMJ El13
Date Posted: 11 oktober 2013 at 20:08
Hej
 
Någon 3R rallare som har lyckats fixa till plogen för NMJ El13 då loket inte klarar gå över växel.
 
Med vänlig hälsning Jonas


-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook



Replies:
Posted By: Toftebanen
Date Posted: 12 oktober 2013 at 10:27
Jeg fikk et tips om å slipe ca 1/2 mm på undersiden med en pussekloss. Har ikke gort det ennå, men dette skal vist gi ønsket effekt

Mvh
Jarle

-------------
Jarle


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 12 oktober 2013 at 14:34
Tack för iden,
Var själv inne på samma linje men blev lite fundersam när det inte finns så mycket kvar på plogen att fila bort.
 
 

 

Man kunde tro att tillverkaren hade lite skyldighet att plocka fram en ny fungerade plog eller åtmistonde informera köparna om defekt 3R produkt?

Tyvärr så är det mer regel än undantag att något fungerar så ständiga komplikationer med trasiga delar vid leverans mm Nuke



-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 oktober 2013 at 15:09
Det er mulig å løfte plogen kanskje 1-2 mm. ved å file av den på toppen?
Se da etter om det har krøllet seg noe "skjegg" fra festetappene som presser plogen lengre ned?
Plogen med utsparing for NEM-lomme er meget svak i spissen. Den har ofte en støpefeil der i form av en spalte der ploghalvdelene møtes. Denne støpefeilen er ofte dekket av maling, så den er vanskelig å se. derfor kan et godt tips, være å legge litt epoxylim eller "lynlim m/ filler" på baksiden. Det gir mer støtte og gjør plogen sterkere uten at det synes.
 
Glemte å si en annen ting når det gjelder El13:
Mange lok har en glipe mellom chassis/buffertbjelke og lokkåpen. Denne har jeg sett kan skyldes at lyslederen til markeringslysene kolliderer med lysdioden grunnet en tape som kan være skjevt plassert ved montering i Kina?
Sjekk at denne tapbiten ikke ligger mellom chassis og den plastramme som holder lysdioden på plass.
Overkant av plastramme skal være i samme høyde som resten av buffertbjelken/chassiset. Om nødvendig kan denne rammen files av.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 oktober 2013 at 15:18
Hvorfor ble dette dobbeltpostet, mon tro?


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 12 oktober 2013 at 17:11
Ja då har jag fixat till plogarna så det går över växlarna men då uppstår nästa problem Ouch
 

Nu är det sandrören som går emot korrsväxlar.

 

 

 

Rätt så amatörmässigt att misslyckas med just plogar som inte klarar växlar om man nu gör en AC modell Thumbs Down



-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 12 oktober 2013 at 17:36
tack för info Kjell, vet du möjligen också om hjulen sitter med fel avstånd på axlarna, tycks som en axel inte klarar gå rent igenom växel utan att spåra ur...
troligen får jag plocka ned ena boggin för att justera hjulavståndet på axeln Evil Smile


-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 12 oktober 2013 at 22:19
Ja det var bara plocka ned båda boggi och justera hjulens rätta avståndet på axeln.
 
 
 
 
En sak till är att släpskon måste bytas till något bättre.


-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 oktober 2013 at 00:03
Ser du har gjort akkurat det samme inngrepet som meg på plogen!
Jeg måtte gjøre det på noen lok der jeg byttet til RP25-hjul som var rundt 0,2 mm mindre i Ø.
Hjulene var opprinnelig fra El14 SuperLine (og skulle ha samme Ø som på El13 originalt). Her snublet stadig lokene i plogen, selv i likestrømsutgave.
 
Som tidligere sagt, kan det være lurt å bytte om rekkefølgen på de 2 akslene. Det gjør at de 2 akslingene som har gummiringer settes ytterst. Fordelen med dette, er at man får lengre avstand mellom hjulene som har best strømopptak og dette fører generelt til bedre driftsegenskaper.
 
- Ellers kan hjulavstanden variere noe fra eksemplar til eksemplar - som de fleste kinaprodukt. De tar dette ikke med "tysk presisjon" der nede, ser det ut til? Vekselstrømsutgaver har sikkert samme inneravstand mellom hjulene som likestrømsutgaver. Da kan det lett bli litt trangt i Märklin-veksler?


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 13 oktober 2013 at 09:31
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=7&t=1180" rel="nofollow - Så fixar du El13 där tillverkan fallerat

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: EirikS
Date Posted: 13 oktober 2013 at 16:53
Kjøpsloven gir rett til å kreve prisavslag om forhandler ikke kan bytte varen i en fungerende, eller ikke kan reparere.
Med et prisavslag så blir det litt mer rettferdig pris på noe som kan se ut som et halvferdig byggesett?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net