Print Page | Close Window

Optimalt el-anlegg (230V) til hobbyrommet?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8039
Printed Date: 23 november 2024 at 04:22
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Optimalt el-anlegg (230V) til hobbyrommet?
Posted By: Svein_H
Subject: Optimalt el-anlegg (230V) til hobbyrommet?
Date Posted: 11 oktober 2013 at 07:44
Vi hadde elektriker på befaring i går, i forbindelse med opplegg av nye kurser til hobbyrommene. Da er sprøsmålet: Hva mener dere er optimalt i den forbindelse? Jeg nevnte separat kurs for belysning, flere uttak jevnt fordelt rundt rommet både i tak og oppunder anleggshøyde, samt egen hovedbryter for hver kurs slik at alt enkelt kan slås av når man avslutter.

Er det andre ting vi bør tenke på? Vi snakket f.eks om strømforbruk, og om det var aktuelt å bruke kraftigere elverktøy som bruker mer strøm, men det anså jeg som ganske usannsynlig, siden det meste av grovarbeidet vil skje andre steder. Bør vi kanskje dimensjonere for sporadisk bruk av tyngre verktøy inne på hobbyrommet også? Noe mer jeg har glemt?

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside



Replies:
Posted By: _marius
Date Posted: 11 oktober 2013 at 08:44
Når Proxxon samlingen din blir komplett kan maskinene stå på en arbeidsbenk langs veggen. For å rydde opp i ledningene hadde jeg satt opp uttak til stikkontakter over benkehøyde. Det er også praktisk når du skal plugge dremel og loddeapparat inn og ut. Hvis du en gang finner ut at arbeidsbenken likevel ikke skal stå der, ser det ikke like lurt ut med stikkontakter midt på veggen. Det ser jo egentlig ikke så stilig ut med stikkontakter overalt.
Hvis du skal bruke et apparat på anlegget kan det være praktisk med en stikkontakt i taket med ledning på kveil som trekkes inn og ut  - akkurat som støvsugerledningen. Da er ikke ledningen midt i veien og trenger heller ikke ligger oppå anlegget.
 
Kanskje gjøre klart for separate lysdimmere om dere skal ha egen belysning kun for togbanen i tillegg til lyset som er i taket.
 
Det kan være at dere endrer bruken av rommene etter hvert og at det er like greit å legge inn 16 amp kurs med en gang, men det må være til maskiner som krever mye strøm. Antar at vaskemaskin og tørketrommel ikke  går på samme kurs som modelltogrommet.


-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 oktober 2013 at 09:58
Vi hadde i utgangspunktet tenkt at rommene skulle være "rene" anleggsrom uten arbeidsbenk, kun med lagringshyller bak forheng under anlegget. Da vil det bare bli nødvendige småarbeider med loddebolt, Dremel o.l. som blir utført der, mens en liten bod ved siden av kan innredes til arbeidsrom med benk og stasjonære maskiner, slik at de "møkkete" jobbene kan utføres der i stedet. Siden Vigdis og jeg har hvert vårt rom til våre anlegg tenkte vi det var best med et separat arbeidsrom, slik at vi slapp å "trenge oss inn" på den andres domene når noe skulle gjøres. Forøvrig blir alt av modellbygging og småpusling pr i dag utført på kontoret oppe, og begge anleggene bygges i seksjoner/moduler som kan løftes ut og jobbes med andre steder.

Hmm, når jeg leser det jeg har skrevet over her begynner jeg å lure på om det i det hele tatt er nødvendig med så mange uttak inne på disse to rommene... Antall uttak og plassering av disse var med tanke på minst mulig permanent bruk av skjøteledninger og grenuttak, men for sporadiske jobber med loddebolt eller Dremel er det kanskje like greit å ha ett eller to lett tilgjengelige uttak og heller bruke en kabeltrommel ved behov? Fast kabeltrommel i taket er nok ikke et alternativ siden takhøyden bare er i underkant av 190cm, så der er det ingenting å gå på.

Anleggsbelysningen vil bli LED-strips bak skjermbrett ned fra taket, og da har vi egentlig ikke tenkt noe spes på annen belysning i rommene. Midt i rommet kan det uansett ikke være takbelysning siden jeg da hele tiden kommer til å skalle hodet oppi, men kanskje ha etpar lyrørarmaturer i forkant av skjermbrettene for generell rombelysning i tillegg?

Vaskemaskin, trommel og bereder er på egne kurser ja, det vil bli strukket opp helt nytt fra sikringsskapet til hobbyrommene. Den gamle kursen (som nå er delvis fjernet) gikk til disse to rommene samt lys og stikk på vaskerommet og lys i kjellergangen, alt via en bryter øverst i kjellertrappa. Lyset på vaskerommet og i kjellergangen vil også komme på den nye belysningskursen, ellers ingenting annet. Denne kan da sikkert være på 10A, mens den andre kursen kanskje bør være 16A for å takle utstyret på arbeidsrommet?

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 11 oktober 2013 at 11:37
Jeg synes det høres ut som om det ikke bør være nødvendig med mange kurser og stikk, i alle fall så lenge det er hobbyrom Wink
Det meste av 230V vil vel kobles i omtrent samme område, 'spredenettet' i rommet vil jo være svakstrøm.

Jeg for min del har planlagt å legge opp et 230V anlegg som 'et hvilket som helst rom' i utgangspunktet, men med en liten konsentrasjon av kontakter på et sentralt sted.
Vedr. 'felles slukking' vil jeg anse det mest hensiktsmessig å bruke et nødvendig antall forgreningskontakter med bryter. Strømforsyningen går jo over til å bli små 'ladere' på det meste etter hvert ... Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 oktober 2013 at 12:03
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Jeg synes det høres ut som om det ikke bør være nødvendig med mange kurser og stikk, i alle fall så lenge det er hobbyrom Wink
Det meste av 230V vil vel kobles i omtrent samme område, 'spredenettet' i rommet vil jo være svakstrøm.

Jeg for min del har planlagt å legge opp et 230V anlegg som 'et hvilket som helst rom' i utgangspunktet, men med en liten konsentrasjon av kontakter på et sentralt sted.
Vedr. 'felles slukking' vil jeg anse det mest hensiktsmessig å bruke et nødvendig antall forgreningskontakter med bryter. Strømforsyningen går jo over til å bli små 'ladere' på det meste etter hvert ... Smile


Det der er nok absolutt den enkleste og rimeligste løsningen. Prisoverslaget i går kom på ca 17000 totalt (inkludert etpar andre småting), og det er nok mye annet jeg heller ville brukt de pengene på. Det med separat kurs for belysningen var kun for at det ikke skulle bli bekmørkt hvis sikringen gikk mens det ble brukt elverktøy, med tanke på sikkerheten.

Kanskje rett og slett gå for en slik løsning, en enkel 16A kurs som dekker begge rommene pluss lys og uttak i vaskerommet og i gangen der det måtte være behov? Uansett tror jeg nok jeg vil ha bryter for hvert rom, så jeg kutter all strømmen når jeg slår av lyset i rommet.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Laurenz
Date Posted: 11 oktober 2013 at 12:09
Jeg har akkurat begynt å bygge på rommet mitt og ikke tenkt så mye på det elektriske enda. Det er allerede lagt opp strøm i låven der anlegget skal bygges med 16A kurs så det er ikke så den saken er grei. 
Når man bygger nytt anlegg nå så vil jeg helt klart satse på mest mulig bruk av LED. Små lyspærer bruker kanskje ikke mye men når man noen hundre av de blir det fort en del Watt likevel. Strøm spart er penger tjent og man minsker belastningen på kursen. Varme blir de også, har smeltet en Pola husvegg før, da pære kom bort i den. 
Jeg har også sett for meg flere kontakter nederst langs veggen. Tanken om en bryter der man enkelt kan slå av hele anlegget liker jeg. 1 bryter for anlegget, 1 for hovedlys i rommet og så dimmer for led-belysningen over anlegget. 
Men hvor mange kontakter man trenger under anlegget blir kanskje litt gjetting? Hva er det som trenger strøm? Lysene på anlegget selvfølgelig, veksler, digitalstyring med en eller flere booster. Noe annet?


Posted By: EirikS
Date Posted: 11 oktober 2013 at 16:15
Om du kun skal ha anlegget i rommet så bruk pengene andre steder enn på alt for mange stikk.
Tenk på å få kabler opp fra gulv og samlet, og dimensjoner så du ikke trenger skjøteledninger med masse uttak.
Om du skal ha en krets du kan slå av, så vær sikker på at du en eller gang kommer til å koble til en pc eller annet som du har glemt at skulle stå på, akkurat når fingern treffer brytern.
Så et par uttak utenom kan kanskje være greit? Alt går jo på samme kurs, og det blir vel ikke montert så lite som 10A om man ikke ber spesielt om det nå til dags.
På arbeidsrommet er det veldig kjekt med uttak over arbeidsbenken der man skal lodde og bruke småverktøy. Skal du ha sag eller annet stående på gulvet, så kan et uttak i taket rett til siden for utstyret være veldig kjekt.
Da er ingen kabel i veien på gulv til å snuble i eller løfte vekk når man støvsuger.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 oktober 2013 at 16:57
Jeg tror at jeg hadde delt opp kursen(e) i to grupper:
  • Non-essential. Der kontaktene enkelt kan slåes av med en felles bryter, sentralt plassert.
  • Essential. Som står konstant under spenning til utstyr som trenger permanent spenning for at ikke info skal gå tapt (som PC og digitalsentraler).

Da er det mulig, enkelt å slå av alt sammen med en enkelt handling, slik at utstyr ikke står unødig under spenning og derved utgjør brannfare.

 
At man trenger så mye effect/mange kurser til et MJ-anlegg eller hobbyrom, mener jeg er unødvendig. Selv med mange maskiner på en kurs, bruker man som regel kun en ad gangen?!
Mht. sikringsstørrelse, så er jeg tilhenger av lav strømstyrke. - Om det skjer ett eller annet i et apparat med liten sikring, så er det større sjanse for at sikringen kobler ut, før det blir brann. (Isopor og moderne materialer, brenner godt!).
Er det kompressorer eller motorer som skal kobles til kursene, så er det lurt å velge "rett" sikringskakakteristikk. Om kursen er tilstrekkelig kort i meter, kan man velge C - og kanskje D-karakteristikk? Dette må beregnes av installatør (eller kvalifisert elektriker)!
Da "tåler" sikringene mer før de kobler ut av startstrøm.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 oktober 2013 at 17:51
Tror nok vi kommer til å gå for en litt enklere løsning enn den jeg først skisserte ja, jeg ser nå at det var litt i overkant komplisert.

Men Laurenz var inne på noe jeg ønsker å gå litt videre med; hvor mange uttak trenger man? Jeg diskuterte dette med elektrikeren (han var inneforstått med hva vi skulle bruke rommene til) og han var ikke særlig glad i lange svakstrømskurser, derfor ble jeg anbefalt flere uttak fordelt langs veggene rundt rommet.

En konsentrasjon av uttak der hoveddelen av 230V forbrukere er plassert er jeg med på, men hva med LED-belysningen? Etter hva jeg har skjønt kommer disse i 5m lengder, og jeg trenger minst 3 av disse for å komme rundt rommet med en enkel stripe (6 for 2 striper osv). Kan jeg kjøre svakstrøm fra ett punkt til alle disse, eller bør jeg ha flere uttak jevnt fordelt i rommet?

Videre kan det nok være kjekt med etpar uttak som går utenom hovedbryteren selv om jeg ikke har noe konkret behov i tankene akkurat nå, takk for tipset Eirik.

Ser at Kjell har svart mens jeg skrev det ovenfor. Skal ta en ny runde med elektrikeren da jeg ikke har peiling på sikringskarakteristikk, så får jeg høre hva han mener. Forøvrig høres det veldig fornuftig ut det Kjell skriver, og det er jo lite aktuelt å bruke flere maskiner samtidig, så kanskje totalforbruket på selve anlegget faktisk vil utgjøre mer enn ett enkelt verktøy hvis man har mange komponenter..?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 13 oktober 2013 at 21:56
Når elektrikeren er skeptisk ang. lange svakstrømsledninger, skjønner jeg på generelt grunnlag, men er han oppdatert på det beskjedne forbruket det blir med LED-belysning?

Ikke fortell ham om den lange digitalbussen .. Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: EirikS
Date Posted: 13 oktober 2013 at 23:48
En ting er forbruk når det kommer til svakstrøm, en annen ting er spenningsfall og nødvendig ledningstverrsnitt når det blir mer enn et par meter kabel.


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 14 oktober 2013 at 02:15
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


men hva med LED-belysningen? Etter hva jeg har skjønt kommer disse i 5m lengder, og jeg trenger minst 3 av disse for å komme rundt rommet med en enkel stripe (6 for 2 striper osv). Kan jeg kjøre svakstrøm fra ett punkt til alle disse, eller bør jeg ha flere uttak jevnt fordelt i rommet?



Hver stripe krever 12V 6A, så hvis du skal ha seks striper koblet sammen, må du ha en trafo på 36A. Jeg har en billig trafo på 15A (fra Kina) til belysningen i hylleanlegget mitt, men har allerede tatt livet av den. Nå hadde jeg en reserve liggende som jeg har koblet inn, men hvis den også tar kvelden bytter jeg til 6A trafoer til hver stripe. Så blir det billigere å bytte hvis/når de ryker, og det blir ikke helt mørkt på alle samtidig. :)


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Svein_H
Date Posted: 14 oktober 2013 at 10:39
Det var vel spenningsfallet over lengre strekker elektrikeren tenkte på, derfor han ville ha flere 230V uttak jevnt fordelt og bruke flere mindre trafoer. Han foreslo faktisk LED-belysning som generell rombelysning siden det både trekker mindre strøm og avgir mindre varme, men LED-striper bak skjermbrettet har jeg hatt i tankene en stund. Har sett på bildene av anlegget ditt Heine, og det ser veldig bra ut med de stripene du har brukt! Kommer nok til å gå for flere mindre trafoer slik du nevner, men skal jeg plassere alle på samme sted med svakstrøm videre, eller bør jeg ha f.eks et dobbeltuttak midt på hver vegg oppunder taket og spre trafoene utover?

Som nevnt over her er det greit å ha i tankene at huset en dag skal selges, og at kjøper sikkert ikke har bruk for så mange uttak. Samtidig vil jeg helst unngå å bruke skjøteledninger og løse grenuttak om jeg kan slippe det.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 14 oktober 2013 at 11:59
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

men skal jeg plassere alle på samme sted med svakstrøm videre, eller bør jeg ha f.eks et dobbeltuttak midt på hver vegg oppunder taket og spre trafoene utover?


Jeg har egen dimmer til hver LED-stripe, og de har jeg samlet på ett sted. Så da har jeg satt trafoen rett ved dimmerne. Så hvis du går for samme løsning med dimmere kan du ha alle trafoene samlet der. Jeg ser ikke noe problem i å ha noen meter med kabel mellom dimmere og LED-striper så lenge disse er godt dimensjonert.

Ellers er erfaringen med LED-strips så langt veldig bra. Har brukt det som belysning i garderoben, oppunder kjøkkenskapene og som takbelysning i et butikklokale. Alt er kjøpt på ebay fra Kina og virker veldig bra. Bortsett fra den nevnte trafoen som døde. Har ikke hatt tid til å sjekke hva som er problemet med den, men det skal jeg få gjort en dag...


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Svein_H
Date Posted: 14 oktober 2013 at 17:55
Høres smart ut det ja. Åssen dimmere er det du har, er det fastmontert elmateriell eller noe du plugger i uttaket? Bruker du å variere de mye, eller er de mer som et alternativ til faste motstander for å redusere styrken?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 14 oktober 2013 at 18:41
Jeg bruker http://www.ebay.com/itm/K1BO-LED-Light-Dimmer-Modulator-Brightness-Adjustable-Control-12V-24V-8A-JT1-/261280242239?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item3cd5841a3f" rel="nofollow - slike .  De som styrer lyset over anlegget skal monteres i eget panel i fronten på anlegget. (De kan enkelt tas ut av denne boksen).

Jeg justerer en del på lyset. Avhengig av om jeg skal "dagslys", "skumring" eller bare svak bakgrunnsbelysning ved nattkjøring. Dessuten har jeg mikset kald- og varmhvit slik at jeg kan justere meg inn til perfekt kombinasjon av disse.

Og en dimmer koster ca 20,- kroner, så det er egentlig ikke noe å spare på. :)


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Svein_H
Date Posted: 14 oktober 2013 at 18:55
Takk for tipset, disse skal jeg se nærmere på!Smile


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: icefighter35
Date Posted: 14 oktober 2013 at 20:19
Er det bare meg som  syntes 17ooo høres mye ut? Han skal legge opp èn ny kurs, kanskje 2?


Posted By: EirikS
Date Posted: 15 oktober 2013 at 01:17
Nå som dere er over på LED, dimmere osv..
Hva med å ta en titt på DMX512? Moduler til slikt finner man også på ebay til en pen pris.
DMX er kort fortalt programmerbar lysstyring. Kan også kombineres med lyd.
Styres av en pc, eller en en DCC til DMX dekoder som funker via feks lokmusa.
Så kan man skjemastyre rombelysning, hus på anlegget, gatelys, og sveiseglimt i lokstallen.
Og selvfølgelig tv-flimringa fra stasjonsmesterboligen.
Jeg har ikke kommet så langt selv at jeg har satt meg særlig inn i automatisering av lys, men kanskje Svein eller Heine syns det er spennende? :)


Posted By: Svein_H
Date Posted: 15 oktober 2013 at 07:13
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Er det bare meg som  syntes 17ooo høres mye ut? Han skal legge opp èn ny kurs, kanskje 2?


Jeg fikk også bakoversveis da jeg hørte summen, hadde i utgangspunktet sett for meg omtrent halvparten. Men så ligger det også litt mer i det overslaget enn kun kabling til de to rommene; vi snakket etter hvert om 2 kurser med brytere og opp mot 20 doble uttak og LED taklys for de to rommene, pluss lys og uttak i vaskerommet, lys i kjellergangen, flytting av et par kabler og kanskje ny kurs for berederen, altså omtrent helt nytt i hele kjelleren pluss opplegg og uttak ved markisa ute.

Nå kommer vi nok til å redusere antall uttak noe, og antakelig gå ned til en enkel 16A kurs. I tillegg kan jobben tas i flere etapper, så vi får nok redusert summen endel håper jeg...


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 15 oktober 2013 at 07:18
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Nå som dere er over på LED, dimmere osv..
Hva med å ta en titt på DMX512? Moduler til slikt finner man også på ebay til en pen pris.
DMX er kort fortalt programmerbar lysstyring. Kan også kombineres med lyd.
Styres av en pc, eller en en DCC til DMX dekoder som funker via feks lokmusa.
Så kan man skjemastyre rombelysning, hus på anlegget, gatelys, og sveiseglimt i lokstallen.
Og selvfølgelig tv-flimringa fra stasjonsmesterboligen.
Jeg har ikke kommet så langt selv at jeg har satt meg særlig inn i automatisering av lys, men kanskje Svein eller Heine syns det er spennende? :)


Jeg har ikke konkretisert tankene mine i så stor detalj ennå, men har lekt med ideen om å ha en gammel PC stående der som kan brukes til bl.a JMRI og dekoderprogrammering o.l. I tillegg kan det jo være spennende å utforske andre muligheter som det du nevner, vi får ta det etter hvertSmile


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 15 oktober 2013 at 12:36
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Jeg har ikke kommet så langt selv at jeg har satt meg særlig inn i automatisering av lys, men kanskje Svein eller Heine syns det er spennende? :)


Helt klart spennende, men jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i det. Men mulig det blir mer aktuelt for meg i en eller annen framtid når tidsklemma ikke er så hard. :)


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 15 oktober 2013 at 12:40
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

...og LED taklys for de to rommene...


LED-lys er er veldig mye billigere fra Kina. Du får en rull på 5 meter, trafo og dimmer for under 200,- kroner. Og da til og med gratis frakt.


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net