Tips? Tja, jeg kan vel egentlig bare fortelle hva jeg gjorde selv etter å ha hatt de samme spørsmål som deg. Jeg valgte ESU-dekodere i mine 4 Märklinlok. Ombyggingen er ikke vanskelig, og jeg kjøpte ferdige ombyggingssett for anker/permagnet hos Amundsen Hobby i Oslo. (Dekoder kommer i tillegg) ESU er "multiprotokolldekodere", altså at de kan kjøres både på DCC- og Märklin/Motorolaprotokoll. (Jeg er litt sær, jeg kjører DCC på Märklinutstyret mitt). ESU har rykte på seg for å tåle mye strøm dårlig; det utvikles varme med påfølgene smelting og dekoder som brenner opp - men med nye ankere har de fungert nydelig.
Det er to ekstra funksjonsuttak på ESU-dekoderne (Standard på de fleste DCC-dekodere) - den ene koblet jeg til røykaggregat på de to damplokene, og aggregatet kan nå fjernstyres. For SVT 137-motorvognsettet benyttet jeg de to utgangene til lys i kupeene i hver sin halvpart av motorvognsettet, og det fungerer også veldig bra. Lokomotivene får da også bedre kjøreegenskaper med nytt anker/magnet, og sammenliknet med analog drift med elektromekanisk omskifter er det et hav av forskjell. Lokene er nå langt bedre å kjøre og skifte med.
Jeg er ikke bevandret i hvilke dekodere som er best for fomålet, og ettersom jeg forstår at du kjører Märklin/motorolaprotokollen har du langt flere å velge mellom. Rene Märklin/Motoroladekodere har jeg ingen erfaring med overhodet - men mange andre forumdeltakere har, så jeg håper de kan svare på dette.
Ombyggingssettene trenger du uansett valg av dekoder, og disse settene inneholder permanentmagnet, anker og 2 formotstander som skal loddes på mellom motor og dekoder på hver sin ledning mellom disse to. Loddejobben er forholdsvis enkel. Bestiller/kjøper du slike sett, så fortell hvilke lok de skal være til, så er du sikker på å få riktig sett. SVT 137-eren som jeg nevnte i sted er fra en AC-versjon Liliput, og her trengtes verken ombygging av motor eller formotstander - her kunne dekoder loddes rett på.
Når det gjelder plass i lokene - det blir svært romslige forhold for en dekoder etter at du har hevet ut retningsskifter eller deltadekoder - disse komponentene er store i sammenlikning med str på en dekoder.
|